One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Time machine welke soort HDD

Time machine welke soort HDD

Profielfoto van aa55

aa55 op 12 oktober 2017 #

Omdat ik sinds kort een 5K mac heb vraag ik mij af of het goed is dat ik ook mijn randapparatuur ga updraden naar bv usb 3.1 ed.

Op dit moment is mij backup systeem van sharkoon
http://www.sharkoon.com/product/1686/16990#desc
alleen dan de 2.0 usb versie en met een reguliere WD green edition 640 GB HD.

Ik heb dit voor zowel mn timemachine als andere backup waar ik grote bestanden op zette omdat mijn vorige Mac niet zo’n grote schijf had vandaar de dubbele uitvoering.

Mn huidige 5K mac heeft een 1TB fusion drive en daarmee komt de min of meer keuze om ook een grotere time machine HD te overwegen.

Nu hoef ik niet zo nodig een SSD omdat back uppen toch op de achtergrond gebeurt en tijd niet zon issue is

Wat wel een issue is dat reguliere HD vroeg of laat kapot gaan en dus is de keuze nu gaan voor een reguliere of SSD.

Verder een andere usb hub 3.1 hub en een Ixpand 128 GB sticky als extra om bestanden hier en daar over te zetten en het is handig voor mn iPhone en iPad als uitbreiding van het geheugen.

Graag jullie advies en mn welke HD of SSD merk/type.

Ik had al gekeken op de bekende sites en geloof dat SSD met 3D nand een noodzaak is om de boel snel te houden.

Graag jullie gewaardeerde advies

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 12 oktober 2017 #

Het makkelijke van het maken van backups is, dat je helemaal geen snelle disk nodig hebt. Je hebt een degelijke disk nodig, van een merk dat zich tot nu toe altijd betrouwbaar heeft getoond (lees: enterprise-class disks). Het is waar dat harddisks op den duur kapot gaan. Hetzelfde geldt helaas ook voor SSD’s. Daar staat tegenover dat SSD’s in de verhouding prijs-opslaggrootte veel ongunstiger uitvalt dan de klassieke HDD. Mijn keuze zou dan ook automatisch vallen op een backup op HDD. Maar dan wel (minimaal) in een RAID1 (disk-mirroring), hotswappable enclosure. Mocht een disk uitvallen, is je backup altijd nog toegankelijk, en door het RAID systeem, is de kapotte disk eenvoudig zonder onderbreking te vervangen. In combinatie met je 1TB schijf in je iMac, moet je een factor 2-4 aanhouden (afhankelijk van de grootte van de bestanden waarmee je werkt. 4TB schijven kosten tegenwoordig bijna niets meer, dus dat mag geen bottleneck zijn. Je moet wel letten op het verschil tussen hardware- en softwarematige uitvoeringen, maar daar is genoeg leesvoer over te vinden op het www.

Profielfoto van fatboysmart

fatboysmart op 12 oktober 2017 #

Ik heb onlangs twee nieuwe iMac 27 inch gekocht voor werk en bij beide machines deze harddisk gekocht voor TimeMachine. De schijven zijn zeer snel en voelen zeer degelijk aan. En ook mooi meegenomen is dat ze qua design perfect bij een iMac passen.

G‑Technology 4‑TB G‑DRIVE externe harde schijf met USB‑C-poort

https://store.apple.com/xc/product/HLGH2ZM/A

Profielfoto van mowat

mowat op 12 oktober 2017 #

Ik heb vandaag nog een Freecom Quattro 4TB HD bijgekocht ( Ik had er al 4 van kleinere grootte waarvan de oudste meer dan 10 jaar oud en nog dagelijks werkend.
Die schijven passen ( aluminium en zwart) perfect bij mijn iMacs en werken geluidloos.
Ze hebben bovendien een Sata , USB3 , FW400 en FW800 aansluiting en kunnen dus op zowat elk model mac gebruikt worden.
Ben daar zeer tevreden over.
https://www.bol.com/nl/p/freecom-hard-drive-quattro-externe-harde-schijf-4-tb/9200000010138156/

Profielfoto van MrBelloNLD

MrBelloNLD op 13 oktober 2017 #

die freecoms had ik een paar vervelende aanvaringen mee, probeer er maar eens 2 stuks te koppelen middels firewire 800….
verder zijn ze meestal niet duur, maar ja, alle waar naar z’n geld toch?

Profielfoto van mowat

mowat op 13 oktober 2017 #

MrBelloNLD
Het is maar wat je niet duur noemt. Ik vind ze juist wel prijzig ( tussen 164 en 539 euro volgens grootte 1 TB tot 8TB) maar wel heel goed en mooi.
Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met koppelen en dat doe ik op alle mogelijke manieren , met fireWire , USB3 en met thunderbolt zelfs.

Profielfoto van aa55

aa55 op 13 oktober 2017 #

Ok genoeg stof om goed door te nemen waarvoor dank.

Wat ik niet snap is waarom ik een factor 4 moet nemen
Ik heb geen grote bestanden en mn time machine staat ook niet elke dag aan geloof het of niet.
Meestal wekelijks een  backup  maken en that’s it.
Zit ook niet zoveel op het net dus

Dat enterprise verhaal tov consumenten drives is wel duidelijk welk merk een stuk minder.
Ik kijk een beetje naar die wd gold en g technology van 1 Tb
Levensduur is toch wel een issue en natuurlijk betrouwbaarheid.

Ben er nog niet uit dus tips zijn welkom

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 14 oktober 2017 #

Je hoeft helemaal niet met factor 4 te rekenen. De HD moet minimaal even groot zijn, liefst een stukje groter, maar zeker geen 4x.
Je kunt gewoon een goedkope HD nemen, want zo’n backup HD wordt relatief maar weinig gebruikt, en daarmee belast. Ook hoeft ie niet extreem betrouwbaar te zijn, want het is maar een kopie van de bron HD, dus je hebt ‘m in principe alleen nodig als je bron HD is gecrasht. Dat gebeurt al niet snel, en het zou dan wel heel toevallig zijn dat de backup schijf op dat moment ook de geest geeft. Als de backup HD ooit crasht, koop je gewoon snel een nieuwe en zet je er weer een TM backup op.

Beter is het m.i. twee simpele schijven USB te kopen, en op beiden regelmatig een TM backup te schrijven; je bent dan goedkoop uit én redundant. Vooral als je ze ook nog op verschillende plekken bewaart.

Uiteraard: als je veel geld over hebt, koop je het beste spul wat er op de markt is.

Profielfoto van fatboysmart

fatboysmart op 14 oktober 2017 #

Let wel op als je USB 3.1 apparaten gaat kopen of je 3.1 gen1 of 3.1 gen2 koopt. De USB gen1 spec is eigenlijk het oude USB 3.0 en dus even snel. De gen2 spec is dubbele snelheid.

Profielfoto van aa55

aa55 op 14 oktober 2017 #

Ok een recap. van alle info

Ja ik ben bewust van het 3.1 verhaal alleen deze 5K heeft ‘nog’ 3.0 usb dus kan ik gewoon de 3.1 gen 1 kopen wat dus 3.0 als ik mn huiswerk goed heb gedaan.
Gen 2 kopen heeft mi geen zin omdat de iMac zelf 3.0 heeft.
Maakt het kopen ook wat gemakkelijk want een gen 2 heb ik nog niet echt gezien.
Verder heb ik nu maar besloten om de schijf die er nu inzit maar er bij te nemen  omdat ik door de bomen het bos niet meer zie wat nu te doen.
Wel een gewone consumenten (geen enterprise versie) maar welk merk/type
Echter met dit nummer van de iMac drive Apple HDD ST1000DM003 kom ik uit op een seagate en de reviews van tweakers zijn nu niet bepaald bemoedigend
https://tweakers.net/pricewatch/297054/seagate-desktop-hdd-1tb/reviews/

Wordt vervolgd ….

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 16 oktober 2017 #

Je hebt een handig systeem – die Sharkoon – die zoals @goeiedag al zegt voor jou de ideale backup methode heeft. Neem gewoon twee harddisk van een bekend merk (maakt niet uit welk) en wissel die om de week af. Dan leg je telkens een schijf op een veilige (liefst off-site) plek, zodat je altijd een redelijk actuele backup hebt, ook al gaat er iets gruwelijk mis (technisch of door een andere catastrofe) of maak je onverhoopt kennis met de minder sociale kant van Nederland.

Wil je helemaal zeker zitten en bang zijn dat je vergeet de schijven af en toe te wisselen, dan houdt je het bij 1 schijf en een cloud-backup dienst.

Over dit topic

Gestart op 12 oktober 2017 door aa55

Laatste reactie door Night

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?