9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    koolmees

Time Machine wist inhoud externe HD?

Ha allen,

Sinds ik mijn Mac gebruik, maak ik regelmatig een backup met behulp van Time Machine. De schijf die daarvoor gebruik is een redelijk oud ding van 500 GB, die wat kuren begon te vertonen.

Daarop besloot ik vandaag de backup op een nieuwe (1 TB) externe HD te gaan maken. Via de Time Machine applicatie heb ik de doelschijf voor de backups veranderd in deze nieuwe schijf.

De backup werd daarna meteen gemaakt. Er stonden echter al bestanden op deze schijf (een hele rits jeugdfilmpjes die ik van Hi8-bandjes heb overgezet; koste héél veel tijd). Na de backup zijn deze bestanden echter, zo lijkt het, geheel gewist en het enige wat nu nog op de schijf staat is een Backups.backupdb-map.

Gebeurt dit altijd bij het in gebruik nemen van een nieuwe schijf? Of kan ik de oude bestanden op de een of andere manier weer terug krijgen?

Alvast bedankt,

Kees

Bijdrager
    tarun

Time Machine pakt een hele partitie. In jouw geval de hele schijf. Als je geen backup hebt van die filmpjes dan helaas.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat klopt niet.
    Als de schijf al HFS+ geformatteerd is, dan kun je er zo een TM backup op zetten, naast de al bestaande bestanden.
    Echter: als de schijf niet HFS+ geformatteerd is, zal TM deze eerst formatteren (want TM werkt enkel onder HFS+). En dan raak je -uiteraard- wel alle bestanden kwijt. Maar je wordt wel duidelijk gewaarschuwd. Op deze manier:

Bijdrager
    TheBigZ

Tip: gebruik altijd een externe schijf alléén (uniek) voor je Time Machine backups. Zet andere data op een andere schijf. Zo duur zijn externe schijven niet.

Bijdrager
    janbertwedman

Alweer een reden om TM niet te gebruiken, liever CCC of SuperDuper want TS is zo al zijn dierbare bestanden kwijt.

Bijdrager
    SunKeeper

Data wordt nooit zonder waarschuwing gewist. Zowel niet via TM als Supersuper als CCC. (die laatste wist ook standaard niet-bestaande bestanden op de bron van het doel af)

Je hebt ook een groep gebruikers die blind alle meldingen weg klikken, gewoon op het blauwe knopje zonder verder te lezen. Het lijkt erop dat dat hier gebeurd is.

Verder, als die data echt belangrijk is heb je die niet maar op één plaats staan. Elk opslagmedium kan er op elk moment mee ophouden, dan ben ja alles kwijt. Dan kun je honderd keer de schijf de schuld geven, maar voor jezelf een stuk prettiger als je gewoon de kopie tevoorschijn pakt en weer een nieuwe kopie op nieuwe schijf kunt maken.
    Ook in een geval als dit met per ongeluk wissen, ieder mens kan ten slotte een fout maken.:)

Bijdrager
    GoeieDag

Sterker, het ‘blauwe knopje’ is hier de ‘cancel’ (Don’t Erase) functie!

@janbertwedman
    : Pffff, zo kan ik er ook wel een paar verzinnen. Bv: “rijdt geen auto, want er vallen doden bij die bezigheid!” Manoman.

Bijdrager
    SunKeeper
    GoeieDag op 19 februari 2016

Sterker, het ‘blauwe knopje’ is hier de ‘cancel’ (Don’t Erase) functie!

Wat ik vergeet erbij te zetten is, als het blauwe knopje blijkbaar niet de manier is om iets gedaan te krijgen, dan toch het andere knopje maar proberen.:-P

Bijdrager
    abbenhui

Het is nu natuurlijk te laat, maar je kunt altijd eerst een parttime op een ext hd maken speciaal voor TM.
    Dat betekent dat de rest van je hd dan onaangetast blijft

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.