14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

[opgelost] Time Machine weigert sinds 10.12.4

Eergisteren heb ik de macOS 10.12.4-update geïnstalleerd, en sindsdien doet TimeMachine eigenlijk niks meer: na eerst een hele tijd de back-up voor te bereiden, blijft hij staan op 0 KB:

Daarop heeft hij gisteren de hele dag gestaan — ik dacht dat hij na een tijd vanzelf wel zou beginnen, maar nee, helemaal niks, zelfs niet na iets van tien uur wachten (de sluimerstand had ik uitgezet). Vandaag heb ik de normale manieren geprobeerd om Time Machine aan de gang te krijgen: de kopie gestopt, het .inProgress-bestand gewist, de schijf los- en weer vastgekoppeld, en handmatig gezegd dat hij een back-up moet maken. Het resultaat is precies hetzelfde, alleen wil hij nu 16,46 GB back-uppen.

De schijf is bij lange na niet vol, dus dat is het probleem niet (en hoe dan ook zou hij in dat geval oude back-ups moeten wissen, wat hij niet aan het doen is).

Als iemand een oplossing weet, hoor ik die graag …

Bijdrager
    bartvdv

Een tijdje terug een gelijkaardig probleem gehad, weliswaar niet na een update. Het lukte Time Machine maar niet om een reservekopie te maken gedurende verschillende dagen. Het te backuppen volume werd alleen maar groter en groter. Het bleek uiteindelijk aan een kwakkelende wifi-verbinding te liggen. Airport express uit het stopcontact getrokken en opnieuw ingeplugd.

Bijdrager
    Jan

Ik hier ook problemen mee, kijk maar naar mijn bericht van 3 mei op naam van Jan

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het bleek uiteindelijk aan een kwakkelende wifi-verbinding te liggen. Airport express uit het stopcontact getrokken en opnieuw ingeplugd.

Dat gaat hier helaas niet helpen, want ik gebruik een harde schijf die aan het einde van een Thunderboltkabel hangt.

Ik hier ook problemen mee, kijk maar naar mijn bericht van 3 mei op naam van Jan

Dat heb ik gelezen, maar ik schiet er niks mee op, want zoals ik al zei heb ik geen ruimte tekort op de schijf (1,22 TB vrij — dat zou toch echt genoeg moeten zijn) en verwijdert Time Machine momenteel ook geen oudere back-ups voor zover ik kan zien.

Moderator
    Night

Kan je wel gewoon een willekeurig bestand naar de die TB disk kopieren?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, dat gaat zonder problemen.

Bijdrager
    Furbz

Ik had het ook!
    Toen heb ik de schijf losgekoppeld (mutil codes uitgevoerd: dat moet je ff googlen voor herkoppelen van de TM) en daarna
    ging hij verder. Ik hoop dat ik alles nog heb.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bedoel je tmutil in plaats van mutil? Dat kan zoveel dat het zou helpen als je nog wist waar je die uitleg vandaan gehaald hebt:) Ik heb namelijk niet zo heel erg de neiging te gaan experimenteren aan de hand van de manpage ervan.

Moderator
    Night

http://pondini.org/TM/B6.html

Skip naar de lichtroze box (Associate an OSX volume)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Die site was ik ook al tegengekomen, maar er staat zoveel op dat ik door de bomen het bos nog niet gevonden had. Ik heb deze methode eens geprobeerd en zit nu te wachten tot het voorbereiden van de back-up klaar is zodat ik kan zien of hij het nu ook weer doet … ik houd je op de hoogte:)

Toevoeging: Dit lijkt wel iets gedaan te hebben, maar niets om het op te lossen. Waar hij eerst een minuut of 10–15 bezig was met de back-up voor te bereiden en dan op 0 KB bleef hangen, komt hij nu zo te zien niet voorbij die eerste stap, ook niet na meer dan een uur wachten. M’n volgende poging is om Time Machine volledig te resetten.

Bijdrager
    GoeieDag

Het rare is dat ik ook wel eens dacht dat het niet meer ging lukken met TM, maar na een paar dagen begon ie toch weer gewoon backup’s te draaien. Ik zou, zolang je geen waarschuwingen krijgt, nog een paar dagen geduld betrachten als ik jou was.

En anders de backup schijf wissen en opnieuw beginnen…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De volledige reset lijkt het probleem opgelost te hebben. Na nog iets van anderhalf tot twee uur „Reservekopie voorbereiden” ging hij aan de slag en is er bijna 90 GB ge-back-upt — in plaats van de 17 GB of zo die ik verwachtte. Gek genoeg liep het totaal op tijdens het back-uppen, maar toen was hij ineens klaar en lijkt alles weer normaal te werken.

Maar wat er nu eigenlijk aan de hand was … Schiet mij maar lek.

Bijdrager
    Furbz

Het vervelende aan dit soort time machine mankementen vind ik altijd.
    Dan verwijder je de oude backup: blijkt daar eigenlijk iets belangrijks op te staan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Gelukkig heb ik de back-up weten te behouden — die wissen en opnieuw beginnen zou m’n allerlaatste optie geweest zijn, voor wanneer alle andere manieren niet zouden blijken te lukken. Door Time Machine te resetten houd je gewoon de back-ups, maar moet je Time Machine wel weer even vertellen waar de back-up naartoe moet en welke mappen je uit wilt sluiten.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.