4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    appleuser5000

timecapsule backup capaciteit

Hallo allemaal,
    ik ga binnenkort een timecapsule 2TB kopen. Nu vroeg ik me af of ik met 2TB toekom om back-ups te nemen van alle macs in mijn gezien.
    Ik heb 2 imac’s van 1TB en dan nog 1 imac van 500 GB. weet iemand of ik dan met 2TB toekom? ik heb ook gelezen dat de mac zijn back-ups kleiner maakt. maar ik wil het liever van een kenner of iemand die hier ook mee zit horen. alvast bedankt.

Bijdrager
    stavos

Hoe vol staan de iMacs? Want de totale opslag is al groter dan de TC die je op het oog hebt. Dus daar kun je weinig mee.
    Normaal gesproken zou je het er mee moeten kunnen redden. Je kunt mappen die heel vaak van inhoud wijzigen die je niet in je backup wilt hebben uitsluiten van Time Machine. Denk bijvoorbeeld aan je download map of je muziekcollectie die je misschien wel fysiek in de kast hebt staan.
    Je eerste backup is een volledige backup, alle backups die volgens bevatten alleen de wijzigingen. Daardoor zijn latere backups kleiner dan je originele backup. Veranderd er veel data, dan is je backup groter.
    Time Machine gaat vanzelf opruimen als er ruimte te kort is op je TC. Dus daar heb je geen omkijken naar. Maar als alle drie je iMacs zo vol zitten dat ze gezamenlijk niet op je TC passen, lukt het maken van een volledige backup niet.

Denk je dat je het nu wel red, maar in de toekomst wellicht extra ruimte kunt gebruiken, is de 3 TB wellicht een handigere keuze. Een andere optie is om 1 van de iMacs wel via de TC te laten backuppen, maar op een externe harde schijf die je aan de TC kunt hangen. En dat is waarschijnlijk een goedkopere optie. Dus de keuze voor extra opslagruimte kun je later altijd nog maken.
    Veel plezier met je TC, het is een heel fijn apparaat.

Bijdrager
    appleuser5000

@stavos: bedankt, ik ga voor de 3TB versie.

Bijdrager
    Leander

De 3 TB versie is in verhouding tot de 2 TB versie nogal kostbaar:
    TC 3TB: € 479,00
    TC 2TB: € 279,00

Tip: koop de TC 2TB versie en hang er bijvoorbeeld een 2TB externe USB-harddisk aan, bijvoorbeeld WD Elements voor ongeveer € 99,00 (Bol.com). Soms ook te verkrijgen voor € 79,00.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.