13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Hengheng

Time Machine probleem(pje)

Een paar dagen geleden kreeg ik een melding dat de schijf die ik voor Time Machine gebruik, vol begon te raken en dat er bestanden gewist zouden worden.
    Tot zover geen probleem.
    Nu wilde ik net een bestand via TM terughalen, zie ik dat TM maar terug gaat tot 1 september 2008 !
    Op zich niet echt een probleem, want het bestand staat nog op 2 andere Macs, maar toch…
    Weet iemand hier iets van ?

Bijdrager
    Pieterr

Hoe groot (en vol) is de harde schijf in je Mac, en hoe groot is de schijf die je voor Time Machine gebruikt?

Bijdrager
    Hengheng

TM schijf is ruim 2 keer zo groot als de schijf waarvan de backup gemaakt wordt, zou dus geen probleem moeten zijn.
    Interne harde schijf zit ± 85 % vol.

Bijdrager
    Esquare
    ”Hengheng”

TM schijf is ruim 2 keer zo groot als de schijf waarvan de backup gemaakt wordt, zou dus geen probleem moeten zijn.

Dat hangt er maar vanaf. Als je vaak met grote bestanden werkt (films bijvoorbeeld) en/of daar kleine veranderingen in aanbrengt, komen er vele grote kopieën op die backupschijf te staan.

Bijdrager
    Hengheng

Weinig grote bestanden hier, niet groot genoeg om grote gaten te slaan in TM als er iets veranderd wordt.
    (groot gat staat gelijk aan nog maar 3 dagen backup)

Bijdrager
    Esquare

Nee, dat is wel merkwaardig… Hoeveel ruimte neemt de Time Machine backup nu in?

Bijdrager
    Hengheng

Dat is dus het vreemde van het verhaal.
    95% van de TM schijf is vol.
    (had ik trouwens wel eerder kunnen vermelden…)

Bijdrager
    Pieterr

Hier een draadje over hetzelfde probleem.
    Misschien is deze ook nog wel aardig: Prune Your Time Machine Backups Selectively

Bijdrager
    Hengheng

Bedankt voor het draadje, ik zie alleen geen oplossing (misschien er over heen gelezen).
    Er wordt daar wel gezegd dat als je TM schijf vol zit : koop er nog één…
    Niet dus.

Bijdrager
    Pieterr

Met die Time Machine Perspective kun je zien waar je GB’s aan opgegaan zijn, en vervolgens (selectief) backups verwijderen.

Bijdrager
    Hengheng

Time Machine Perspective zegt : 38,2 GB
    Appeltje-i zegt : 154 GB
    I-Stats zegt : 154 GB

Schiet mij maar lek.[/img]

Bijdrager
    Pieterr

Op dezelfde TidBITS website wordt nog een TM inspectie tool besproken: http://db.tidbits.com/article/9607

Hard on the heels of my discovery of a version of GrandPerspective that lets you peer into your Time Machine backups to see what big unnecessary files they contain, here comes tms, a command-line tool by Robert Pointon that lets you explore your Time Machine backups in ways that were previously impossible.

En een follow-up over GrandPerspective.

Bijdrager
    Hengheng

Zo, dat is een hoop informatie !
    Het zal voor morgen zijn.
    Dank.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.