30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    Ross

Time machine Werkt NIET op externe hd op airport extreme???

Ik heb veel dingen geprobeerd die hier op het forum staan om mijn extterne lacie hd op mijn airport te gebruiken als time machine backup.

Ik heb eerst hd geformatteerd als hfs+ (2 partities gemaakt. 1 windows nt .
    Ik heb eerst backup gemaakt met usb kabel aangesloten.
    Daarna aangesloten op airport. Hd gemount in de finder. Maar time machine wil niet backuppen op deze schijf. Hij ziet m gewoonweg niet.
    Na lang zoeken volgende procedure toegepast:

Veel mensen willen, ondanks dat Apple bewust de functie heeft uitgezet, netwerk schijven gebruiken als backupplaats voor Time Machine. Om dit voor elkaar te krijgen doe je het volgende:
    Start de terminal (spotlight Terminal)
    Type:
    [bewerken]defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1
    Mount een netwerk station met Finder
    Nu is dit station in de voorkeuren van Time Machine beschikbaar. Data verlies is mogelijk bij deze oplossing, dus volledig voor eigen risico. Zowel het uitvoeren van de commando’s kunnen gevaarlijk zijn en ook de backup van Time Machine op een netwerkschijf is niet gegarandeerd.

Nu ziet time machine de schijf wel. Als ik nu op backup druk, vult hij de backup niet aan, maar wil een nieuwe aanmaken.
    Klopt dit. Moet ik echt de volledige backup vanaf hd maken? Zou time machine niet standaard moeten werken zonder bovenstaande commando sinds update?
    Kan deze commando echt kwaad? data verlies is mogelijk staat er???

Bijdrager
    Bor

Het instellen van een Aiport Time Machine disk is toch mogelijk sinds een aantal weken na de introductie van Time Capsule? Waarom maak je daar dan geen gebruik van als ik vragen mag, en ga je in de terminal zitten rommelen?

Bijdrager
    basiel

het gaat maar je zal NOOIT verder kunnen backuppen als je eerst via USB aan mac een backup neemt. Bij mij werkt mijn airport + HD setup perfect en die doet timemachine backup van 2 macs

Bijdrager
    jabesse

Zoals ik het heb begrepen, wordt de backup anders op disk opgeslagen bij ‘direct verbonden’ (zoals USB en firewire) dan bij een disk aan een AirPort Extreme (of op de disk in een Time Capsule). Vandaar dat je initiële backup niet als een backup wordt herkend, en hij van voren af aan begint.

Bijdrager
    Ross
    ”Bor”

Het instellen van een Aiport Time Machine disk is toch mogelijk sinds een aantal weken na de introductie van Time Capsule? Waarom maak je daar dan geen gebruik van als ik vragen mag, en ga je in de terminal zitten rommelen?

Wil je dan uitleggen hoe ik dit werkend krijg zonder in terminal te rommelen. Als het zou werken zou ik dat niet doen. In terminal kan ik weer uitzetten, zolang het maar lukt, want ik heb het met geen mogelijkheid aan de gang gekregen.
    Please leg uit!

Bijdrager
    jeneverstoker
    ”Ross”

[Please leg uit!

In het Airport configuratieprogramma zit -letterlijk naast de mogelijkheid om een printer te kiezen- de optie om een schijf te kiezen. Ik heb het zelf niet uitgebreid gebruikt, maar wel even geprobeerd (en ja, het werkte maar langzaam). Mijn time machine schijf hangt met het USB-kabeltje aan de iMac. Van de data op onze macbook maak ik wekelijks een draadloze backup op de iMac. Die gegevens gaan dan weer mee met de time machine backup van de iMac.
    Succes!

Bijdrager
    basiel

volgende moet je doen:

1 schijf hfs+ formatteren
    2 aan je airport hangen
    3 bij je airport delen met passwoord aanzetten delen met accounts werkt NIET (heeft mij enige tijd gekost om dit uit te vinden)
    4 je mount op je mac de schijf door via finder je airport en dan je schijf aan te klikken
    5a als je defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1 dit hebt gedaan eerst het commando defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 0 uitvoeren.
    5 nu open je timemachine en je selecteerd de HD om op te backuppen (je airport disk zou erbij moeten staan)
    6 hij zal nu eerste backup maken dit kan lang duren maar met een N netwerk duurde het bij mij zo een 9 uur (dus best ’s nachts doen) anders als je maar G hebt moet je best tijdelijk je computer via lan kabel aan airport extreme hangen.
    7 hij zal nu elk uur een backup nemen

8 zoals eerder gezegd is de manier waarop je airport een backup archive maakt anders dan de manier waarop je mac het maakt als je hem rechtstreeks via usb verbind. Daarom kan je dus NIET verder backuppen naar dat archive.

Voila tot zo ver de tutorial

Bijdrager
    Ross

Je bent bijna mijn held. Ik heb zo goed als alles al eerder geprobeerd wat je zegt, maar de meest cruciale stap zal het wel verkeerd gaan.
    Ik snap het volgende nog niet helemaal:
    bij je airport delen met passwoord aanzetten delen met accounts werkt NIET (heeft mij enige tijd gekost om dit uit te vinden)

Ik heb in terminal alvast de code gewist, maar ik krijg mijn hd niet te zien in time machine. Ik kan de schijf gewoon mounten.
    Maar verder kan ik geen schijf kiezen in time machine.
    Wat is nou het probleem. Het lukt zoveel mensen niet en zoveel wel. Wat doen wij verkeerd?

Bijdrager
    basiel

ik heb wel delen met airport passwoord aanstaan en gast toegang lezen en schrijven misschien helpt dat.

Maar niet vergeten in finder ergens op de schijf te kijken terwijl je je timemachine voorkeuren wil wijzigen anders is deze niet gemount.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    niels

zoals Basiel al zegt. Je vergeet waarschijnlijk gewoon te mounten. Klik in de sidebar van de Finder even op AirPort Extreme (of hoe je het ding genoemd hebt) en klik vervolgens tot je de harde schijf opent (die verschijnt dan ook apart in de sidebar geloof ik)

Bijdrager
    Ross
    ”nielsth”

zoals Basiel al zegt. Je vergeet waarschijnlijk gewoon te mounten. Klik in de sidebar van de Finder even op AirPort Extreme (of hoe je het ding genoemd hebt) en klik vervolgens tot je de harde schijf opent (die verschijnt dan ook apart in de sidebar geloof ik)

ik heb m gewoon gemount. Dus dat is het probleem niet. Ik heb dit overigens al op 2 airports en netwerken geprobeerd. Het werkt echt niet. Wat zie ik over het hoofd? De links die hierboven staan gaan vooral over een nas, en aanpassingen in terminal. Dat is nou net wat ik wil toepassen. Als het bij anderen werkt, dan moet het hier ook kunnen. Hebben jullie trouwens de nieuwste type extreme of de vorige zonder gigabit?

Bijdrager
    Ross

Ik heb met apple gebeld en ze zeggen dat airdisk niet wordt ondersteund op de airport extreme.
    Dus is het raar dat het bij sommigen wel werkt. Nou is mijn vraag, wat is het nadeel als ik die code gebruik in terminal die ik hierboven al had gebruikt?
    onderstaande komen van apple forum:

After reading how others had this issue – including this thread – I reverted back to 10.5 – and hey presto – Time Machine worked exactly as expected. I selected the disk and off it went, creating the sparsebundle, backing up every hour as designed. I have updated to 10.5.2, and it still works – as I type this para TM is busy doing its thing. I think Apple has done something in 10.5.4 that prevents the initial selection of the disk when attached to an Extreme

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1680056&tstart=0

I think there are a few of us in the same boat. For me, this has worked all year.
    Now it has stopped, and I can not get it working again…..

Dit komt van de apple site

Summary

Time Machine in Mac OS X 10.5 Leopard can be used to back up to many kinds of Mac OS Extended-formatted drives, but it does not support AirPort Extreme’s AirPort Disk feature.

Dit betekent dus dat het officieel niet meer wordt ondersteund. Bij een kennis heeft het ook gewerkt, maak ook daar doet die het niet meer.
    Mocht iemand toch een normale instelling workaround weten hoor ik dat graag.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Ross”

Dit betekent dus dat het officieel niet meer wordt ondersteund. Bij een kennis heeft het ook gewerkt, maak ook daar doet die het niet meer.
    Mocht iemand toch een normale instelling workaround weten hoor ik dat graag.

Ik citeer nog even uit het eerder gegeven artikel van Daniel:

Sinds de 10.5.2 update van Apple is het niet meer mogelijk om een unsupported Airdisk (zoals een niet-Apple NAS) te kiezen en meteen te backuppen. Vóór 10.5.2 maakte TimeMachine netjes een sparsebundle bestand aan met de correcte naam en instellingen en was het geen probleem voor TimeMachine om naar de NAS te backuppen.

Nu zijn er een aantal handelingen die gevolgd moeten worden om het voor elkaar te krijgen:

Heb je zijn stappen gevolgd?

Bijdrager
    basiel

je moet ook zien dat je airport extreme base station de firmware 7.3.2 heeft (denk dat 7.3.1 ook goed is) heb je dat al gecontroleerd.

Bijdrager
    Ross

ik heb de nieuwste software er op staan, maar ik ga niet eerst terug naar 10.5.2 dan weer verder naar 10.5.4, terwijl het officieel niet eens wordt ondersteunt. Ik ga denk ik maar een time capsule aanschaffen. Daar werkt het dubbel op. Ook op de schijf die je op de usb poort aansluit. Dan doe ik de interne wel voor time machine en dan een schijf op de usb als netwerk harde schijf voor windows en apple.
    Iemand een airport extreme kopen? :D

Bijdrager
    casa

Hallo

Ik heb de configuraties van Basiel ingevoerd, maar blijf met eerder beschreven probleem zitten dat TM de schijf niet ziet.

De vraag is: is het met OSX 10.5.5. en Airport Extreme 7.3.2 mogelijk om op een HD via een Airport Extreme, Time Machine te draaien of niet?

Wie kan daar een antwoord op geven?

Alvast bedankt

Bijdrager
    Pieterr
    ”casa”

Ik heb de configuraties van Basiel ingevoerd, maar blijf met eerder beschreven probleem zitten dat TM de schijf niet ziet.

Let er even op dat Basiel zelf een AirPort Extreme heeft…

”casa”

De vraag is: is het met OSX 10.5.5. en Airport Express 7.3.2 mogelijk om op een HD via een Airport Epress Time Machine te draaien of niet?

Een USB harde schijf aansluiten op de AirPort Express lukt sowieso niet… laat staan Time Machine. Of heb je een ethernet hard disk?

http://www.apple.com/nl/wifi/

Bijdrager
    casa

Ja je hebt gelijk, ik bedoelde een Airport Extreme… haal die dingen wel vaker door elkaar! Ik heb het reeds veranderd.
    Maar vraag blijft hetzelfde!

Bijdrager
    casa

Heeft iemand nog een idee of het kan?

Bijdrager
    k-the-ripper

Ik gebruik nu zelf al geruime tijd een externe HD aan mijn airport extreme voor time machine.
    Wat ik gedaan heb is eerst de HD HFS+ geformateerd aan de Mac (via USB aansluiting) en toen het hele spul aan de airport gehangen.
    Met de laatste firmware van de extreme (7.3.2) heb ik alleen in het tabblad ‘schijven’ van het airport configuratieprogramma aangevinkt schakel bestandsdeling in en beveiligen met airport extreme wachtwoord
    Gasttoegang is niet toegestaan en deel schijven via ethernet WAN poort is aangevinkt.
    Voor de rest niets – alleen dan dat bij opstarten de disk automatisch gemount wordt, maar dat regel je via ‘accounts’ in je systeemvoorkeuren.
    Uiteraard MOET de disk gemount zijn voor gebruik met time machine.

Dan is het alleen nog maar kwestie van time machine naar de disk laten verwijzen.
    Mocht dit allemaal niet lukken kun je nog proberen om je airport extreme EN de HD een simpele naam te geven , ik heb namelijk ergens gelezen dat er wel eens een probleem naar voren kwam met namen die of te lang waren of een spatie bevatten (of dat met ‘oudere’ firmware en/of OSX versies was zou ik je niet kunnen zeggen)

Bijdrager
    Pandabeer

Hallo,

ik had ook even een vraagje tussendoor (omdat ik een nieuw topic voor mijn vraag nutteloos vind.)

Ik ben van plan een Freecom 1TB netwerk harde schijf te kopen die ik dan op de router aansluit, een US Robotics.
    waarop ik backups van de windows bakken maak en mijn mac, is het dus mogelijk om 1 partitie te maken voor mac en een partitie voor windows, en herkend time machine de schijf dan? of moet er het een en ander gedaan worden voor dit werkt?

Bijdrager
    RJG

Ik heb in het korte verleden een poging gewaagd dit voor elkaar te krijgen voor de laptop van mijn vrouw.
    Niet gelukt, kreeg in timemachine niet de schijf in beeld.

Na het lezen van deze discussie kijk in mijn timemachine en daar staan 2 partities die ik kan aanklikken.

Ik heb 2 USB schijven hangen aan mijn airpot.
    1 van 1Tb verdeeld over 2 partities van 500Gb
    1 van 500Gb in 1 partitie.
    De 2 parties van de 1Tb schijf krijg ik te zien.
    De schijf van 500Gb niet, alle instellingen zijn indentiek en snap dus niet goed waarom de ene schijf wel en de andere niet.
    Ik laat het maar zo, mijn iMac en de macbook van mijn vrouw hebben beide een eigen directe aangesloten schijf.
    Enige verschil is het format van de schijf, 1Tb Mac OS uitgebreid (Journaled) en die van 500Gb HSF+.
    Of dat nu het verschil is???

Bijdrager
    Pieterr
    ”Pandabeer”

herkend time machine de schijf dan? of moet er het een en ander gedaan worden voor dit werkt?

@Pandabeer: heb je deze artikelen al gelezen?
    Mijn Mac – TimeMachine backup naar unsupported NAS
    Uitleg van K-the-ripper
    Making Time Machine work with the ReadyNAS

Bijdrager
    Pandabeer

Ja, maar heb daar denk ik niet zo veel aan.

Zie dat de freecom enkel fat 32 via lan kan gebruiken dus gaat zoiezo al draadloos niet door, of is er een manier om time machine de backup op fat 32 te zetten?

Bijdrager
    Saabs

Wat doe ik dan verkeerd ?

Ik heb de My Book aangesloten op de Airport. Ik vind hem via de Finder (zie screenshot), maar in mijn Time Machine venster ziet hij hem niet (zie 2de screenshot).

Kan iemand mij helpen aub ?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Saabs”

Wat doe ik dan verkeerd ? Ik heb de My Book aangesloten op de Airport. Ik vind hem via de Finder (zie screenshot), maar in mijn Time Machine venster ziet hij hem niet (zie 2de screenshot). Kan iemand mij helpen aub ?

Heb je dit al gedaan?
    [code:1:0adf5e2760]defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1[/code:1:0adf5e2760]

Bijdrager
    Saabs

Mag ik dat wel? Die hack is toch niet meer nodig sinds die nieuwe firmware?

Bijdrager
    Pieterr

Ik weet niet over welke nieuwe firmware je het nu hebt. Als je dit commando uitvoert, krijg je je disk wél te zien in TM.

Bijdrager
    Saabs

Gelukt !

Maar dan …

Blijft hij hangen bij ‘voorbereiden’ en na ongeveer 10 minuten zegt die dat het niet gaat !

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.