29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    ilias

Time Machine wil niet na vervanging logic board

Ik heb net mijn MBP terug nadat het logic board vervangen is geweest ten gevolge van een gekend probleem met de videokaart.
    Nu wil ik een backup maken met Time Machine maar ik krijg een error:

Iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt :)

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Oude map weggooien en een volledige nieuwe back-up maken (meen ik mij te herinneren, ik had net hetzelfde met mijn MBP en had daarna ook even problemen met TM).

Bijdrager
    ilias

Dus al wat ik tot nu toe heb gebackupt is weg? Lekker.. :x

Ik geraak wel in TM maar ik kan niet “in het verleden reizen”.

Permissies herstellen heeft ook niet veel uitgehaald..

Edit: Manueel (lees: via de finder) kan ik nog wel aan de oudere back-ups

Bijdrager
    Zeekomkommer

Omdat je een nieuw logic board hebt is het MAC adres van je ethernetkaart veranderd, aan de hand van dit nummer identificeert time machine je Mac. Dit MAC adres staat beschreven in de laatste getallen in de naam van de sparsebundle die je time machine backups bevat. Probeer het MAC adres in de naam van de sparsebundle dus eens te wijzigen in het nieuwe MAC adres van je Mac, misschien werkt het daarna weer.

Bijdrager
    Koetjesreep

Je kan wel gewoon je gebackupte bestanden handmatig terug zetten.
    Maar dat had je zelf ook wel door hoop ik?

Bijdrager
    ilias

Waar vind ik die sparsebundle ergens?

Bijdrager
    iJoost
    ”ilias”

Dus al wat ik tot nu toe heb gebackupt is weg?

Welnee! Alles wat je wilde bewaren staat immers ook nog gewoon op je harde schijf… hoop ik voor jou.

Een backup is geen archief. Pas maar op. Als je dat verschil niet maakt loop je het risico onaangenaam verrast te worden. Time Machine gooit al na 24 uur de eerste dingen weer weg.

Vooral niet moeilijk doen. Gewoon vrolijk een nieuwe backup beginnen.;-)

Bijdrager
    ilias

Hmm, ik denk ook dat ik best maar gewoon een nieuwe back-up begin.
    Zal me de miserie besparen. :?

Ik dacht trouwens dat TM pas dingens begon te wissen als de schijf (bijna) vol is.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Zie deze hint: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20080128003716101
    Het is iets uitgebreider dan ik dacht, maar prima te doen. De sparsebundle naam veranderen hoeft alleen als je backupped naar een netwerkschijf. Als je backupped naar een direct aangesloten schijf voldoet de hint op macosxhints.

Bijdrager
    Edwin
    ”Zeekomkommer”

Zie deze hint: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20080128003716101
    Het is iets uitgebreider dan ik dacht, maar prima te doen. De sparsebundle naam veranderen hoeft alleen als je backupped naar een netwerkschijf. Als je backupped naar een direct aangesloten schijf voldoet de hint op macosxhints.

Kijk dat is nu de tip die men nodig heeft ipv “gewoon opnieuw beginnen”.

Het is sowieso mogelijk om TM backups te kopieren. Ik heb mijn 1 jaar oude TM backup van een firewire disk gekopieerd naar een NAS sparsebundle.

Bijdrager
    Edwin
    ”iJoost”
    ”ilias”

Welnee! Alles wat je wilde bewaren staat immers ook nog gewoon op je harde schijf… hoop ik voor jou.

Waarom hoop je dat?

Mocht het logicboard en de hardisk zijn vervangen/geformatteerd dan kan men toch gewoon een volledige disaster recovery starten van de laatste Time Machine backup?

Bijdrager
    palahala

In de reacties bij de hint die Zeekomkommer gaf vind je ook een link naar 10.5: A script to fix Time Machine after hardware repairs. Ik doe zulke dingen liever handmatig, zodat je weet wanneer het eventueel fout gaat, maar blijkbaar doet dat script wel z’n werk.

Trouwens, door op de rode “i” naast Failed te klikken kun je ook zien waarom het mis ging. De logs in Console laten je nog meer zien, en de Time Machine Buddy widget kan deze logs nog wat gemakkelijker zichtbaar maken.

Overigens is een backup inderdaad geen archief, maar ik vind Time Machine (bijvoorbeeld door de integratie met Apple Mail, Address Book en iPhoto ’08 en later) wel iets méér dan een backup:-)

Bijdrager
    palahala
    ”ilias”

Dus al wat ik tot nu toe heb gebackupt is weg? Lekker.. :x

Ik geraak wel in TM maar ik kan niet “in het verleden reizen”.

Je kunt altijd in iedere TM backup kijken als je Option ingedrukt houdt als je op het icoon in de menubalk klikt. Je krijgt dan de keuze “Browse Other Time Machine Disks” in plaats van “Enter Time Machine”. Als je geen icoon in je menubalk laat zien, dan werkt het waarschijnlijk ook wel met klikken op Time Machine in je Dock.

Bijdrager
    iJoost
    ”ilias”

Ik dacht trouwens dat TM pas dingens begon te wissen als de schijf (bijna) vol is.

Je bent niet de enige die dat dacht. Maar lees eens wat hier echt staat:

Bijdrager
    iJoost
    ”Biker”
    ”iJoost”
    ”ilias”

Waarom hoop je dat?

Omdat als het niet meer op je harde schijf staat er ook geen garantie is dat het nog in je Time Machine zit. Time Machine verwijderd dingen. Time Machine is een backup en geen archief.;-)

Mocht het logicboard en de hardisk zijn vervangen/geformatteerd dan kan men toch gewoon een volledige disaster recovery starten van de laatste Time Machine backup?

Absoluut. En dan krijg je precies terug wat er op het moment van de laatste backup op je harde schijf stond. Niets meer en niets minder.

Bijdrager
    Edwin
    ”iJoost”
    ”Biker”

Absoluut. En dan krijg je precies terug wat er op het moment van de laatste backup op je harde schijf stond. Niets meer en niets minder.

Dat is precies wat men wil, niks meer en ook niets minder, met de laatste Time Machine backup kan men dan hooguit een uur werk kwijt zijn. Ik denk niet dat alternatieven accurater zijn.

Bijdrager
    iJoost

En dan kun je dus ook op elk moment beginnen met een nieuwe Time Machine backup vanaf je harde schijf. Daar verlies je dan helemaal niets aan. Dat was het punt waar het om ging. En dat was ook wat ik zei.

Toch maken mensen zich druk over het verliezen van hun Time Machine historie… Gek he?;-)

Ten onrechte want die is mogelijk/waarschijnlijk een stuk minder compleet dan ze denken. Want Time Machine voegt niet samen – Joost mag weten waar dat verhaal vandaan gekomen is – maar dunt uit. Verwijdert. De eerste dingen die niet meer op je harde schijf staan al na 24 uur!

Bijdrager
    Edwin
    ”iJoost”

En dan kun je dus ook op elk moment beginnen met een nieuwe Time Machine backup vanaf je harde schijf. Daar verlies je dan helemaal niets aan. Dat was het punt waar het om ging. En dat was ook wat ik zei.

Toch maken mensen zich druk over het verliezen van hun Time Machine historie… Gek he?;-)

Ten onrechte want die is mogelijk/waarschijnlijk een stuk minder compleet dan ze denken. Want Time Machine voegt niet samen – Joost mag weten waar dat verhaal vandaan gekomen is – maar dunt uit. Verwijdert. De eerste dingen die niet meer op je harde schijf staan al na 24 uur!

Je hebt ook wel gelijk iJoost, een nieuwe Time Machine backup is dan ook voldoende voor een disaster recovery.

Vraag; stel ik wijzig dagelijks hetzelfde bestand. Welke versie, ma, di, wo, do, vr, za of zo wordt na een maand door Time Machine bewaard? Is dit willekeur, de eerste (ma) of de laatste (zo) dag van de week?

Bijdrager
    palahala
    ”Biker”

Vraag; stel ik wijzig dagelijks hetzelfde bestand. Welke versie, ma, di, wo, do, vr, za of zo wordt na een maand door Time Machine bewaard? Is dit willekeur, de eerste (ma) of de laatste (zo) dag van de week?

Ik denk dat het probleem in het volgende voorbeeld zit: stel je maakt elke dag een backup, maar verandert dat ene bestand alleen iedere woensdag…

Bijdrager
    iJoost
    ”Biker”

Dat hangt er vanaf op welke dag je de Time Machine backup ooit begonnen bent. Kijk maar aan het begin van je Time Machine historie welke dag het bij jou is. En van de uurlijkse backups op elke dag zal het telkens de eerste van de dag zijn die bewaard blijft.

Als je zeker wilt zijn dat iets zo lang mogelijk in de backup blijf zitten, dan moet het minimaal een keer op je harde schijf gestaan hebben tijdens de eerste backup van die bewuste weekdag. Maar bottom line… Time Machine is een backup geen archief.;-)

Bijdrager
    prullenbak

Bij mijn mbp is t logic board in totaal (al mag ik de winkel geloven) 5 keer vervangen ofzo. En mn time machine deed t nog net zo vrolijk hoor.

En time machine begint neit de eerste bestanden alweer te verwijderen na 24 uur! Waar komt dat idee vandaan dan?

Time machine maakt ieder uur een backup, en na 24 uur pakt ie de laatste, en dat is de backup van die dag. De rest is idd weg, maar hij verwijdert dan geen bestanden.

Dit doet ie iedere dag.

Na 7 dagen pakt ie wederom de laatste ‘backup van de dag’, en dat noemt ie de backup van de week. Ook hier weer: de andere 6 backups zijn dan weg, maar hij verwijdert nooit bestanden die bij de laatste backup op je mac aanwezig waren!

Als je schijf vol is krijg je dan een melding, en gaat ie langzaam maar zeker de eerste backups weggooien, maar meldt dat wel netjes!

DUS: als je NU een bestand weggooit, en je laat je time machine zijn werk doen. Is t bestand over 24 uur niet pleite, je hebt immers je backup van bijvoorbeeld gisteren nog. Of vorige week.

Bijdrager
    iJoost

Jawel, lees even goed wat ik zei. Hij verwijdert bestanden die niet meer op je harde schijf staan. En dat begint inderdaad al na 24 uur.

Je kunt het als volgt gemakkelijk zelf zien gebeuren:

1) Wacht tot de eerste backup van de dag geweest is.
    2) Maak een nieuw bestand op je Desktop.
    3) Wacht tot de eerstvolgende backup geweest is.
    4) Controleer dat het nieuwe bestand nu ook echt in de Time Machine zit.
    5) Gooi het bestand op de Desktop daarna weg.
    6) Wacht 24 uur.
    7) Wacht tot de daarop volgende backup geweest is.
    8) Kijk of het bestand nu nog in Time Machine zit…

Nogmaals Time Machine is een perfecte backup. Helemaal niets mis mee. Maar Time Machine is geen archief.;-)

Bijdrager
    palahala
    ”prullenbak”

Bij mijn mbp is t logic board in totaal (al mag ik de winkel geloven) 5 keer vervangen ofzo.

In nieuwe logic boards staat geen serienummer. Dat nummer kan het repair center er wel weer inzetten (dan zetten ze je oude nummer er dus weer in), maar vaak gebeurt dat niet omdat er immers ook een sticker in je MacBook zit. Als het nummer niet is ingesteld dan zie je in System Profiler “Serial Number: SystemSerialNumb”. Als dat er inderdaad staat, dan is je logic board inderdaad vervangen. Hoe vaak weet je dan niet. En als er gewoon je serial number staat, dan valt er niks over te zeggen.

Maar als jouw Time Machine verder ging met de bestaande backups, dan heb je volgens mij echt géén volledig nieuw logic board. Bij mij is al meerdere keren een “inverter board” vervangen (display problemen), kan het daar misschien iets mee te maken hebben? Bij mij is ook het logic board twee keer vervangen, en echt wel twee keer een ander MAC adres, en mijn Time Machine moeten fixen.

Bijdrager
    jpversloot

check ook deze link: Ik heb hetzelfde gehad met mijn Mac, al kwam dat door wat anders.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1826919&highlight=#1826919

Bijdrager
    prullenbak
    ”palahala”
    ”prullenbak”

Bij mijn mbp is t logic board in totaal (al mag ik de winkel geloven) 5 keer vervangen ofzo.

In nieuwe logic boards staat geen serienummer. Dat nummer kan het repair center er wel weer inzetten (dan zetten ze je oude nummer er dus weer in), maar vaak gebeurt dat niet omdat er immers ook een sticker in je MacBook zit. Als het nummer niet is ingesteld dan zie je in System Profiler “Serial Number: SystemSerialNumb”. Als dat er inderdaad staat, dan is je logic board inderdaad vervangen. Hoe vaak weet je dan niet. En als er gewoon je serial number staat, dan valt er niks over te zeggen.

Maar als jouw Time Machine verder ging met de bestaande backups, dan heb je volgens mij echt géén volledig nieuw logic board. Bij mij is al meerdere keren een “inverter board” vervangen (display problemen), kan het daar misschien iets mee te maken hebben? Bij mij is ook het logic board twee keer vervangen, en echt wel twee keer een ander MAC adres, en mijn Time Machine moeten fixen.

Ja ik vond t ook raar. Mn laptop ben ik toen bijna 5 (!) weken kwijt geweest, omdat (na de eerste keer toetsenbord en topcase vervangen) de lampjes onder t toetsenbord bleven knipperen. Ze beweerden ongeveer iedere week dat er nieuw logic board inging, maar kapot was. Ik Apple bellen, en die geloofden het verhaal ook niet. Uiteindelijk was het wel gefixt, maar bleek er iets met plastic over de sensors mis te zijn, niks te maken met het logic board. T lijkt me sterk dat ze al die tijd mn eerste logic board bewaard hadden…

Anyway, weer ontopic: Ijoost heeft met dat laatste verhaal uiteraard wel gelijk.:)

Bijdrager
    Edwin
    ”iJoost”

Jawel, lees even goed wat ik zei. Hij verwijdert bestanden die niet meer op je harde schijf staan. En dat begint inderdaad al na 24 uur.

Ik ga dit precies eens testen zoals je zegt om dit goed te gaan begrijpen. Wordt vervolgd…

Overigens zal geen enkel regulier backupprogramma een bestand terug kunnen halen wat op de dag wordt gemaakt en ook weer dezelfde dag wordt verwijderd. Veel bedrijven maken in de regel dagelijks eenmaal een backup van hun desktops en servers en dat is na werktijd. Na een week wordt de laatste backup van de week bewaard en dan begint het al verdacht veel op Time Machine te lijken want de andere dagen ben je kwijt.

Met Time Machine kan ik in ieder geval nog vragen om naar bestanden te zoeken in december 2007. Met dat verzoek hoef ik op mijn werk met mijn Windows en Mac desktop niet meer bij de systeembeheerder aan te komen.

Bijdrager
    Edwin
    ”iJoost”

Je kunt het als volgt gemakkelijk zelf zien gebeuren:

1) Wacht tot de eerste backup van de dag geweest is.
    2) Maak een nieuw bestand op je Desktop.
    3) Wacht tot de eerstvolgende backup geweest is.
    4) Controleer dat het nieuwe bestand nu ook echt in de Time Machine zit.
    5) Gooi het bestand op de Desktop daarna weg.
    6) Wacht 24 uur.
    7) Wacht tot de daarop volgende backup geweest is.
    8) Kijk of het bestand nu nog in Time Machine zit…

Ik heb de 8 stappen afgewerkt en inderdaad iJoost het betreffende bestand in stap 2 gemaakt is 24 uur later weg. Tussen 6 en 7 bleek het nog te bestaan.

Bedankt voor dit verhelderende voorbeeld.

Bijdrager
    iJoost

:wink:

Bijdrager
    ilias

Ik heb in system preferences>time machine “change disk” gekozen en dan dezelfde schijf gekozen.
    Vervolgens is er een volledige nieuwe backup gemaakt.

Als ik nu via de finder de TM-schijf verken dan zie ik dat er naast de oude map “Macbook Pro” een nieuwe map “Macbook Pro 2” is aangemaakt waar mijn nieuwe backup in zit.
    In de oude map zitten nog de oude back-ups.

Maar als ik het goed begrijp is die map volgens iJoost zijn uitleg overbodig, toch?

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.