16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

TimeMachine kan geen reserve kopie maken

De iMac van mijn ouders laat om de haverklap een waarschuwing zien dat het maken van een reserve kopie met TimeMachine mislukt is. Ik probeer ze op afstand wat te helpen, en heb ze gevraagd voor de system output log. Hieronder een stuk daarvan dat met de backup te maken heeft. Ik kom er via Google niet uit.

Misschien ziet iemand hier iets dat het probleem kan veroorzaken?

Dec 28 09:23:46 iMac-van-Theo.local com.apple.backupd[971]: Starting automatic backup
    Dec 28 09:23:46 iMac-van-Theo.local com.apple.backupd[971]: Backing up to /dev/disk1s3: /Volumes/Hup Holland/Backups.backupdb
    Dec 28 09:23:51 iMac-van-Theo.local com.apple.backupd[971]: Forcing deep traversal on source: "Macintosh HD" (device: /dev/disk0s2 mount: '/' fsUUID: 6739945A-7133-3CE5-BD04-BC3FDF12167E eventDBUUID: 624D9FF2-1DE6-497C-862C-B980211638B2)
    Dec 28 09:23:51 iMac-van-Theo.local com.apple.backupd[971]: Warning: Bytes to copy estimate was negative (-928456004)
    Dec 28 09:23:51 iMac-van-Theo.local com.apple.backupd[971]: Found 773703 files (104.9 MB) needing backup
    Dec 28 09:23:52 iMac-van-Theo.local com.apple.backupd[971]: 1.66 GB required (including padding), 3.2 GB available

Geblokkeerd
    Bento

Heerlijke software dat TM. Ik lees echt alleen maar ellende.

Bijdrager
    sergeantpeppers

Is het een USB harde schijf of Time Capsule? Welke versie van OS X? Al eens de schijf gecontroleerd? Eventueel de schijf wissen (de oudere backups zijn dan natuurlijk wel weg…) via Schijfhulpprogramma als Mac OS X Uitgebreid (Journaled) en opnieuw koppelen.

Inactief
    Anoniem

Het is een USB schijf, en het OS is 10.9.1. Ik heb ze al gevraagd om schijfhulp te draaien, maar heb nog niets gehoord. Zou het kunnen komen omdat de schijf bijna vol is? Ik dacht altijd dat TM dan oudere backups weggooit om plaats te maken voor nieuwere.

Bijdrager
    sergeantpeppers

Er kan worden ingesteld of hij melding geeft van een volle schijf en dan backups weggooit. Je zou eventueel het scherm even kunnen overnemen met TeamViewer, dan kun je zelf in de instellingen van de computer kijken.

Bijdrager
    fred44nl

de backup-schijf is gewoon te vol.
    officieël zou TM dan oude backups moeten weggooien, maar dat gaat niet altijd goed.

zelf heb ik een TimeCapsule met een schijf van 1 TB.
    daarop staat niet alleen m’n TM-backup, maar ook diverse folders met flink wat bestanden.
    niet echt nodig, maar ik wilde gewoon weten, wat er gebeurt als de backup-schijf vol raakt.
    tot ca. 10 GB vrije ruimte ging het allemaal prima.
    maar daarna werd de backup steeds trager en trager.
    toen de vrije ruimte nog ca. 4 GB was, duurde het zo lang, dat ik het niet langer kon aanzien.
    nadat ik een paar folders met ca. 50 GB had verwijderd, ging het weer als vanouds.

kortom, zorg gewoon zelf dat er voldoende vrije ruimte beschikbaar is voor de backup.
    en als dat betekent, dat je met een nieuwe backup moet beginnen, dan is dat gewoon niet anders.
    oude bestanden raak je daar niet door kwijt, want een backup is geen archief.

Geblokkeerd
    Bento
    fred44nl op 28 december 2013

de backup-schijf is gewoon te vol.
    officieël zou TM dan oude backups moeten weggooien, maar dat gaat niet altijd goed.

zelf heb ik een TimeCapsule met een schijf van 1 TB.
    daarop staat niet alleen m’n TM-backup, maar ook diverse folders met flink wat bestanden.
    niet echt nodig, maar ik wilde gewoon weten, wat er gebeurt als de backup-schijf vol raakt.
    tot ca. 10 GB vrije ruimte ging het allemaal prima.
    maar daarna werd de backup steeds trager en trager.
    toen de vrije ruimte nog ca. 4 GB was, duurde het zo lang, dat ik het niet langer kon aanzien.
    nadat ik een paar folders met ca. 50 GB had verwijderd, ging het weer als vanouds.

kortom, zorg gewoon zelf dat er voldoende vrije ruimte beschikbaar is voor de backup.
    en als dat betekent, dat je met een nieuwe backup moet beginnen, dan is dat gewoon niet anders.

Als dit echt zo is, is het toch te triest voor woorden? Je maakt een back up maar als de schijf te vol wordt dit ten koste van het maken van de back up. Ik maak ook back ups maar niet met TM en hier heb ik echt nog nooit last van gehad. TM mag dan “gratis” zijn maar daar is de kwaliteit dan ook wel naar. Wat een baggertroeprotzooi.

Bijdrager
    fred44nl
    Bento op 28 december 2013

Als dit echt zo is, is het toch te triest voor woorden? Je maakt een back up maar als de schijf te vol wordt dit ten koste van het maken van de back up. Ik maak ook back ups maar niet met TM en hier heb ik echt nog nooit last van gehad. TM mag dan “gratis” zijn maar daar is de kwaliteit dan ook wel naar. Wat een baggertroeprotzooi.

een zwaar overtrokken conclusie.
    een Mac werkt ook niet meer goed, als er te weinig vrije ruimte is.

Bijdrager
    fred44nl
    Bento op 28 december 2013

een zwaar overtrokken conclusie.
    maar ja, overdrijven is ook een kunst.

Geblokkeerd
    Bento

Een vergelijking die compleet mank gaat. De mac (osx) maakt niet op eigen initiatief ruimte vrij bij een volle harddisk. Time machine zou dat, als het goed is, wel moeten doen. Als de tm back-up traag wordt door ruimtegebruik doet tm iets niet wat het wel zou moeten doen: oude back ups verwijderen. Er van uitgaande dat de traagheid wordt veroorzaakt door ruimtegebrek.

Inactief
    Anoniem

Ik denk inderdaad dat hun schijf te vol raakt, en zal ze aanraden om opnieuw te beginnen, of een andere externe schijf aan te schaffen. De optie om oude backups weg te gooien staat trouwens al aan bij ze.

kortom, als dat betekent, dat je met een nieuwe backup moet beginnen, dan is dat gewoon niet anders.

Hmm, as je opnieuw begint met TM (op de zelfde schijf), raak je toch al de oude bestanden kwijt? Of zie ik hier iets over het hoofd?

Geblokkeerd
    Bento
    koen op 29 december 2013

Ik denk inderdaad dat hun schijf te vol raakt, en zal ze aanraden om opnieuw te beginnen, of een andere externe schijf aan te schaffen.

Dus je gaat ze nu op kosten jagen door de aanschaf van een andere externe schijf te adviseren omdat TM niet goed werkt?
    Met de harddisk is niks mis denk ik zo. Er is iets ernstig mis met TM. Waarom geen back up software gebruiken die wel doet wat ie moet doen?

Inactief
    Anoniem

Als de TM schijf kleiner is dan de iMac schijf liijkt me dat geen slechte suggestie. En zo duur zijn externe schijven tegenwoordig nu ook weer niet.

En wat gebruik je zelf, Bento?

Geblokkeerd
    Bento

Ik heb dit topic goed doorgelezen en toen eerst TriBackup geprobeerd en daarna gekocht voor $ 70.

Bijdrager
    fred44nl
    koen op 29 december 2013

Hmm, as je opnieuw begint met TM (op de zelfde schijf), raak je toch al de oude bestanden kwijt? Of zie ik hier iets over het hoofd?

als je uitgaat van een backup, dan behoeven bestanden, die ondertussen van de HD zijn verwijderd, niet per sé meer in de backup te zitten.
    ga je echter uit van een archief, dan wil je kennelijk bestanden, die reeds van de HD verwijderd zijn, toch nog ergens bewaren.
    kortom, er is een duidelijk verschil tussen “backup” en “archief”

TM houdt reeds gewiste bestanden in de backup, totdat er een ruimteprobleem ontstaat, waarna gewiste bestanden uit de backup worden verwijderd.
    helaas is de praktijk vaak iets anders, maar dat doet niets af aan het principe van een backup.

Inactief
    Anoniem

Hier is een werkende link voor de post van Bento hierboven.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.