14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    brouw139

timemachine kan eerste backup niet voltooien

dag,

ik heb een nieuwe schijf van 1 tb aan mijn macbook air van 256 gig hangen.
    lokaal 13 gig beschikbaar
    macOS 10.13.6

time machine kan maar niet een volledige kopie maken op de nieuwe lege schijf. meerdere keren geformatteerd, verschillende partities geprobeerd.

inmiddels het volgende geconstateerd
    ik zie hem wel data wegschrijven, ik zie ook data op de schijf staan.
    ik zie hem ook ook schijnbaar opnieuw beginnen met backuppen, maar als ik beter kijk zie ik dat het een kleinere hoeveelheid data is dan in de backup poging ervoor, dus het is een soort herstart en vervolg.

timemachine melding: wachten op voltooiing van eerste reservekopie
    in system prefs staat: kan geen lokale momentopname voor reservekopie maken

wat is er hier aan de hand, en nog belangrijker… hoe los ik dat op!?

Bijdrager
    nnsa

Probeer eens: Macbook Air aangesloten op 220V, bij energie-settings zorgen dat hij niet ‘in slaap’ valt en dan nog eens proberen. Wellicht aanbevolen, omdat het toch de eerste reserve-kopie is, om de backupschijf nog een keer te formatteren en opnieuw te beginnen. Controleer hem ook even op fouten. Als je FileVault hebt aanstaan kan zo’n (eerste) backup zeer lang duren. Soms meerdere dagen.

Bijdrager
    brouw139

dat is een interessante tip! hij stond inderdaad op slapen na een uur.

Bijdrager
    GoeieDag

Hoe zit ie vast aan de MB?

Hangt de MB in de lader?

Heb je ‘m eens een nacht laten draaien?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

De disc voor de TimeMachine backup moet op wel de juiste wijze geformatteerd zijn…

effe googelen…

Bijdrager
    brouw139

inmiddels kom ik tot een volledige backup, die zichzelf na het voltooien weer volledig opschoont!

Bijdrager
    GoeieDag

Dus…alles werkt nou goed? Of bedoel je wat anders?

Bijdrager
    brouw139

nee, alles werkt juist niet goed! hij maakt een volledige backup die hij daarna in een opschoonactie van uit van 230 gig terugbrengt naar 0 gig…. dus meteen weer wist… raar? ja!

• Deze reactie is gewijzigd 1 week geleden door  brouw139.

Bijdrager
    brouw139

net de spotlight index gereset. wie weet helpt dat

Bijdrager
    brouw139

helaas helaas.
    hij heeft vanaf gisteravond 12 uur de hele nacht staan backuppen om van een schijf van 256 gig een backup te maken op de schijf van 1tb.
    hij ging van 500, 600, 700, 800, 900 gig totdat de schijf te klein was.
    en houdt er dan mee op. Timemachine zegt te wachten op Voltooiing van de eerste schijfkopie.

er is van de 1tb nog 746 meg vrij.

hij heeft de hele dag aan de stroom gehangen en er is maar 1 backup, namelijk eentje van 16.35 uur.
    er is GEEN stroombesparingsschema, er wordt niet geslapen

als ik nu een backup maak dan kopieert hij data naar de schijf en tegelijkertijd wordt de te kopiëren hoeveelheid data groter en groter. zit na een minuut of twee op 3 gig….

ik denk: alles met hand kopiëren. of diskdupe en dan de computer terug naar fabrieksinstellingen. zou jammer zijn, maar het kan…

Moderator
    Night

Je kan nog proberen de disk opnieuw formatteren én macOS vanuit recovery Mode opnieuw installeren over het oude systeem heen. Dan ga je geen data missen, maar krijgt alleen het OS een opfrisbeurt.

Bijdrager
    brouw139

Ja, dat laatste daar dacht ik ook al aan. Durfde dat niet zo goed, omdat ik toch bang ben data kwijt te raken zonder goede backup…
    Maar vanuit recovery mode kan ik dus de software opfrissen zeg je… dat klinkt niet heel erg eng…

Bijdrager
    brouw139

macOS over het systeem heen geïnstalleerd
    – geen resultaat.

andere schijf gekoppeld voor backup
    – geen resultaat

proberen een schijfkopie te maken met Schijfhulpprogramma
    – geen resultaat

alle system updates zijn inmiddels gedaan.
    – geen resultaat

merkwaardig? een beetje. ik ga alles wel in de cloud zetten en dan de machine volledig herinstalleren.
    nog tips?

Bijdrager
    brouw139

uiteindelijk maar de schijf geformatteerd en macOS opnieuw erop. DAT biedt soelaas.
    KLAAR!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.