7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Picazi

Time Machine vraag

Hai folks,

Time Machine vraag: bij ‘opties’ in systeemvoorkeuren v Time Machine kan je zien welke “onderdelen je weg kan laten uit reservekopien”.
    Klopt het dat de schijf die je gebruikt voor TM daarbij staat? Ik heb niets veranderd in de voorkeuren maar zag dit staan. Of is dat wel logisch omdat je anders een reservekopie maakt van de schijf die je gebruikt als reservekopie?

Nog 1 vraag: ik maak nu voor 2e keer een reservekopie met TM en ik zie dat hij bezig is met een reservekopie van 24 GB. Terwijl ik echt 1 TB aan foto’s en muziek heb. Is dat dan de reservekopie van de extra data die ik er vanaf de vorige keer heb bijgezet? werkt dat zo?

Dank, fijne Koningsdag

Bijdrager
    janbertwedman

Twee maal ja.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Picazi op 26 april 2015

Of is dat wel logisch omdat je anders een reservekopie maakt van de schijf die je gebruikt als reservekopie?

Inderdaad, anders zou je recursief back-ups maken.

Picazi op 26 april 2015

Is dat dan de reservekopie van de extra data die ik er vanaf de vorige keer heb bijgezet? werkt dat zo?

Time Machine back-upt alleen wat er veranderd is: bestanden die nieuw toegevoegd zijn en waaraan je iets gewijzigd hebt — bestanden waarmee niks gebeurd is, worden niet meegenomen in de back-up, want die zijn een vorige keer al geback-upt. Dit betekent wel dat je er goed aan doet om sommige mappen uit te sluiten, wanneer daar grote bestanden in (kunnen) staan die regelmatig gewijzigd worden maar waarvan je helemaal geen back-up nodig hebt: denk aan een downloadmap als je wel eens films of zo downloadt, mappen waarin je virtuele machines van bijvoorbeeld Parallels of VirtualBox hebt staan, of mappen waarin programma’s grote hoeveelheden tijdelijke data bewaren. Ik had het bijvoorbeeld ooit dat m’n Time Machine-schijf volliep omdat er regelmatig een back-up van een paar honderd megabyte gemaakt werd van bestanden van een spel, omdat die erg groot waren en het spel er tijdens het spelen elke keer wat aan veranderde; maar zonder zulke back-ups kun je keurig leven, omdat zo’n spel toch zo opnieuw te installeren is.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Picazi

Dank heren! U bent kenners!

Mag ik daarom nog 1 aanvullende vraag stellen? Waarom is een reservekopie van in dit geval iPhoto echt een heel stuk kleiner dan de originele iPhoto folder?
    Dank

Bijdrager
    Leander

TM neemt cache bestanden niet mee in de backup

Bijdrager
    Picazi

Dank Leander, zou dat zoveel schelen. Wow

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.