6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Rokit

time machine vragen

Beste,

Ik had enkele vragen omtrent Time Machine:
    • kan men een time machine backup maken op de interne harde schijf?
    • kan men een time machine reservecopie copiëren naar een andere externe harde schijf, ipv een 2e reservecopie aan te maken op die 2e schijf?
    • is het zo dat eerder verwijderde bestanden te recupereren zijn met time machine, tenzij er te weinig plaats op de schijf is, dan kunnen ze overschreven worden door copies van recentere bestanden?
    • wordt men dan verwittigd als er oudere backups verwijdert worden?
    • wanneer de reservekopieschijf vol is, worden de oudste reservekopieën verwijderd, is het dan mogelijk om met meerdere (externe) schijven 1 groot archief te vormen, waarbij geen oudste reserviecopieën worden verwijderd?
    • is het backup format voor catalina en high sierra hetzelfde: mac os extended journaled? M.a.w., kan ik een Time Machine reservecopie activeren op een imac met catalina en een macbookpro met high sierra?

Bedankt alvast!

Groet

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dit lijkt een ouderwetse website maar is een heel uitgebreid en bekend archief met álle details over Time Machine:

http://oldtoad.net/pondini.org/TM/Home.html

Even kort:

• kan men een time machine backup maken op de interne harde schijf? -> Nee, en dat zou ook niet slim zijn
    • kan men een time machine reservecopie copiëren naar een andere externe harde schijf, ipv een 2e reservecopie aan te maken op die 2e schijf? -> Ja
    • is het zo dat eerder verwijderde bestanden te recupereren zijn met time machine, tenzij er te weinig plaats op de schijf is, dan kunnen ze overschreven worden door copies van recentere bestanden? -> Ja, klopt. Met TM kun je terug in de tijd om bestanden te ‘restoren’
    • wordt men dan verwittigd als er oudere backups verwijdert worden? -> Ja
    • wanneer de reservekopieschijf vol is, worden de oudste reservekopieën verwijderd, is het dan mogelijk om met meerdere (externe) schijven 1 groot archief te vormen, waarbij geen oudste reserviecopieën worden verwijderd? -> Nee, grotere schijf nemen
    • is het backup format voor catalina en high sierra hetzelfde: mac os extended journaled? M.a.w., kan ik een Time Machine reservecopie activeren op een imac met catalina en een macbookpro met high sierra? -> Het formaat is gelijk, maar weet niet precies wat je wil bereiken. Je kunt altijd via de Finder de backup handmatig benaderen.

Bijdrager
    GoeieDag

• kan men een time machine reservecopie copiëren naar een andere externe harde schijf, ipv een 2e reservecopie aan te maken op die 2e schijf? -> Ja

Maar handig is het niet. Dus wat is precies het doel van deze handeling?

Bijdrager
    Rokit

<p class=”cite”>GoeieDag op 18 november 2020 om 22:33</p>

Maar handig is het niet. Dus wat is precies het doel van deze handeling?

Als 2e backup dacht ik aan een copie van een TM-reservecopie ipv effectief een 2e TM-copie op zich te maken… Ik denk dat ik hiermee tijd bespaar?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat klopt op zich niet (zie volgende post 😉), maar dan moet je handmatig dingen gaan doen en is het voordeel van ‘set-and-forget’ weer weg. Kijk eens op deze pagina uit mijn link

http://oldtoad.net/pondini.org/TM/27.html

Time Machine kan zelf backups maken op 2 verschillende schijven, ook helemaal automatisch. Hij wisselt ze dan netjes af, zie het blauwe deel in bovenstaande link, eventueel met de verdere verwijzing daar. Een betere optie als je 2 schijven met backups wil: zie het groene deel. Dat is een slimmere strategie.

Bijdrager
    GoeieDag

Rokit op 22 november 2020 om 17:05
    Als 2e backup dacht ik aan een copie van een TM-reservecopie ipv effectief een 2e TM-copie op zich te maken… Ik denk dat ik hiermee tijd bespaar?

Zeker niet. Want bij het kopiëren moet je weer alle data overzetten, terwijl TM alleen maar even de verschillen/veranderingen noteert.

Bovendien vraagt het kopiëren een boel handelingen: https://support.apple.com/HT202380

(waarom dit een ‘gearchiveerd’ artikel is, weet ik niet.)

Nogmaals: slecht idee dus.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.