13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    cmug

Time machine van ouder OS naar nieuw

Ik heb een oude iMac met versie OSX 10.11.6 (El Capitan) met een backup met time machine gemaakt.
    Morgen krijg ik mijn nieuwe iMac. Hoera !
    Maar vraag ik mij opeens af. Op de nieuwe iMac zal High Sierra staan MacOS 10.13. Gaat Time machine dat snappen ?

Moderator
    Night

Ja. Andersom is een heel ander verhaal. Maar van een ouder naar een nieuwer systeem is geen enkel probleem. Gewoon met Migration Assistant.

Bijdrager
    cmug

Mooi dat is een hele geruststelling. Overzetting hoeft niet perfect, maar helemaal alles vanuit 0 handmatig opbouwen is suf veel (dom) werk dat ik me liever bespaar.

Bijdrager
    TheBigZ

Het werkt zelfs verdraaid makkelijk. Als je je nieuwe Mac voor de eerste keer opstart, wordt je door een aantal vragen geleid. Eén van de vragen is of je gegevens terug wilt zetten vanaf een Time Machine backup. Als je dat dan doet, heb je daarna weer alle relevante data terug. Scheelt enorm veel tijd!

Bijdrager
    fatboysmart

Inderdaad doen zoals BigZ hierboven schrijft. Dus de TM backup terug zetten wanneer je de nieuwe Mac voor het eerst opstart. Met Migratie Assistent kan het later ook, maar het best is het om het direct te doen bij eerste opstart vers uit de doos. Je krijgt vanzelf de vraag of je de computer nieuw wil gebruiken of dat je een TM backup wil terugzetten.

Ik heb hier een MacBookPro op die manier van Snow Leopard naar Sierra ge-update en dat is 6 versies verschil, en dat ging prima.

Bijdrager
    mowat

Ik heb het ook gedaan van el Capitan naar Sierra  en high sierra met de configiratie-assistent.

Al je accounts , instellingen , bestanden (foto’s , tekst , muziek) , wachtwoorden , programma’s worden overgezet en je kan onmiddelijk doorwerken op het nieuwe systeem zoals voorheen op het oude.

Lijkt me eenvoudiger dan later nog te moeten doen met de migratie-assistent.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  mowat.

Bijdrager
    cmug

Overzetting is gestart. Ging helaas iets mis in mijn voorbereiding. Met dank aan de verwarrende kabel en stekker wir-war. De Thunderbolt to firewire adapter blijkt niet te passen. Overstap naar thunderbolt 2 naar 3 houdt is ook andere stekker-vorm ontdek ik.

Er staat een onduidelijke tekst op het Apple doosje van de adapter. Daar staat n.l. op  Thunderbolt to firewire. Dan denk je als klant: Yes dit is de goede kabel (nee dus past niet in Thunderbolt 3 !)

Ik moet nu via USB het klusje klaren, nou lekker vlot dus. Indicator staat bij start op 7 uur. Of nogmaals adapter bij-kopen à €59,-

Geen goede ontwikkeling die wir war van connectie’s. Ik lees nu bijv. dat je actieve en passieve Thunderbolt kabels hebt. En dat USB-c een kabel is die weer sprekend lijkt op Thunderbolt, maar dan 1/4 van de snelheid heeft (t.o.v. Thunderbolt-3).

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  cmug.

Bijdrager
    TheBigZ

cmug op 17 april 2018 om 13:05
    Ik moet nu via USB het klusje klaren, nou lekker vlot dus. Indicator staat bij start op 7 uur.

Tegen deze tijd zal het klusje wel geklaard zijn, en het was vandaag een mooie dag om lekker buiten te zitten ipv naar de voortgangsbalk te staren. 😃

Bijdrager
    cmug

Alles verliep soepel, beetje saai nieuwe iMac. Alles is bijna exact zelfde als oude voor mijn gevoel. Het is net een Leica M camera, daar is ook al 50 jaar niks bijzonders aan veranderd. Het is wel allemaal wat sneller.
    Zet nu de HD aan voor Time machine BackUp.

Bijdrager
    cmug

Nog even dit. Qua snelheid en strakheid van het beeld ben ik heel tevreden over mijn nieuwe iMac. Maar het geluid is echt een zware kater.
    De eerste iMac die ik ik kocht (de ‘scheerspiegel’ met de bolletje luidsprekers) had veruit het beste geluid. Ik baalde toen al toen ik een nieuwe witte iMac G5 kocht het geluid hoorde. Nu ik een iMac 2017 heb is het geluid echt nog veel verder gedaald, en m.i. echt onder de maat. Moet ik nu uit nood gaan nadenken over externe speakers. Want het ingebouwde geluid is niet te harden.  Ze zouden eigenlijk de Harman kardon bol luidsprekers met iFire koppeling moet heruitgeven wat mij betreft. n.b. die soundsticks vind ik er niet uitzien. Wie weet een alternatief voor goed geluid op bureau (streaming naar audio installatie heb ik al, maar dat is niet wat ik wil voor op mijn bureau)

Moderator
    Night

Waarom voor € 21,00 niet gewoon de Z120 van Logitech of de Edifier R12U 2.0 voor
    € 20,00? Alles is beter dan de interne speakers. Kan qua geluid natuurlijk niet op tegen de genoemde Soundsticks van Harman Kardon, maar als het geluid niet voldoet, stuur je ze gewoon terug. De AudioEngine A5+ kwam ook zeer goed uit tests naar voren, maar valt met zijn € 399,- natuurlijk in een heel andere prijsklasse.

Verder zijn er natuurlijk ook een hoop draadloze opties die het bekijken waard zijn.

Bijdrager
    cmug

Bedankt voor de tips. Nou Logitec heeft wel wat bijgeleerd qua design. Ik ga vanmiddag maar eens wat luisteren/testen bij mijn plaatselijke Apple reseller.
    Mini audiophile luisprekers zoals het pro model dat je noemt zijn mij al snel te groot (en prijzig). Voor echt bioscoop geluid kan ik streamen. Maar voor gewoon journaal /youtube  kijken wil je ook goed geluid.

Moderator
    Night

Wil je klein, kijk dan eens naar die schatjes van OfficeTec  of MadMox;-)

Maar misschien kun je beter een nieuw topic aanmaken, bv. met de titel “welke mini speakers kan ik het best kopen voor mijn iMac?”. Dan zul je meer respons krijgen. De huidige titel dekt je zoektocht niet echt. Je kan dan gewoon de tekst verder kopiëren uit dit topic (dan doe ik hetzelfde;-) )

Helaas kunnen we in dit gedrocht van forumsoftware geen topic meer splitsen als moderator zijnde, anders had ik dat wel voor je gedaan… (Blij als de nieuwe software er is)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.