6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    buddy

Time machine reservecopie

hallo

misschien een stomme vraag maar
    Ik heb een 1TB HD en die is nu al een hele tijd in gebruik en staat VOL met reservecopieen.Nu lijkt het me dat ik VELE ervan af kan halen maar klopt dat ook en zo ja welke kan ik er af smijten ,er staat er ongeveer 110 op………….
    Graag advies

Bijdrager
    Ostinato

Welke je weg moet gooien kunnen wij je niet vertellen, jij weet zelf het beste wat je wel en niet kwijt wilt.

Wel kan ik je vertellen dat Time Machine automatisch de oudste backups weggooit als de schijf volloopt. HIj maakt dus nog steeds reservekopieën.

Bijdrager
    ikkezelluf

De vraag is waarom je dat zou willen…. Time Machine verwijdert automatisch de oudste backup om zo weer plaats te maken voor een nieuwe. Als je dus de schijf alleen voor de backup gebruikt zou ik zeggen: Lekker laten zo….

Bijdrager
    d.denkers

Buddy,

Gewoon van afblijven, dat regelt TM zelf. Als de schijf ‘vol’ dreigt te geraken dan verwijderd die zelf de oudste. Als je zelf met je vingers aan gaat zitten schop je dat mogelijkerwijs in de war; met alle gevolgen van dien.

Een van de prettigste edoch moeilijkste zaken voor veel (nieuwe) macgebruikers is: erkennen dat jezelf niets hoeft te doen aan ‘systeemonderhoud’; zo ook bij de TM.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Wat d.denkers schrijft… Afblijven en Timemachine het werk laten doen. Het is een back-up programma en geen archiverings tool. Voor dat doel zal je een ander programma moeten gebruiken.

Vergis je ook niet in de mappen. Daar waar Timemachine een back-up (reservecopieen) lijkt te maken van mappen, kan het goed zijn dat de inhoud er van in een andere back-up staan. Door de ene back-up weg te gooien zou je de ander incompleet kunnen maken…

Bijdrager
    Vinhelper

En toch kun je gewoon backups verwijderen, maar alleen vanuit de sterrenhemel, en met het risico dat je persoonlijke bestanden weggooit die alleen in die backup(s) staan.

Ga naar de oudste backup, en gooi de 4 mappen (Bibliotheek, Gebruikers, Programma’s, en Systeem) weg. Die datum uit de balk rechts zal na een tijdje ook verdwijnen)

Je hoeft je geen zorgen te maken over ‘dat je dan de eerste backup weggooit, die als eerst gemaakt is van originele bestanden’, want daar zorgt Time Machine zelf voor, dat die bestanden altijd in de backup staan.

En als ie toch daarna iets niet meer heeft wat nodig is, zal hij het weer van de interne schijf halen, want daar staat het toch altijd op. (Systeembestanden e.d.)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.