5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Blokkie

Timecapsule of Lacie Network Space (of iets anders)?

Hallo,

De harde schijf van mijn macbook uit 2007 raakt enigzins vol. Vooral met foto’s en muziek.
    Ik ben al een tijdje een oplossing aan het verzinnen. Een nieuwe harde schijf in laten bouwen zou een optie zijn, maar ik ben een beetje huiverig voor het eraf halen en weer terugzetten van de bestanden. (de harde schijf zelf inbouwen zal ik sowieso niet zelf doen).

Kan ik de foto’s en iTunes bestanden op een externe netwerkschijf zetten en zodat ik er via mijn macbook makkelijk bij kan? Een NAS dus. De bestanden moeten makkelijk toegankelijk zijn, ze zitten alleen niet meer op de harde schijnf van mijn macbook. Het zou helemaal mooi zijn als ik via iPad of iPhone4 de muziek van iTunes via mijn airport express kan afspelen zonder dat de macbook aan staat.

Ik maak overigens al regelmatig backups met time machine met een externe harde schijf (aan een draadje.)

Mijn vragen:

Kan dit met een time capsule? En met een Lacie network space (die is namelijk de helft goedkoper). Van de Lacie weet ik dat die een iTunes server heeft. Welke van de twee is aan te raden? Ik sta ook open voor andere oplossingen, als het maar gebruiksvriendelijk en makkelijk te begrijpen is.

Alvast bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    johnkeates

De Time Capsule is de enige door apple ondersteunde NAS voor Time Machine. Als je een niet-apple apparaat wil gebruiken, dan zou ik je Synology, QNAP of Netgear aanraden. Lacie/Iomega/ander merk dat ‘lekker goedkoop’ is zou ik niet aanraden om dat je dan met trage rommel opgescheept zit. Er moet wel een beetje een flinke CPU in het ding zitten om wat jij wil lekker te kunnen doen.

Bijdrager
    Nickdgraaf

Bijdrager
    LaCie Benelux

Hallo,

Een andere optie dan een LaCie Network Space 2 of Apple Time Capsule kan de LaCie d2 Network 2 zijn.
    Deze is sneller en heeft meer mogelijkheden dan de Network Space 2 (en Time Capsule).

De kenmerken kan je vinden op http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10476.

Weet ook dat wij momenteel een publieke beta hebben die het AFP en Time Machine probleem oplost.
    De final release van deze firmware update is voorzien voor eind deze maand.

Voor meer info hieromtrent kunt u contact opnemen met onze Technische Dienst via de website (Support).

Groetjes,
    LaCie Benelux

Bijdrager
    johnkeates

Een DS111 is dan een betere optie, die heeft een snellere processor en je kan zelf je schijf upgraden wanneer je maar wil, plus je krijgt (als je daar behoefte aan hebt) veel extra software vanuit de community.

De problemen met Lion en netatalk (AFP met TimeMachine support) zijn al opgelost bij de software van dit model.

Het grootste verschil is dat je bij de LaCie een MV88F6281 Kirkwood (800 MHz) (ARM926EJS) CPU krijgt en bij de Synology een Marvell Kirkwood mv6282 1.6Ghz ARM Processor (Marvell ARMADA 300). Die laatste is een stuk krachtiger, wat er voor zorgt dat je bestandsoverdracht ook gewoon sneller gaat. Een 800Mhz ARM CPU gaat onmogelijk die gigabit verbinding goed vol trekken. Niet dat die 1.6Ghz CPU dat wel in een keer doet, maar je komt een stuk dichter in de buurt. Stel dat je ook RAID1 wil (dat je data niet kwijt is als een schijf kapot gaat – want schijven gaan nou eenmal kapot), dan zou je een DS211 kunnen nemen, daar kan je twee schijven in zetten en als er dan eentje stuk gaat, krijg je daar een mailtje over (En gaat het ding piepen) , maar blijft je data beschikbaar.

Een Time Capsule heeft als voordeel dat Apple daar in de toekomst waarschijnlijk iCloud integratie mee gaat regelen, waardoor je in theorie snellere iCloud sync kan krijgen. Dat is vooral handig als je ook een iPhone hebt. Daarnaast ondersteunt de Time Capsule de Bonjour Sleep Proxy, wat betekent dat als je een iOS apparaat hebt (een iPad, iPhone of AppleTV), je gewoon toegang krijgt tot je iTunes muziek en dergelijke als je Mac in sluimerstand/sleep staat. Hij gaat dan namelijk gewoon weer aan, en vanzelf terug in sleep/sluimerstand. Dat kan alleen als er een Bonjour Sleep Proxy in het netwerk is. (Dat kan ook een andere Mac zijn met 10.6.8 of hoger die altijd aan staat) Dan heb je nog dat je met dat apparaat van Apple meteen twee WIFI access points hebt, je kan namelijk gewoon 802.11g en 802.11n tegelijk gebruiken en dan ook nog eens op 2.4Ghz en 5Ghz, wat weer voor snellere doorvoer zorgt. Dit is van belang als je internet verbinding ooit sneller wordt dan 100mbps, want dan heb je 801.11n Dual-Band nodig met een gigabit verbinding naar je modem.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.