30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    brabant

Timemachine backup stopt er mee!

Ik krijg een melding dat TM geen reservekopiemap kan aanmaken. Waar kan dat aan liggen?
    Het draait op een iMac met 4 accounts.

Bijdrager
    fred44nl

alles wat je wilt weten over TimeMachine vind je op http://pondini.org/OSX/Home.html

Bijdrager
    iMaxMac

welke melding krijg je? ik heb zelf eens problemen gehad omdat er te weinig schijfruimte zou zijn (terwijl ik altijd had begrepen dat TM oudere kopieën vanzelf weggooit wanneer er te weinig disk ruimte is).heb toen zelf een grotere hdd erin gezet (was erg makkelijk te doen).

Bijdrager
    brabant

De HD is 4Tb groot en begint net, dus dat is het probleem niet. Het lijkt op schrijfrechten te lijken. heb nu alles op Lezen en schrijven gezet en wacht weer af of er voor een bepaalde gebruiker weer iets fout loopt.

@fred: dat is wel erg achterhaald, nog voor Lion en zo. Toch dank voor de tip.

Bijdrager
    fred44nl

Pondini kan dan wel wat achterhaald zijn, maar het principe is nog steeds gelijk.
    de site zal ook niet bijgewerkt worden, want de eigenaar is niet meer onder ons.
    waar maak je de backups op ??

Bijdrager
    brabant

WD extern HD, dus dat mag geen probleem zijn is mijn ervaring

Bijdrager
    abbenhui

Is jouw probleem met dit topic vergelijkbaar: TimeMachine ?

Bijdrager
    brabant

Nee, daar staat mijn probleem niet bij.
    Alles opnieuw geformatteerd en ingesteld. Lijkt te lukken.

Na een paar backups gemaakt te hebben komt de melding nu weer terug. Schiet mij maar lek. Ik weet het nu even niet meer.

Bijdrager
    fred44nl

kan de server waar je naar toe backupt wel 4 backups tegelijk aan ??
    zet alle TM’s es op handmatig en voer dan es één voor één een backup uit.
    wellicht moet je eerst de gedeeltelijke, mislukte backup verwijderen.

Bijdrager
    McPim

Schijf geformatteerd met ‘GUID-partitie-indeling’ en niet ‘MBR’?

Bijdrager
    brabant

Ja, dat is eigenlijk standaard bij de formattering toch?

Bijdrager
    brabant

Ik backup niet naar een server, maar gewoon een HD van 4Tb. Die moet dit toch makkelijk aankunnen?

Bijdrager
    McPim
    brabant op 09 januari 2017

Ja, dat is eigenlijk standaard bij de formattering toch?

Ja. Just checking :wink:

Bijdrager
    McPim

Slaapstand voor de HDD uitgevinkt?

Bijdrager
    brabant

Lijkt me niet relevant. Er komt geen melding dat de schijf niet bereikbaar is, maar de nieuwe map (reservekopiemap)kan niet worden aangemaakt.

Bijdrager
    McPim

Soms lijkt iets niet relevant maar als het een kleine moeite is om uit te proberen, wat let je? Op het eerste gezicht lijkt alles te kloppen, je HDD moet dat inderdaad prima aankunnen, dus zul je toch andere dingen moeten uitproberen. Zoals dit, of de tip van fred44nl (een voor een). En de andere opties die al via zijn link waren te vinden (http://pondini.org/TM/C10.html): een full reset inclusief verwijderen plist bestand (al gedaan?), eject-disconnect-power off-restart (al gedaan?). Andere kabel geprobeerd? Ik ga ervan uit dat jouw foutmelding C10 is in deze lijst.

Bijdrager
    brabant

Alles uitgezet, af en aangekoppeld, herstart en nu maar weer afwachten.
    Vreemd was wel dat terwijl TM uit stond (In systeemvoorkeuren) het niet mogelijk was de HD te verwijderen, omdat ” een programma nog actief was”. Dit bevreemdt me wel.

Bijdrager
    McPim

..ik had die full reset ook meteen even gedaan, 2 vliegen in een klap? En dat laatste zou kunnen komen door punt 1, en maakt een full reset alleen maar relevanter.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Mijn advies: gebruik andere, goede back up software. Ik heb goede ervaringen met Chronosync en Tri-Backup. Zelden problemen mee. En als er een probleem is, staat er duidelijk wat de oorzaak is. Kwestie van één keer aangeven waarvan je een back up wilt maken, de soort back up, waar de back up moet worden opgeslagen en wanneer. Daarna heb je er geen omkijken meer naar. En terughalen uit de back up is ook zo gebeurd. Ben zo blij dat ik Timemachine niet gebruik.

Bijdrager
    brabant

Ik werk al 8 jaar met TM op meerdere Macs en heb nog nooit enig probleem ondervonden, dus ga ook niet voor een ander pakket. Ik speur lekker verder tot we de zwakke plek hebben.

Vreemd is wel dat telkens rond middernacht de laatste backup is gemaakt..??!! Daarna wil het dus niet meer.

Bijdrager
    GoeieDag

Dus hij maakt wel een backup, elke 24 uur (rond middernacht)?

Zet hier eens een EtreCheck rapport neer, kunnen we misschien wat meer te weten komen.

Bijdrager
    brabant

Ik laat TM lopen en dan gaat dat goed tot rond middernacht. de ene keer iets voor 12 de andere keer tot iets voor 1 uur. Daarna zetten we alles weer opnieuw aan en wachten weer af tot hij weer stopt. Zo gaat dat al twee weken.
    EtreCheck heb ik nog niet geprobeerd, maar zal dat wel eens laten draaien. Kan vrijdag pas overigens.
    Wordt vervolgd

Bijdrager
    McPim

Heb je ‘m ook steeds gestart rond dezelfde tijd, met een marge van plusminus een uur?

Bijdrager
    brabant

Nee. Hij staat gewoon permanent aan.

Bijdrager
    McPim

Ik vraag het omdat hij zich ook kan verslikken in een error op de schijf waar je de backup van maakt (de opstartschijf van je Mac neem ik aan). Heb je al ‘Controleer schijf’ gedaan op je (interne) harddisk met Schijfhulpprogramma, of ‘Schijf-EHBO’ onder El Capitan of Sierra? (op de schijf zelf en het (de) volume(s) onder het schijf-icoontje)

Geblokkeerd
    SusanUSA
    brabant op 10 januari 2017

Ik werk al 8 jaar met TM op meerdere Macs en heb nog nooit enig probleem ondervonden….

Tot nu dan. Vroeg of laat….

Bijdrager
    GoeieDag
    SusanUSA op 10 januari 2017

Vroeg of laat….

Ga je dood…

Oftewel: geklets van jou. TM is al heel lang heel betrouwbaar gebleken. Ik werk er ook al vanaf het begin mee op heel wat Mac’s, op verschillende manieren (losse USB HD’s, TC’s, HD’s aan AirPort’s). Praktisch probleemloos. Al vanaf toen jij nog een bakvisje was…

Bijdrager
    brabant

Let’s stay friends guys. Het zal een tip zijn maar ik zie nog geen reden om TM vaarwel te zeggen. Eerst maar eens de echte oorzaak zien te vinden. Wordt dus weer vervolgd.

By the way: ook een Audi heeft wel eens pech, of een BMW, of een VW, …..

Bijdrager
    fred44nl

heb je misschien een andere, kleinere HD om mee te testen ??

Bijdrager
    GoeieDag

Bv die tip.
    Of: draai de TM eens vanuit een andere (liefst nieuw aangemaakte) account terwijl je de ‘normale’ hebt uitgelogd.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.