7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    bonestaak

Timemachine en Qnap 419u

Ik heb de qnap 419u daar heb ik 2 schijven in zitten, zouden er 4 in moeten kunnen maar de 3e en 4e worden gewoon niet geformatteerd.
    Eigenlijk was het de bedoeling dat ik zo nu en dan de eerste schijf waar de timebackup op zit naar de 2e schijf laat backuppen. ik vind dus nergens die sparsebundel of hoe dat bestand ook heet. Zelfs een backup maken middels een usb schijf die extern aangesloten is gaat niet want je kan dus nooit dat bestand meer terugvinden. Beetje krom want ook een backup kan stuk gaan.

Als dat dan inderdaad onmogelijk is bij Qnap (vroeger toen ik nog een synology had kon ik de timemachinemap wel zien en werd ook gewoon gemound op mijn desktop) Weet iemand dan een behoorlijk backupprogramma (dus niet zo een die steeds alles weer opnieuw gaat backuppen maar alleen de wijzigingen) Zodat ik gewoon een map met toegangsrechten kan toewijzen?

Bijdrager
    mfduffel

Je hebt in de qnap 419 dus 2 hd zitten. Je kan nu bij de instellingen kiezen om die in raid 1 te gebruiken, dan zie je 1 disk, maar worden er 2 gebruikt. Hierbij wordt automatisch alle gegevens van de ene disk overgezet (gespiegeld) op de 2e. Stel dat er 1 disk defect is, dan merk je niks: je gegevens zijn nog steeds toegankelijk alsof er niks gebeurd is. Je krijgt wel een melding (per mail indien je dat zo hebt ingesteld) dat er iets mis is met 1 van de disks. (met 3 of meer disks kies je best voor raid 5, doet nu niet ter zake). Er zijn nog andere instellingen mogelijk met 2 disks, maar raid 1 is de veiligste.

Bijdrager
    bonestaak

Ik heb niet zo veel vertrouwen in een raid 1 ik maak liever een aparte backup. Daarbij is mijn eerste schijf 1,5 en mijn tweede 1tb dus met raid verlies ik 500gb.

Bijdrager
    mfduffel

Tja, dan moet je voor jbod kiezen… Dan kan je beide schijven zien….geen vertrouwen in raid 1, dat begrijp ik wel niet…je kan altijd eens testen door één schijf uit te schakelen:lol:

Bijdrager
    bonestaak

Maar ik zit ook nog steeds met het probleem dat ik de tmebackup niet kan bereiken. het is de bedoeling dat de rechten zo worden aangepast dat hij gewoon zichtbaar is. dan is deze ook gewoon weer te backuppen. Nu wordt dit bestand (iets met sparce of zo) niet gevonden, Ik kan hem ook nergens terugvinden op de schijf.
    Weet iemand een ander backupprogramma dat niet altijd helemaal opnieuw gestart hoeft te worden. Dan ik ik op de qnap gewoon een map aanmaken die zichtbaar is.

Bijdrager
    CaDoc

Volgens mij is de implementatie van de mogelijkheid voor Time-Machine backup van QNAP niet 100%. Zelf heb ik het wel aan het draaien gekregen, maar als hij vol was, was hij vol en dan liep het gewoon niet meer.

Zelf gebruik ik nu een standaard harde schijf via USB voor Time Machine en een open map op de QNAP voor backup middels Goodsync (volgens mij het meest complete file-backup en sync programma).

Zo ben ik er zeker van dat ik niets kwijt raak. Om helemaal zeker te zijn kan je ook nog een backup maken op Amazon S3. Kost wel wat maar geen rib uit je lijf…

Bijdrager
    bonestaak

Nou dat goodsync geprobeerd, dat werkt wel maar het is net of het systeem begrenst is op 100mbit (jammer genoeg kan ik dat niet zien) want backuppen gaat niet sneller dan 5 mbyte, dus net alsof het systeem gewent is om over het internet te werken. Vroeger met de synology was het ca 30mbyte.
    8 uur laten backuppen, was nog geen 100 gb van de ruim 500 die moeten, echter na opnieuw opstarten vertikt hij het om door te gaan dus ook dat is geen oplossing.
    Ik zoek dus een systeem wat gewoon na onderbreking doorgaat waar het is gebleven en met een normale snelheid. Dat is 5 mbyte dus niet Alles is via cat6 bekabeld, linksys 24 48ghz bandbreedte.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.