6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    keuningin1

Timemachine backup overzetten van haperende externe harddisk naar een nieuwe

Mijn Verbatim 2GB externe harddisk hapert en ik kan mijn timemachine backups niet meer gebruiken. Ik heb dus een nieuwe externe harddisk gekocht en probeer nu de gegevens over te zetten naar die schijf, in de hoop dat de bestanden nog ok zijn.

Nu krijg ik telkens de melding dat de nieuwe schijf de verkeerde hoofdlettergevoeligheid heeft. De oude schijf kan ik soms wel, soms niet zien in de finder. Als ik hem dan een keer herstel met schijfhulp, zie ik hem wel, maar kan ik hem niet herstellen.

Is er nog een manier om de data eraf te halen? Ik heb op de nieuwe schijf wel al een TM backup van mijn Macbook Air gemaakt, zodat in elk geval een backup van de huidige stand van zaken is gemaakt. Maar op de backup staan nog wel foto’s e.d. die ik graag wil bewaren. Het meeste staat overigens ook nog op mijn oude macbook pro die mijn zoon nu gebruikt. Ik kan het ook daarvandaan halen. Maar dat is op dit moment lastig en je zult altijd zien dat het oude beestje dan net deze week crasht…

Ik heb Mountain Lion X.8.3

Dank voor de hulp!

Bijdrager
    fred44nl

waarom wil je de oude TM-backups terug halen ??
    je hebt al een nieuwe backup, dus de actuele data is veilig gesteld.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    keuningin1 op 07 april 2013

Is er nog een manier om de data eraf te halen?

Als de schijf het nog doet, kun je er gewoon in de Finder naartoe gaan en door de mappen bladeren. Binnenin de map Backups.backupdb staat een map met de naam van je computer, en daarin weer mappen met datums-en-tijden als namen. In elk daarvan vind je dan weer een volledige back-up van je computer op dat tijdstip.

keuningin1 op 07 april 2013

Maar op de backup staan nog wel foto’s e.d. die ik graag wil bewaren.

Een back-up is geen archief! Back-ups zijn er zodat je je gegevens terug kunt halen wanneer er iets misgegaan is — zoals een kapotte harde schijf, een bestand gewist te hebben dat je wilde houden, enz. Ze zijn er níet om dingen in te laten staan die je later nog nodig denkt te hebben maar nu niet op je computer wilt hebben staan!

Met andere woorden: haal alles dat je wilt houden zo snel mogelijk van de kapotgaande schijf en/of die andere computer en zet het gewoon op een harde schijf — liefst eentje waarvan automatisch een back-up gemaakt wordt.

Bijdrager
    Beech

Kun je nog bij iPhoto op je oudste backup ? Zo ja, sleep die dan naar je nieuwe externe HD en open deze met Option-iPhoto. Exporteer vervolgens de foto’s die je nodig hebt, of allemaal. Importeer ze daarna in je huidige iPhoto.

Bijdrager
    keuningin1

De reden waarom ik de backups wil hebben, is dat ik ben overgegaan van een macbook pro met een 750 GB harddisk naar een mb air met een 250 GB disk. Daardoor staat een deel van mijn gegevens wel op deze externe schijf, maar niet op mijn nieuwe mb air. Het zijn geen essentiële bestanden, maar er staat toch wel wat tussen dat ik graag wil bewaren.

De reden waarom ik bij de foto’s wil, is dat ik portretten heb gemaakt van clienten, de beste er heb uitgezocht en die doorgestuurd naar de cliënten. Nu willen twee van hen graag alle foto’s nog eens zien, en die kan ik dus niet openen. Nogmaals, geen drama, maar het zou wel handig zijn.

Mijn probleem is, dat ik de bestanden wel kan zien, maar niet kan openen. Ze overzetten op de andere externe schijf lukt niet. Ik krijg een foutmelding dat ze niet in de juiste structuur staan.

Heeft iemand daar ervaring mee of een oplossing voor? Alvast dank.

Bijdrager
    fred44nl

ik snap het wel, maar je gebruikt in feite een backup als een archief.
    het lijkt me verstandiger om een extra externe schijf te nemen voor een archief.
    en daarbij een externe schijf voor backups.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.