30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)
  • Q:
    Bijdrager
    alex10

Hoe Time Capsule crash voorkomen?

Momenteel gebruik ik de TC als externe harde schijf. Als ik verbinding gemaakt heb, zet ik bestanden er op. Die sleep ik er naar toe.
    Nu hoorde ik laatst dat de TimeCapsule kan crashen en dat dan alle bestanden weg zijn. Ik begrijp dat dit niet zo snel gebeurt als je de TimeCapsule gebruikt in combinantie met TimeMachine. Ik hoorde dat het risico op een crash groter is als je het gebruikt als externe harde schijf. Is dat zo? Is het risico groter als je er regelmatig bestanden op zet en het risico kleiner als het eens in de zoveel tijd is?
    Ik heb het idee dat het risico op een crash kleiner is als je niet te vaak bestanden op de TimeCapsule zet en dat hij dan minder belast raakt.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe kan ik een TimeCapsule crash voorkomen? :slant:
    Wie van jullie heeft wel eens een TimeCapsule crash ervaren? Hoe kwam dit bij jullie?

Bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaringen! :thumbsup:

Alex:lol:

Moderator
    Strifer

Ik kan er niet bij dat het risico dan groter kan zijn. Zowel met Time Machine als met het handmatig erop slepen en kopiëren van bestanden zorgt ervoor dat de Time Capsule schijf wordt aangesproken en dat er data heen wordt gekopieerd. Dat lijkt mij hetzelfde.

Wat natuurlijk wel zo is wanneer je een schijf intensiever gebruikt dat deze er dan eerder mee op kan houden, dus als jij continue data aan het heen en weer slepen bent ipv eens in de week een Time Machine kopie maakt, dan is je Time Capsule schijf wel meer aan het werk.

Overigens nog nooit een crash gehad met mijn Time Capsule, maar ik heb hem dan ook nog niet zo lang. Perfect ding, ik gebruik hem zowel voor back-up als voor extra data (er hangt via USB nog een data schijf aan vast). Verder een perfecte router. Hij staat sinds de installatie non stop aan en hij heeft nog nooit geweigerd of een anders dan groen lampje aangegeven.

Als laatste noot: harde schijven kunnen mijn inziens vrijwel willekeurig kapot gaan… De een statistisch gezien natuurlijk wat meer dan de ander, maar ik heb ook de betere schijven na een maand al zien crashen. Dat wil niet zeggen dat je natuurlijk maar gelijk het allerslechtste ding moet kopen op goed geluk, maar goed… je begrijpt waar ik heen wil met mijn verhaal neem ik aan:)

Bijdrager
    Maverick9898

Maakt mij volgens niet zoveel uit. Het crashen van je Time Capsule is minder vervelend dan die van je computer (tenzij je computer al gecrashed is).

Bijdrager
    alex10

Kan de TC ook crashen zonder contact te hebben met de Mac? Er staan nu veel bestanden op (bijna 1TB) en ik wil hem (naast de eventuele kopie van TimeMachine) verder rust geven.

Bijdrager
    Maverick9898

Ja, als je ‘m laat vallen:P. Als je de TC helemaal ontkoppelt zal ie niet snel crashen. Net als dat het een behoorlijke tijd duurt voordat een auto stukgaat, als je ‘m een tijd niet gebruikt.

Bijdrager
    Afroman

Ja dat kan. Een harddisk kan 5 weken mee gaan of 15 jaar. Dat weet je niet.

En ik zou zelf gewoon Time Capsule volledig gebruiken als back up, en een externe(netwerk)disk gebruiken voor je bestanden. En die weer laten backuppen voor de Time Capsule. Je bestanden op 2 plekken hebben is een must. (zeker documenten, muziek, foto’s filmpjes, hoewel je muziek weer opnieuw kan downloaden)

Bijdrager
    ripwater

Ik heb m’n Time Capsule al zo’n 1,5 tot 2 jaar en weinig problemen ermee. (Even afkloppen..)
    Ik gebruik ‘m zowel voor automatische backup via Time Machine (dus een paar keer per dag) en verder staat alle media erop. Muziek, foto’s etc. M’n gehele iTunes bibliotheek van ruim 15.000 nummers.
    Iedere verandering die ik in iTunes maak (en dat zijn er nogal wat) wordt meteen aangepast op de TC.
    Kortom, de mijne wordt goed gebruikt en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Afgezien van een enkele keer dat m’n laptop de TC niet kan vinden, terwijl deze gewoon aan staat en het groene lampje brandt. Het lijkt me meer een netwerk probleem. Als ik de TC uit- en weer aanzet is het probleem verholpen.

Bijdrager
    alex10

Ik ben nu bestanden aan het zetten op de TC (een map van 100GB) daar duurt hij 70 uur over :slant:
    Iemand een idee hoe dit sneller kan? Zijn dat normale tijden? 70 uur voor 100GB?

Moderator
    unSOUND

Ligt er aan hoe je ze verstuurt… Via draad of draadloos maakt al een enorm verschil.

Wat betreft het crashen, dat kan gebeuren, en daar kan je helemaal niks tegen doen. Er zitten onderdelen in, en die kunnen stuk. En wanneer dat gebeurt weet je gewoon niet. Ik heb schijven gezien die na een uur de geest gaven, en ik heb schijven die 11 jaar oud zijn en nog prima werken. Het is een lot uit de loterij.

Dat is dus ook de reden dat ik al in meerdere topics heb gezegd dat ALS je de TimeCapsule ( of welke andere externe- of netwerkschijf dan ook ) gebruikt voor opslag van bestanden, je ook van die schijven een backup-systeem moet hebben.

Bijdrager
    alex10

Het gaat draadloos:cool: TimeCapsule verspreidt ook draadloos (WiFi) mijn internet signaal. Moet ik dat ontkoppelen om dit sneller te laten gaan?

Bijdrager
    alex10

Bedankt voor al jullie goede reacties en ervaringen :thumbsup: :thumbsup::razz:

Bijdrager
    ripwater

Met mijn werkwijze zoals hierboven beschreven loop ik natuurlijk het risico dat ik bij een crash alles kwijt ben.
    Het beste kan ik dus een extra externe schijf gebruiken voor mijn media en die laten backuppen door de TC.
    Ook mijn ervaring is dat het kopiëren van bestanden van de TC naar een andere schijf enorm langzaam gaat. En de schijven die ik via USB aan de TC probeerde te hangen werden niet herkend.
    Draadloos is geen doen, dus heb ik eerdere pogingen gestaakt.
    Iemand tips?
    Mijn TC (500GB) is heeft ongeveer 200GB aan media erop staan.
    Kan je de TC zo instellen dat deze zowel m’n MacBook als die externe schijf kan back-uppen?

Moderator
    unSOUND
    alex10 op 21 januari 2011

Het gaat draadloos:cool: TimeCapsule verspreidt ook draadloos (WiFi) mijn internet signaal. Moet ik dat ontkoppelen om dit sneller te laten gaan?

Nee, het internet gebruikt maar een fractie van de snelheid die hij kan gebruiken. Maar draadloos bestanden verzenden gaat gewoon enorm traag. Als je een grote berg bestanden moet versturen is een Ethernet kabel vele malen sneller. Overigens zal die 70 uur in de praktijk wel meevallen, maar langer dan via kabel zal het zeker duren.

ripwater op 21 januari 2011

En de schijven die ik via USB aan de TC probeerde te hangen werden niet herkend.

De schijven moeten HFS+ geformatteerd zijn met het schijfhulpprogramma voor je ze aan de TC hangt, dan zouden ze gewoon moeten werken.

ripwater op 21 januari 2011

Kan je de TC zo instellen dat deze zowel m’n MacBook als die externe schijf kan back-uppen?

Als de externe schijf HFS+ geformatteerd is wel. FAT32 of NTFS schijven pakt TimeMachine bij mijn weten niet mee. Om hem mee te laten nemen in de backups moet e de schijf aansluiten, en in de voorkeuren van TimeMachine zorgen dat de schijf niet in het lijstje van uit te sluiten mappen staat.

Bijdrager
    alex10

Overigens mijn mac nu dat het overbrengen van die 100GB -> 96 uur gaat duren:eek:

Bijdrager
    alex10

Is er geen tovertrucje:cool: om dit te versnellen?

Moderator
    unSOUND

Die tijdsindicatie is dynamisch. Op het moment dat het dus even wat langzamer gaat, gaat hij dus berekenen hoe lang het duurt als alles met die snelheid zou gaan. Maar op het moment dat hij dus sneller gaat kan die indicatie dus bijvoorbeeld ineens inzakken naar 8 uur.

Beste oplossing is al gegeven: Ethernet-kabel ertussen hangen bij het overzetten van grote hoeveelheden.

Bijdrager
    alex10

Heeft de TimeCapsule ook invloed er op? Die is bezig met een reserve kopie zie ik.
    Bedankt voor je tip unSound! Waar koop je voordelig een Ethernet kabel? Bij de Mediamarkt?

Bijdrager
    alex10

Ik bedoel TimeMachine, die maakt de reserve kopie:lol:

Moderator
    unSOUND
    alex10 op 21 januari 2011

Heeft de TimeCapsule ook invloed er op? Die is bezig met een reserve kopie zie ik.

Dat heeft zeker invloed. De interne schijf moet nu immers meerdere dingen tegelijk gaan doen, en moet zijn snelheid dus verdelen tussen het maken van de backup, en het schrijven van de bestanden die jij erheen wilt kopiëren.

Wat betreft die Ethernet-kabel, iedere PC winkel heeft wel zo’n kabel liggen, en bij de Gamma, Praxis en dergelijke winkels zie je ze tegenwoordig ook liggen voor 3 a 4 euro. Dat hoeft niet veel te kosten.

Bijdrager
    alex10

Hoelang zou 100GB duren met een Ethernet kabel. Is dat in te schatten?

Bijdrager
    Afroman

Er wordt ook nog eens geadviseerd door Apple om de eerste keer via USB te doen. 100 Gb.. ongeveer een flink uurtje mee bezig? Ethernet weet ik niet precies, maar ook dat is een (zwaar onderschatte) mogelijkheid.

Moderator
    unSOUND

Het hangt voor een deel van de data af, maar ik gok dat hij daar een uurtje of 1,5 a 2 voor nodig heeft. Ik heb mijn eerste backup via FireWire 800 gedaan, dat koste ongeveer 8 uur voor 2 TB.

Bijdrager
    mark-a-mac

Minimaal 800 seconden…

Bijdrager
    alex10

Verkopen Praxis / Gamma ook goedkope FireWire kabels of moet ik daarvoor ergens anders zijn?
    Waar hebben jullie je FireWire kabels gekocht? Moet ik nog ergens op letten of zijn ze allemaal het zelfde?:slant:

Moderator
    unSOUND

Jij moet geen FireWire kabel hebben, maar een Ethernet kabel.

Bijdrager
    Afroman

Koop gewoon een USB of ETHERNET kabel, hang die aan je Mac, back-up. En daarna kan je de rest draadloos doen. Klaar.

Bijdrager
    alex10

FireWire is toch sneller? Ik begrijp het niet meer :slant:
    Of is Ethernet gelijkwaardig?

Bijdrager
    Afroman

Je hebt toch geen Firewirepoort op je Time Capsule?

Moderator
    unSOUND

Ethernet is sneller. Maar FireWire 800 is voor jou sowieso geen optie aangezien de TC die aansluiting niet heeft.

Bijdrager
    alex10

Hoewel USB 2.0 in theorie een hogere snelheid haalt dan FireWire 400, is volgens veel gebruikers FireWire in de praktijk toch sneller. Het verschil tussen de theoretische snelheid en de snelheid in de praktijk zou bij FireWire minder groot zijn dan bij USB 2.0.

Bron -> Wikipedia (zoekterm: FireWire)

Of is USB toch goed voor die 100GB? Jullie tips zijn welkom:-)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.