6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Het Forumlid

Time Machine: vanuit ene Mac in kopie andere Mac?

Met Time Machine sloot ik 2 Macs op dezelfde kopieschijf aan. Stel: Mac 1 crasht. Dan wil ik vanuit Mac 2 bij de bestanden van Mac 1 op de kopieschijf. Hoe kom ik daar?

(Ik zie nu vanuit Mac 1 alleen de kopie van Mac 1. En vanuit Mac 2 de kopie van Mac 2.)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In Time Machine is dat niet zo vreemd. Gebruik je de Finder, dan zie je in de map met de back-ups een map voor elke computer, met daarin dan weer mappen voor elke back-up die gemaakt is. Let op: alleen kijken, niets verwijderen, verplaatsen, hernoemen, er naartoe kopiëren, veranderen in bestanden, enz.! (Iets eruit kopiëren — niet verplaatsen — naar een andere schijf kan natuurlijk wel.)

Bijdrager
    McMeller

De vraag is volgens mij vooral hoe je vanuit Mac 1 in de back-up van Mac 2 kunt kijken en andersom. Voor mij is de kwestie meer of het maken van backups op deze manier wel kan.

Een interessante vraag, want ik heb al veel met Time Machine gespeeld, maar nog nooit twee systemen op dezelfde externe schijf laten draaien. Vooropgesteld: volgens mij is het systeem niet als zodanig ontworpen dus ik ben benieuwd naar het effect.

Bij mij rijst dan ook gelijk de vraag: kán dat wel? Op een Time Capsule of NAS wordt hiervoor een z.g.h. sparsebundle per Mac-computer aangemaakt, maar voor zover ik weet wordt bij een reservekopie op een externe harde schijf (lees: lokale partitie) slechts één map met backups aangemaakt. Is het effect nu niet gewoon dat de backups als het ware gestapeld worden? Met als gevolg dat elke reservekopie vrij lang duurt, omdat de wijzigingen ten opzichte van de vorige nogal groot zijn? De backup van 15:00 uur laat de status van Mac 1 om die tijd zien, en de backup van 18:00 die van Mac 2 op dat tijdstip, bijvoorbeeld. Controleer dat eens, is dat wat er nu gebeurt? Korte toelichting bij de gedachte: volgens mij is het juist een voordeel van Time Machine dat je je backup zo makkelijk kunt meenemen wanneer je van Mac wisselt. Volgens mij wordt de backup dan gewoon hervat.

Stel, dat scenario klopt, dan zou de oplossing zijn om de schijf op te splitsen in twee partities, Time Machine Mac 1 en Mac 2, en Time Machine op beide systemen hun eigen partitie te laten gebruiken. Het is dan wel mogelijk om de backups van de andere Mac op de andere partitie te zien.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je op een lokale externe schijf back-ups maakt, dan werkt het voor zover ik weet dat die in een map met de naam van de computer komen te staan, in de map Backsup.backupdb in de hoofdmap van de schijf. Heet je ene computer „Bobby”, de andere „Tables”, dan krijg je je back-ups dus in de mappen Backups.backupdb/Bobby en Backups.backupdb/Tables op je externe schijf.

Dit gaat er wel vanuit dat je de schijf natuurlijk loskoppelt van de ene computer en dan aan de andere hangt.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt extra toetsen (alt/option) ingedrukt houden als je op het Time Machine icoon klikt in de menubar. Dan krijg je extra mogelijkheden.

http://www.baligu.com/pondini/TM/E2.html

https://www.devalias.net/devalias/2016/07/07/access-files-from-other-time-machine-backups/

Bijdrager
    Het Forumlid

Dank voor de tips, ga ik proberen.

Zag net elders op het forum iets wat er nogal op lijkt(?)

Mappen reservekopie niet toegankelijk

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.