16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    alex10

TimeCapsule als externe harde schijf – server

Hi,

Sinds enige tijd maak ik gebruik van een 1TB TimeCapsule. Dit werkt perfect. Ik ben zeer tevreden:lol:
    Ik vraag mij iets af en ik hoop dat jullie mij er bij kunnen helpen. Ik heb al gezocht op internet, maar kon nergens een antwoord vinden. Ik heb gekeken bij de Support pagina van Apple, maar ook daar vond ik geen antwoord.
    De TimeCapsule maakt nu automatisch backups van al mijn bestanden, maar ik zou deze bestanden ook graag raadplegen vanaf andere computers. Kan ik met een simpele handeling van de volledige inhoud van de TimeCapsule een “soort” server maken? Die met een wachtwoord en inlog gegevens te benaderen is? Dan kan ik met andere computers bij de inhoud van de TimeCapsule.:lol:

Als dit niet kan, kunnen jullie mij dan uitleggen hoe ik de TimeCapsule als draadloze externe harde schijf kan gebruiken. Ik neem aan dat er ergens instellingen gewijzigd moeten worden, maar heb geen idee waar en hoe ik dit doe. Ik neem aan dat de TimeCapsule als externe harde schijf zichtbaar kan worden. En dat ik daar dan straks zo bestanden naar toe kan slepen toch? Hoe maak ik van de TimeCapsule een externe harde schijf, ik wil graag dat hij stopt met automatische backups en dat ik voortaan handmatig er bestanden naar toe kan slepen en ook op elk moment bij deze bestanden kan die ik er op zet. Als het een externe draadloze harde schijf is lijkt het mij ook mogelijk om hem met andere computers te kunnen bereiken. Zit ik goed in mijn denken? :slant:

De TimeCapsule maakt nu BackUps van mijn MacBook Pro, dat doet hij niet alleen van tekstbestanden etc maar ook van foto’s en een muziek die op mijn Mac staat. We gebruiken sindskort ook een iPad. Ik zou de inhoud van de TimeCapsule (zoals foto’s, filmpjes) graag raadplegen via de iPad. Kan dat draadloos? Hoe doe ik dat? Dat is een van de redenen waarom ik graag van de TimeCapsule een server / externe harde schijf wil maken. De andere reden is dat ik met meerdere computers (niet alleen de laptop) bij de inhoud wil kunnen. Dat zou super handig zijn! :thumbsup:

Bedankt voor jullie ondersteuning en meedenken :yum:

Alex

Bijdrager
    alex10

Ik heb nog even verder gekeken. Ik kwam via Google uit bij het volgende forum bericht:
    http://macwereld.nl/index.php?option=com_mw_forum&task=showpost&postid=80935

Er wordt daar gezegd dat je bij “gedeeld” op TimeCapsule kunt klikken. Ik zie de TimeCapsule inderdaad staan bij gedeeld, maar als ik er op klik geeft komt er het volgende te staan: verbinding mislukt.

Console zegt daar het volgende over: 18-01-11 23:55:50 /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder[167] SharePointBrowser::handleOpenCallBack returned 22

Ik heb geen idee wat dit betekent. Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Alex

Bijdrager
    alex10

Laatste wat ik gevonden heb is dit: http://gigaom.com/apple/access-your-time-capsule-over-the-internet/
    Heeft iemand daar ervaring mee?

Bijdrager
    Fietsbel

Je TimeCapsule maakt geen backups, dat doet het programma TimeMachine. Zie systeemvoorkeuren, of het cirkel/pijltje bovenaan je scherm, daar kan je TimeMachine uitzetten, of selecteren wat je wilt backuppen. Ik zou dat nooit uitzetten als ik jou was, is namelijk een hele mooie functie.

TimeCapsule is een gewone harde schijf en ook een wifi/ethernet-router (meerdere functies dus), en je kan er nog andere schijven op aansluiten via usb ingang. Je ziet je TimeCapsule gewoon onder ‘gedeeld’ in de linkerzijkolom van alle windows, en als je erop klikt (en vervolgens klikt op ‘connect’ rechtsboven) moet je je password invoeren als je dat niet in je Keychain bewaard hebt. Dat en andere zaken configureer je via het utility programmaatje ‘Airport Utility’ – zoek daarnaar op dit forum als het niet lukt.

Je TimeCapsule benaderen van buitenaf via internet is weer een ander verhaal, wordt op dit forum uitgelegd, maar zorg eerst maar dat alles intern/lokaal werkt, lijkt me.

Bijdrager
    alex10

Bedankt voor je antwoord Fietsbel. Kan ik met Airport Utility de iPad toegang geven tot de bestanden op de TimeCapsule? Waar staat dat op het forum?

Het is me inmiddels gelukt om in te loggen. De foutmelding bleef wel steeds terugkomen, maar na lang volhouden is het gelukt. Ik begrijp nog steeds niet waarom de verbindingen niet tot stand kwamen.
    Ik zie dat ik hier inderdaad nu bestanden naar toe kan slepen, nu kom ik tot de kern van mijn vraag: is alles wat ik hier nu naar toe sleep benaderbaar (zoals op een externe HD)?
    Ik heb het net een paar bestanden gesleept er naar. Ik ben benieuwd of dit te openen is op een andere mac.

Kan ik de bestanden die ik hier naar toe sleep ook op een computer met Windows openen? Bij een externe harde schijf zou dat goed kunnen, maar kan het hiermee ook? Of moet ik daar een USB kabel voor hebben?
    Kunnen andere computers (ook PC’s) de externe harde schijf van de TimeCapsule nu gebruiken? Door in te loggen via het wachtwoord? Ik ben alles nog aan het ontdekken, dus bedankt voor jullie begrip en uitleg:-)
    Ik leer veel van jullie:smile: :thumbsup:

Bijdrager
    alex10

Nu alles intern werkt, ben ik best benieuwd hoe ik de TimeCapsule via het internet kan bereiken zoals je net zei. Hoe doe ik dat? Waar staat het op dit forum? Heb je een link?

Bijdrager
    alex10

Hier staat dat het onveilig is: http://www.onemorething.nl/community/topic/tc-bereiken-via-smb-buiten-eigen-netwerk

Klopt dat? Raden jullie het af? Of kan het op een veilige manier? Ik denk dat de de oplossing kan zijn om de TimeCapsule als server voor de iPad te gebruiken. Dan kan ik via de iPad (die een beperkt intern geheugen heeft) meerdere foto’s bekijken / muziek beluisteren.

Bijdrager
    Fietsbel

Je kan alles dat je ziet op de TimeCapsule via jouw Mac ook zien op andere computers in je netwerk – wel password en zo ingeven natuurlijk. Je backups zijn wel aan een account gelinkt. Met iPads/Phones en zo weet ik niet of je je TimeCapsule kan benaderen, iPads/iPhones werken via iTunes voor syncing, misschien is er (nog) geen software/app om op een harde schijf te kijken. Voorzover ik weet werkt een iPad/Phone (nog) niet met een harde schijf zonder tussenkomst van een computer – maar ik kan me vergissen. Je iPhone/iPad heeft een beperkt besturingssysteem, niet het hele OSX dat op je computer staat. De nieuwe Apple TV werkt als een soort brug tussen computers en andere apparaten, misschien ook iPad. Wellicht is dat de oplossing die je zoekt.

En je belangrijkste harde schijf op internet aansluiten: als iemand zegt dat het onveilig is en je weet niet hoe je een beveiligde internetverbinding maakt, zou ik het niet doen. Je begreep de opmerking over ‘smb’ verkeerd denk ik, ‘smb’ is een networkprotocol, er zijn ook andere protocols die wel veilig zijn. Ik weet niet hoe dat werkt, er is wel de ‘backtoyourmac’ functie van Apple me.com, en gratis alternatieven die ongeveer hetzelfde werken.

Bijdrager
    gIzMo01

Je kan van je TC een FTP server maken en zo kan je de FTP server uitlezen op je ipad en ook je gegevens op het internet. Raad ik je dit aan? Ja en Nee, MOET je overal je bestanden kunnen raadplegen dan is het zeker interessant, moet het niet dan zou ik het niet doen.

Dropbox is een mooiere oplossing (naar mijn mening)

Bijdrager
    Rik de Belg

Ik weet niet waarom juist,
    maar in de Apple winkel waar ik mijn TC heb gekocht, raadde ze me ten stelligste af om die TC ook te gebruiken als externe harde schijf om zo bestanden er op te zetten (ik dacht bvb om mijn iTunes lib. en m’n Aperture lib. er op te zetten om alzo bereikbaar te zijn vanaf m’,n beide computers).

Bijdrager
    gIzMo01

Het gaat, maar ik raad het jullie ook af.
    De personen die het doen en ik ken hebben namelijk al een paar keer gehad dat hun TC gecrasht is waardoor je je back-up kwijt bent.

Door je itunes op je tc te zetten, lees en schrijf je namelijk te veel op je TC

Bijdrager
    alex10

Kan de TC echt crashen? Wat zijn julllie persoonlijke ervaringen met de TC te gebruiken als FTP server?
    Werkt het goed? Hoe doe je dit veilig? Hoe voorkom je dat andere (onbevoegden) bij deze bestanden komen? Is er een standaard FireWall of moet ik meer doen? Ik kan zelf niet inschatten hoe kwetsbaar het is en hoe open de FTP server is. En hoe makkelijk het te hacken is :sarcastic::lol:

Bijdrager
    alex10

Wat zijn julllie persoonlijke ervaringen met de TC te gebruiken als FTP server?
    Werkt het goed? Hoe doe je dit veilig?

Bijdrager
    gIzMo01

Je kan het beveiligen natuurlijk maar zowel ik als mijn collega’s hebben al 2 maal meegemaakt dat we de TC moesten herstellen zodat de data van de HD verdwenen is.

Wanneer je het gebruikt voor back-ups is dit niet erg, gebruik je hem als FTP server is dit wel erg, zorg altijd voor een backup van een backup is mijn advies

Bijdrager
    alex10

Crasht de TC als je hem als FTP server gaat gebruiken? :slant:

Bijdrager
    timoer

hey,

even terug komen op deze topic:p
    gebruik je TC nooit als externe schijf voor losse gestranden, alleen voor back ups van je mac devices.
    je TC zal namelijk 9 op de 10 keer foutmeldingen beginnen geven en daarnaa crashen…

wat je wel kan doen is een externe schijf via usb aansluiten op je TC en via je netwerk (beveiligd) online zetten.

greetz

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.