5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    tijns

Time Machine (TM) kan backup niet bijwerken op externe schijf

iMac 21,5 late 2013 met 2,7 GHz en i5 en Mojave 10.14.6.

TM maakt backups op een externe schijf (aangesloten op usb) en werkt deze automatisch volg schema bij, tot ik gisteren de pop up kreeg dat bijwerken niet mogelijk / mislukt was en het advies met schifhulpprogramma de schijf te controleren en/of te herstellen. Schijf EHBO gaf aan dat de externe schijf zelf in orde was en toen met schijf EHBO het onderdeel Time Machine te herstellen. Dat is vannacht gedaan en herstel was niet mogelijk. Evt de schijf te wissen.

Op de TM icoon op “maak nu reservekopie” gedrukt. Reservekopie maken niet mogelijk: externe schijf niet aangesloten: eerst externe schijf aansluiten. Toen bleek deze in Finder niet zichtbaar. In Finder Voorkeuren is “externe schijven” aangevinkt Even uit- en weer aangevinkt: niet zichtbaar. Schijf fysiek los gekoppeld en weer op usb poort aangesloten: niet zichtbaar. Mac opnieuw gestart: schijf niet zichtbaar. Schijf losgekoppeld, Mac opnieuw gestart, schijf aangesloten op usb poort: niet zichtbaar. Andere usb poort geprobeerd: id. Mac van de stroom en weer aangesloten: id. Op de behuizing van de externe schijf knippert een klein blauw lichtje. Kabeltje los- en weer aangekoppeld: id

In Voorkeuren Time Machine staat de externe schijf aangegeven als reservekopieschijf met de GB’s in gebruik. Ook in Schijfhulpprogramma is de externe schijf en daaronder Time Machine zichtbaar met het aantal GB’s aan backups en geformatteerd als Mac OS Uitgebreid.

(Ik heb geen andere externe schijf om die uit te proberen)

2 vragen:

1. Hoe krijg ik de schijf weer zichtbaar in Finder.

2. Hoe TM weer aan de gang te krijgen.

Of wordt het toch een nieuwe schijf en een volledig nieuwe backup?

Alvast dank voor jullie reacties en hulp

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het lijkt erop dat de externe schijf aan zijn einde is gekomen. In ieder geval is hij niet meer betrouwbaar. Als een schijf wel in schijfhulpprogramma is te zien maar niet op de desktop kan dit door corrupte data komen of een fout in de hardware. In het laatste geval is het dan een kwestie van tijd dat hij ook in schijfhulpprogramma niet meer te zien is. Had je de schijf al een keertje gewist? Als het corrupte data betreft en je hebt geluk dan komt hij na het wissen on-line maar nogmaals: hij is niet meer betrouwbaar dus het beste is om gewoon een nieuwe te kopen.

Bijdrager
    tijns

Je bevestigt mijn vermoeden; dus nieuwe inmiddels besteld.

Is het het beste een volledig nieuwe TM backup uit te voeren en niet proberen de oude back up over te zetten op de nieuwe externe schijf ?

(als ik al wist hoe dat moet)

Formatteren als Mac OS Uitgebreid ? en in Guid-partitie-indeling ? Dat is het n.l. nu.

Het OS is Mojave 10.14.6 (heb n.l. nog 32 bits programma’s)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Gewoon op de zelfde wijze formatteren en opnieuw beginnen met een nieuwe backup.

Bijdrager
    tijns

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 11 maart 2020 om 00:52</p>
    Gewoon op de zelfde wijze formatteren en opnieuw beginnen met een nieuwe backup.

Alles weer in orde; vervanging van oude externe schijf door nieuwe was inderdaad de oplossing.

Bedankt.

Topic opgelost

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.