30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:
    Bijdrager
    Rikg

Time Machine wist externe harde schijf?

Groot Probleem:

Onlangs heb ik Time Machine geinstalleerd op iMac. Althans, hij vroeg iets als ‘Zal ik Time Machine op je externe harde schijf zetten?’ en ik heb dat geaccepteerd.
    Nou kan ik alle bestanden die al op die schijf stonden VOOR de installatie, helemaal niet meer zien. Ook Time Machine zelf geeft geen enkele map te zien, op die externe schijf.

Ben ik alles kwijt?

Dan heb ik een Groot Probleem…

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Rikg

Alleen maar de naam van de extrene harde schijf: Time Machine Backups. die verder,op een filmpje na dat ik er vanochtend op heb gezegt, leeg is/lijkt. Geen map te zien….

Bijdrager
    Wexxl

Als ik me niet vergis leegt TimeMachine eerst je externe HD voor hij er een backup naar gaat schrijven.
    Tenminste dat meende ik altijd wel.

Bijdrager
    Rikg

Ai….

zijn die nog terug te halen?

Bijdrager
    Pieterr

Mac OS X v10.5: op welke schijven kan Time Machine een reservekopie maken?

Een van de doelstellingen van Time Machine is om uw gegevens te beschermen voor het geval er problemen zijn met uw Leopard-volume, en daarom worden alleen reservekopieƫn gemaakt op een afzonderlijk volume.

Bijdrager
    Rikg

Afzonderlijk volume, dat is de externe, neem ik aan?

Daar is niks op te zien, geen map. Kan het zij dat Time Machine die heeft gewist en zo ja: zijn die oude bestanden nog te recoveren?

Bijdrager
    Pieterr

Waarschijnlijk alleen als je aan de slag gaat met de voor HFS+ schijven geschikte recovery tools.

Bijdrager
    Rikg

Ok. Ben nogal een digibeet, wat is HFS+ ?

En hoe kan het dan dat Time Machine nog geen enkele zichtbare backup heeft gemaakt? Geen map te vinden…

Bijdrager
    Pieterr

Je zou toch op z’n minst een map met de naam Backups.backupdb moeten zien. Heb je al een keer een volledige Time Machine backup gemaakt van je schijf?

HFS+ is het bestandssysteem van Apple. Zoiets als FAT32 en NTFS voor Windows computers.

Bijdrager
    Wexxl

Ik heb zo’n voorgevoel dat je inderdaad nog geen volledige backup hebt gemaakt,
    en hierdoor en nog niks op je HD staat.

Ik denk dat het moeilijk wordt om je bestanden te recoveren,
    want de meeste externe HD’s zijn niet op “het Apple” formaat geformatteerd.

Bijdrager
    Rikg

Heb inderdaad nog geen volledige backup gemaakt, denk ik. Maar Mac zal toch niet zomaar alle bestanden weggooien, die er al opstonden? Er stonden allerlei bestanden op, van foto’s tot teksten, die ik met Mac-aplicaties had gemaakt en op de externe had gezet… waarom zou Time Machine die eraf gooien?

Bijdrager
    Pieterr

De bestanden die eerst op je schijf stonden, had je die er vanaf de Mac opgezet?
    Weet je of de schijf voorheen FAT32 of HFS+ geformatteerd was?
    Kun je eens kijken met schijfhulpprogramma hoe de schijf nu geformatteerd is?

Zie Formatting & Partitioning a Hard Drive in OS X – Tiger and Leopard.

Bijdrager
    Rikg

Hoi Pieterr,

Een aantal bestanden via de mac, en een aantal via een pc. Soms sloten we de externe aan op een pc, en soms op een mac namelijk.. Ik weet niet op welke manier de schijf geformatteerd was, eerlijk gezegd. En ik heb de eterne schijf inmiddels uitegzet en losgekoppeld: wil eventuele verdere schade beperken…

Bijdrager
    Pieterr

Misschien valt het mee.

Omdat je de schijf zowel vanaf de Mac als vanaf een Windows PC beschreven hebt, heb je vermoedelijk het FAT32 formaat gebruikt. Je zult dan niet met HFS+ recovery tools maar met PC disk recovery tools in de weer moeten.
    Ik vind het overigens vreemd dat Time Machine geen foutmelding gaf toen je probeerde om deze schijf daarvoor te gebruiken.

Krijg je als je de schijf op een Windows PC aansluit, wel bestanden te zien?

Bijdrager
    Rikg

Nope. Aleen dat filmpje wat ik er vanochtend op heb gezet…

Bijdrager
    Pieterr

Dan zul je met FAT32 recovery tools aan de gang moeten, vermoed ik.

Bijdrager
    Rikg

Ok, super bedankt! Was even helemaal van de kaart maar hoop dat er toch nog wat hoop is…
    ik zal eens wat recovery-bedrijven/programma’s gaan opzoeken…. fijne dagen!

Bijdrager
    MacMini_Ragazza
    ”Wexxl”

Als ik me niet vergis leegt TimeMachine eerst je externe HD voor hij er een backup naar gaat schrijven.

Neehoor, ik gebruik ook een harde schijf waar al vanalles opstaat voor 2 time machine doeleinden (MacBook en Mac Mini) en hij laat de rest toch echt gewoon staan?

Bijdrager
    Afroman

neupe.

Bijdrager
    Rikg

Dussss… alles kwijt? Overigens staat time machine er pas sinds een week op ofzo. En nogmaals: er staat helemaal NIKS op. Ook geen backups, lijkt het..

Bijdrager
    Edwin
    ”Pieterr”

Misschien valt het mee. Omdat je de schijf zowel vanaf de Mac als vanaf een Windows PC beschreven hebt, heb je vermoedelijk het FAT32 formaat gebruikt.

TM heeft HFS+ nodig, indien de schijf waarschijnlijk voorheen als FAT32 of NTFS is gebruikt denk ik juist niet dat de schade meevalt. De schijf zal geformatteerd zijn naar HFS+.

@Rikg
    , kan je een screenshot posten vh infovenster vd TM disk? Klik op het TM disk icon en klik op Cmd-I om het infoscherm te tonen.

http://dl.getdropbox.com/u/280566/Screenshots/TM1.png
    http://dl.getdropbox.com/u/280566/Screenshots/TM2.png

(Cmd Shift 4 Spatiebalk – geeft de mogelijkheid om het actieve (bovenop liggende venster) te
    selecteren (je cursor veranderd dan in een kleine fotocamera).

Bijdrager
    Rikg

Heb een screenshot, maar het lukt me niet om die hier te plaatsen…. heeft geen url

:-(

Bijdrager
    Pieterr

Plaatje posten: even op cursus bij Zora la rousse.

Bijdrager
    Edwin
    ”Rikg”

Heb een screenshot, maar het lukt me niet om die hier te plaatsen…. heeft geen url

Er zijn een aantal manieren maar dit is er een die super werkt;

1. Download en installeer de widget op http://h4xr.org/download

2. Zorg dat Dashboard toegankelijk is door je muis naar een door jouw gekozen hoek van het scherm te bewegen via System Preferences, Expose and Spaces.

3. Sleep je screenshot naar de gekozen hoek van Dashboard en laat het vallen op de widget van h4xr.org.

4. Er wordt een url op je clipboard geplaatst en die kan je met ‘paste’ (Cmd-V) in je reaktie hier plaatsen.

Zo leer je Mac OS X kennen en je kan het goed gebruiken voor toekomstige vragen omdat met name screenshots je vragen vaak veel duidelijker kunnen maken.

Bijdrager
    Oppie
    ”Wexxl”

Even voor de duidelijkheid: onzin!

Bijdrager
    Edwin
    ”Oppie”
    ”Wexxl”

Even voor de duidelijkheid: onzin!

Geen onzin als deze harddisk FAT32 of NTFS is geformatteerd en dat is standaard zodra deze uit de verpakking wordt gehaald!

Bijdrager
    Oppie

Dan leegt ie ‘m niet, dan zal die de HD fomateren (klaarblijkelijk).
    En ja, als je ‘m formateert, ben ja alle data kwijt. Maar daar wordt je voor gewaarschuwd.

Bijdrager
    Edwin
    ”Oppie”

Dan leegt ie ‘m niet, dan zal die de HD fomateren

Daar heb je natuurlijk gelijk in maar als de TS (Rikg) meldt dat “de schijf soms aan de PC hangt en soms aan de Mac” dan voorspelt dat niet veel goeds (FAT32 dus) als de TM melding wordt geaccepteerd om er een TM backup schijf van te maken.

We wachten nog op de info screenshot van Rikg die uitsluitsel moet bieden.

Bijdrager
    Rikg

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.