18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Eagle Eye

[Opgelost] Timemachine backup MacBook Pro 2012 vs iMac 2015

Ik heb een MacBook Pro mid 2012 en een iMac late 2015.

Wat mij op valt als ik een TimeMachine backup maak op beide apparaten mijn MacBook dit veel sneller doet als mijn iMac.

Een TimeMachine backup op mijn iMac van zo’n 900 Mb duurt 2 uur en een backup van zo’n 400 Mb op mijn MackBook duurt 4 minuten.

Heeft dat met een instelling te maken ergens?

Sleutelbeheerder
    Night

Dat heeft denk ik eerder te maken met het aantal bestanden dat gekopieerd moet worden, niet met de totale grootte van de inhoud van de te backuppen disk. Bij iedere TM backup wordt namelijk niet alles, maar slechts veranderde, nieuwe en nieuwere bestanden gekopieerd. Een zogenaamde ‘incremental’ backup.

Bijdrager
    Eagle Eye

@Night Oké, dat klinkt ook wel logisch…
    Mijn iMac gebruik ik als “hoofd” computer, mijn MacBook Pro als “er naast”.

Ik dacht dat een wifi “ac” van mijn iMac sneller zou gaan dan een wifi “n” verbinding van mijn MacBook…

Sleutelbeheerder
    Night

Dat klopt ook wel (al zal het snelheidsverschil bij het maken van een backup aanzienlijk kleiner zijn als je zou verwachten zijn omdat daar veel meer bij komt kijken)

Bijdrager
    Eagle Eye

@Night, Ach het is ook geen ramp/probleem beide machines maken hun backup wel. Het is iets wat mij opviel het verschil tussen mijn iMac en MackBook Pro. Ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd zag, dat ik met één of andere instelling het proces kon versnellen.:-)

Sleutelbeheerder
    Night

ja hoor: niets doen op je Mac versnelt het backup proces aanzienlijk ?

Bijdrager
    Eagle Eye

@ Night Grrrrrrrr jammer genoeg duurt het op mijn iMac wat langer als ik dacht ?

Sleutelbeheerder
    Night

hahaha, dus je was zelfs verplicht tot nietsdoen ?

Bijdrager
    Eagle Eye

@Night Nee hoor, dan duurt het backuppen maar wat langer…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“Een TimeMachine backup op mijn iMac van zo’n 900 Mb duurt 2 uur”

Toch is ondanks alles 2 uur wel erg lang hoor voor 900 MB. TM maakt namelijk elk uur een backup. Je moet dan wel heel veel veranderd hebben op je schijf wil de volgende backup 2 uur duren. Want 2 uur voor 900 MB impliceert een gemiddelde snelheid van slechts 0,125 MB/s. Dat kan ook als je tussentijdse handelingen meerekent (of eventuele USB verschillen) nooit kloppen. Deze Macs hebben USB 3 maar zelfs als de TM schijf USB 2 is zou het echt sneller moeten gaan dan dit.

Hoe lang duurt het b.v. als je naar de TM schijf tijdelijk een groot bestand of map (in de orde van GB’s dus) kopieert bij wijze van test? Je kunt dan in de voortgangsbalk zien hoe snel de bytes lopen.

Gaat dat echt verdacht traag dan ben ik bang dat je TM schijf op zijn laatste benen loopt.

Bijdrager
    Eagle Eye

De TimeMachine backup schijf hangt aan mijn Airport Extreme (laatste versie met wifi ac) en is een paar maand oud. Het zit hem denk ik niet in de TM schijf, want mijn MacBook Pro backupt wel snel, maar mijn iMac doet het erg traag. Met de vorige backup schijf zag ik hetzelfde snelheid verschil tussen mijn MacBook Pro en mijn iMac.

Wat mij ook opvalt is dat op mijn iMac de backup vaak groot is, terwijl ik niet of nauwelijks iets heb veranderd. Ben net 2 uur aan het wandelen geweest dus niets veranderd op mijn iMac (ook niets aan het downloaden), TimeMachine backup is nu ik thuis kom: 670 Mb. Volgens mij is dit zo sinds ik overgegaan ben naar Mojave en de HD in mijn iMac van HFS+ naar APFS is gegaan. Ik heb toen geen schone installatie gedaan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het blijft hoe dan ook een vreemd verschil. 4 min voor de Macbook pro en 2 uur op een iMac ongeacht het type verbinding. De Macbook laat een tijd zien die consistent is met de verbindingssnelheden terwijl de iMac bij wijze van spreken haast stil staat. Er is echt iets niet goed dan. Ik gebruik geen Airport dus ik kan er verder niets over zeggen. Maar hier heb je een link naar de handleiding want het zou best aan een instelling kunnen liggen als de schijf zelf goed is.

Bijdrager
    Eagle Eye

Vandaag mijn Airport Extreme een reset gedaan naar fabrieksinstellingen, mijn iMac nvram opnieuw ingesteld.

Maar het blijft traag gaan met backuppen.

Als ik Catalina ga installeren zal ik een schone installatie gaan doen. Maar nu nog niet, is me teveel werk om alle programma’s opnieuw te installeren… pfff

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb je al gekeken of andere lees/schrijf handelingen op die TM schijf wel snel gaan? Dan weet je in ieder geval of het aan het backuppen ligt of dat er een bredere oorzaak is.

Programma’s e.d. hoef je na een schone installatie natuurlijk niet daadwerkelijk opnieuw te installeren. Je haalt alles gewoon in één keer terug van de TM backup met de Migratie Assistent.

Bijdrager
    Eagle Eye

@hendrik ijzerbroot Ja hoor lees/schrijf handelingen gaan wel snel. 1,5 Gb naar de TM schijf doet mijn iMac binnen 2 minuten.

Ik ben voorstander van een schone installatie na verloop van een paar jaar, zelfs op een Mac computer. Ik experimenteer/probeer nogal met software. En met een schone installatie weet ik zeker dat de oude resten van software echt verwijderd zijn en dat ik met een schone lei begin. Het is veel werk maar dan heb ik wel een “schone” computer die vanaf start APFS is.

Bijdrager
    Eagle Eye

Joepie! Ik heb de boosdoener te pakken.

Sophos Home antivirus. Die vertraagd het backuppen gigantisch. Deze verwijderd en nu gaat het net zo snel als op mijn MacBook Pro (waar geen virusscanner op geïnstalleerd is).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het kon ook niet anders dat er iets moest zijn wat hier voor zorgde. De verschillen waren gewoon te groot.

Vaak wordt er hier gevraagd om een EtreCheck rapport te plaatsen. Als dit was gebeurd en we zien dan staan dat je anti-virus had geïnstalleerd dan waren er vast reacties daarop gekomen. In de praktijk is virusprotectie op een Mac nog steeds overkill. Bedachtzaam om gaan met je Mac (dus niet overal gedachteloos op klikken) of vreemde mails gelijk weggooien is nog altijd het beste advies.

Virusscanners vertragen altijd, maar normaal gesproken niet zo erg als in jou geval. Het lijkt alsof deze virusscanner niet alleen de inhoud van je opstartschijf controleert zodra er iets bijkomt maar al deze bestanden ook nog eens allemaal een tweede keer intensief controleert als ze naar de TM schijf worden geschreven. Dat lijkt mij al helemaal overkill. Misschien lag dit aan de instellingen van de virusscanner.

Zelf heb ik door de jaren heen (mijn eerste Apple computer was de Apple II+ van eind jaren ’70). Nooit een virusscanner bewust mee laten lopen bij alles wat ik deed (en geloof me daar zaten heel wat dingen bij afkomstig van o.a. TPB) en waren mijn Mac’s nooit besmet met iets ernstigs en al helemaal niet sinds de overgang van OS-9 naar OS-X.

Bijdrager
    Eagle Eye

Tja, die virus protectie had ik een paar jaar geleden wel op mijn iMac gezet, omdat ik veel mensen meehielp met hun Windows computers en wel dingen downloade van TPB. Maar sinds ik dat niet meer doe is het zeker overkill op een mac computer (de antivirus ging alleen maar tekeer als er in een Windows programma een virus was gevonden). Gelukkig weet ik nu wat de oorzaak is…

Sophos Home was zeker intensief bezig om ook mijn TimeMachine backup extra te controleren. Vanmorgen had ik een helder moment en dacht: Weg met die antivirus shit. En dat heeft zeker geholpen.

Deze draad mag gesloten worden. Probleem opgelost!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.