8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    JaNiintendo

Time Machine-partitie HDD probleem (mount niet?)

Ik heb sinds vanmiddag een probleem met de Time Machine-partitie van mijn externe schijf. Mijn andere partitie doet het nog alsof er niks mee gebeurt is, dus aan de HDD kan het niet liggen.

Disk Utility wil wel verificeren, maar niet repareren. En als ik repair dan heb ik een uur/anderhalf uur lang dit:

In de Console is ook geen probleem te vinden…
    Time Machine programma geeft gewoon aan dat de schijf ‘Time Machine’ niet beschikbaar is.
    (Menubalk item geeft ook gewoon een ‘niet beschikbaar shijf-icoontje aan’)

De partitie waar ik gewoon ander spul op heb (geen backups, maar documenten) verschijnt ook gewoon op het desktop.

Wie weet hier raad mee? (Ik kan, indien nodig, pas vanavond rond kwart voor negen wel meer informatie geven)

Met vriendelijke gr, Anton

Bijdrager
    Vinhelper

Het kan best zijn dat je schijf op zijn einde aan het lopen is. Hoe oud is deze?

Van de Time Machine-partitie is zeer waarschijnlijk de bestandsstructuur beschadigd geraakt, dus deze kun je als verloren beschouwen. (als je de data nog per se terug wilt hebben, probeer diskwarrior of een dergelijk programma eens, maar daar heb ik geen ervaring mee)

Ik ben zelf ook niet zo’n fan van die ‘Mobile’ harde schijven, er komen me te vaak negatieve verhalen over. (maar dat is persoonlijk natuurlijk)

Jammer van de backup, maar daarvoor is het een backup, geen archief. Het had ook best gekund dat de andere partitie doelwit was geweest, dat is nog zuurder.

Probeer voor nu eens de partitie te formateren, en er dan een nieuwe Time Machine-backup op te maken. Kijk maar of dat lukt, ik denk het wel.

En koop z.s.m. een nieuwe externe HD om je documenten-partitie op te backuppen, (als budget en tijd het toelaat) een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus als de hele HD ermee ophoud zonder backup, mag je eigenlijk niet zeuren.

Bijdrager
    JaNiintendo

Heel erg bedankt voor deze info! Maar ik kan niet begrijpen dat een HDD in een halfuurtje afgekoppeld van mijn MacBook zomaar corrupt kan raken! Ik heb hem daarvoor netjes ge-eject.

En ik heb hem ook al geprobeert om te partitioneren. Lukte ook niet. Maar ik heb hehoord dat je minimaal 2 jaar garantie hebt op zo’n schijf? Dit geldt ook voor dit soort schijven? Want ik heb hem in September 2009 gekocht (samen met mijn MacBook, de APR in Leeuwarden (MacMe) beveelde mij beslist deze aan)

Ech, dan moet ik nu maar sparen voor een externe HD.

Bijdrager
    Vinhelper

Dat corrupt raken heeft niets met tijd te maken.

Eerder met hoeveel keer de schijf al aan en uit is gezet, en hoeveel schokken er al doorheen zijn gegaan. (geen stroomschokken, maar schokken van het vallen bijv.)

En daarnaast is het net zo onvoorspelbaar als de loterij winnen. Een nieuwe schijf kan het 5 dagen uihouden, of 11 jaar, en wellicht ergens daartussenin.

Als je nog garantie hebt (controleer dat even), zou ik met de schijf teruggaan, en vragen hoe ze dit gaan oplossen.

En je moet hem niet partitioneren, maar het ‘Time Machine-stukje’ (de partitie die niet werkt) formatteren. Doe dit door erop te klikken in de zijbalk en dan het tabblad ”Wissen” bovenaan te kiezen.

Overigens: ‘beslist aanbevelen’:ftim: trap daar voortaan maar niet meer in, want die verkoper wil juist zoveel mogelijk van zijn duurste spullen verkopen.
    Niet dat hij je voor de gek houdt, maar kies voortaan maar zelf welke schijf je wilt hebben en ga die dan halen. Eventueel met advies van iemand met kennis ervan, en niet uit is op alleen het verkopen van de schijven.

Bijdrager
    JaNiintendo

Heel erg bedankt!:lol:

Ik zal even de boekjes opzoeken die bij de schijf zaten. Dan controleer ik even of er nog garantie op heb.

Bijdrager
    tinus_omt

Wat gebeurt er dan na anderhalf uur? Als het goed is komt er dan in ieder geval nog een mededeling bij.

Bijdrager
    JaNiintendo

Nee, hij meldt verder niks, blijft gewoon daar op staan.
    Ook is het zo dat hij de andere partitie (Anton’s HDD) niet eject. Er komt dan ook geen melding van.
    (Force-Eject medling gebeuren)

@Vinhelper Ik heb geprobeerd om de Time Machine-partitie te wissen, ook geen succes. Ik heb het ook op de MacBook van een vriend geprobeerd. Ook daar doet hij hetzelfde.

Typisch geval van nooit weer een Freecom HDD? Wat is dan wel een degelijk merk?

Bijdrager
    JaNiintendo

Breaking news:

Mijn Time Machine partitie mounte zojuist ineens weer. Disk Utility doet nu ook niet moeilijk en Time Machine zelf vindt ook alles goed.

[Edit]

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.