10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    jpversloot

Time Machine probleem

Hallo,

Gister heb ik een nieuwe macbook gekocht. Ik had hiervoor al een witte maar ben overgestapt op een zwarte.
    Op beide heb ik leopard staan. Gisteravond heb ik een laatste Time Machine backup gemaakt van mn oude systeem en toen aan mn nieuwe gehangen. Een druk op de knop en alles stond zoals op mn oude. PERFECT!
    Alleen ging er een ding niet helemaal goed:

Mijn oude machine heette laptopJohannes
    Mijn nieuwe machine heb ik ook zo genoemd maar omdat ze beide met het netwerk verbonden waren heette mijn nieuwe automatisch laptopJohannes (2).
    Toen ik vanmiddag met mn nieuwe laptop de Time Machine in wilde kreeg ik geen eerdere backups te zien. Met Apple gebeld en die zei dat het door een foute username zou kunnen komen omdat deze een conflict gaven omdat er 2 laptops hetzelfde heette en Time Machine refereert naar je laptopnaam.

Na opnieuw vanaf Time Machine te hebben restored vanmiddag (oude laptop uit) lukte het me nog niet op mn oude files in Time Machine te zien.
    Als ik wil gaan backuppen met Time Machine maakt ie ook een nieuwe folder aan op mn externe HD genaamd LaptopJohannes (2). Terwijl de goede folder met alle backups JohannesLaptop heet.

Hoe kan dit en hoe los ik dit op?

Dank

Bijdrager
    sypie

Wat die Apple medewerker gezegd heeft klopt inderdaad, het ligt aan de gebruikersnaam.

Je kunt eens kijken of die gewijzigd kan worden in Systeemvoorkeuren -> Delen en dan het veld “Computernaam”. Doe dit wel als de andere MacBook uit staat anders gaat het nog niet goedkomen.

Bijdrager
    jpversloot

Al gedaan idd, maar dat werkt helaas niet. Ik ben ff verder gaan snuffelen en lees nu dat het met het MAC adres te maken heeft, ik zal zo ff een link plaatsen, best intressant dit.

edit:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20080128003716101

Bijdrager
    iJoost

Je kunt natuurlijk ook gewoon een nieuwe backup laten maken door TimeMachine.

Bijdrager
    jpversloot

Ja, natuurlijk kan dat….

Maar waarvoor is Time Machine nou eigelijk? Waarvoor kun je zo mooi je systeem “clonen” als het stuk gaat…

En dus als je Logic board van je macbook kapot gaat moet je maar een neiuwe backup maken en vanaf 0 beginnen? Ik vind dit eigelijk best een serieus probleem. Al weet ik dat je gewoon je belangrijke bestanden weer ff op je maccie moet zetten en daarna een verse backup kunt maken. Maar dan mis je dus echt de simpelheid van Time Machine…

Bijdrager
    Jeroen Ruiter
    ”jpversloot”

Ja, natuurlijk kan dat….

Maar waarvoor is Time Machine nou eigelijk? Waarvoor kun je zo mooi je systeem “clonen” als het stuk gaat…

En dus als je Logic board van je macbook kapot gaat moet je maar een neiuwe backup maken en vanaf 0 beginnen? Ik vind dit eigelijk best een serieus probleem. Al weet ik dat je gewoon je belangrijke bestanden weer ff op je maccie moet zetten en daarna een verse backup kunt maken. Maar dan mis je dus echt de simpelheid van Time Machine…

TimeMachine is een prachtig programma. Wat jij wilt brengt gewoon wat problemen met zich mee omdat niet alleen je computernaam anders is, maar ook je macadres. De meeste van ons gebruiken timemachine voor 1 computer en wat jij wilt zal met een omweg misschien wel mogelijk zijn. Maar om te zeggen dat de simpelheid van TimeMachine niet goed is.

Bijdrager
    jpversloot

Ik zeg niet dat de simpelheid van Time Machine niet goed is, juist wel. Er zullen vast ook niet veel mensen zijn die van laptop verhuizen en hun zelfde systeem willen behouden. Maar ik vind het raar dat het zowiezo niet wordt ondersteunt door Apple en dat er geen makkelijkere manier is.

Het is me uiteindelijk gelukt. Ik zal even posten wat ik heb gedaan.

————————– ——————————–
    nieuwe MAC adres———- oude MAC adres
    00:1b:63:ad:62:10———- 00:19:e3:3c:a1:b9

$ cd /Volumes/TimeMachine/Backups.backupdb

$ xattr -p com.apple.backupd.BackupMachineAddress LaptopJohannes

dit MAC adres krijg je dan te zien–> 00:1d:4f:fa:75:62

$ cd ..

$ ls -al

$ sudo fsaclctl -p /Volumes/TimeMachine -d

$ sudo mv .001d4ffa7562 .001b63ad6210

$ sudo xattr -w com.apple.backupd.BackupMachineAddress 00:1b:63:ad:62:10 Backups.backupdb/LaptopJohannes

$ sudo fsaclctl -p /Volumes/TimeMachine -e

Bij het invoeren van de commands $ weglaten.

Exit Time Machine, unmount je externe HD en plug m weer in. Open je Time Machine.

Waarom het me eerst niet lukte was omdat ik het MAC adres van mn oude computer gebruikte. Dit klopte dus op een of andere reden niet. Je oude MAC adres is wat je te zien krijgt na: $ xattr -p com.apple.backupd.BackupMachineAddress LaptopJohannes

Bijdrager
    iJoost

Te vaak wordt TimeMachine als een archief-functie gezien.

Dat is het niet.

En je gaat dat beslist een keer onaangenaam verrast ontdekken als je ‘m wel zo probeert te gebruiken.

TimeMachine geeft je geen archief maar een backup. Met die backup kun je uiteraard heel goed je nieuwe systeem weer inrichten (of je gebruikt de Migratie-assistent, dat werkt ook goed). En daarna maak je heel eenvoudig weer een nieuwe backup zodat je de oude backup niet meer nodig hebt.

Als je toch denkt dat je die oude backup daarna nog nodig hebt, dan vermoed ik eerlijk gezegd dat je te veel over TimeMachine denkt alsof het een archief is.

Dat kan. Maar pas maar op. Want TimeMachine verwijdert ook dingen. En misschien wel eerder dan je gedacht had…;-)

Bijdrager
    jpversloot

Sja, daar heb je wel gelijk in. Het bewaard niet alles voor altijd nee. Maar tis wel makkelijk om ff een aantal films weg te zetten als je wat weinig HD ruimte hebt. Ik moet ook maar eens aan een volgende externe HD :lol:

Maar goed, het is gelukt en ik hoop dat mensen die hetzelfde probleem ondervinden iets aan de link en mijn vorige post hebben.

Bijdrager
    Pienjow
    ”jpversloot”

Ik zeg niet dat de simpelheid van Time Machine niet goed is, juist wel. Er zullen vast ook niet veel mensen zijn die van laptop verhuizen en hun zelfde systeem willen behouden. Maar ik vind het raar dat het zowiezo niet wordt ondersteunt door Apple en dat er geen makkelijkere manier is.

Het is me uiteindelijk gelukt. Ik zal even posten wat ik heb gedaan.

————————– ——————————–
    nieuwe MAC adres———- oude MAC adres
    00:1b:63:ad:62:10———- 00:19:e3:3c:a1:b9

$ cd /Volumes/TimeMachine/Backups.backupdb

$ xattr -p com.apple.backupd.BackupMachineAddress LaptopJohannes

dit MAC adres krijg je dan te zien–> 00:1d:4f:fa:75:62

$ cd ..

$ ls -al

$ sudo fsaclctl -p /Volumes/TimeMachine -d

$ sudo mv .001d4ffa7562 .001b63ad6210

$ sudo xattr -w com.apple.backupd.BackupMachineAddress 00:1b:63:ad:62:10 Backups.backupdb/LaptopJohannes

$ sudo fsaclctl -p /Volumes/TimeMachine -e

Bij het invoeren van de commands $ weglaten.

Exit Time Machine, unmount je externe HD en plug m weer in. Open je Time Machine.

Waarom het me eerst niet lukte was omdat ik het MAC adres van mn oude computer gebruikte. Dit klopte dus op een of andere reden niet. Je oude MAC adres is wat je te zien krijgt na: $ xattr -p com.apple.backupd.BackupMachineAddress LaptopJohannes

BELANGRIJKE TIP:

Als je (zoals ik) een “spatie” gebruikt in de naam van de Time Machine schijf (Time Machine) en in je Netwerk-Computernaam (MBP Rudy),
    dan moet je in de Terminal bij het invoeren van die namen een voor de spatie zetten, dus:

Time Machine –> wordt in Terminal: Time Machine ( Time(SPATIE)Machine )
    MBP Rudy –> wordt in Terminal: MBP Rudy ( MBP(SPATIE)Rudy )

Dus niet: cd /Volumes/Time Machine/Backups.backupdb
    Maar: cd /Volumes/Time Machine/Backups.backupdb

Succes en ben voorzichtig in de Terminal :P

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.