15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    RJ

[Opgelost] Time machine naar nieuwe schijf meer ruimte nodig dan origineel

Hallo,

Ik ben een time machine schijf aan het overzetten naar een nieuwe. Dit doe ik volgens:

https://support.apple.com/nl-nl/HT202380

Echter, de oude schijf is 500 gb, de nieuwe schijf is 2 tb. Bij het kopieren van de oude naar de nieuwe schijf, blijft het kopieëren doorgaan, totdat de 2 tb vol zit.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?

( Het doel is om op de nieuwe schijf door te gaan, zodat er nog veel meer ruimte over is om later terug in de tijd te kunnen gaan.)

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Moderator
    Night

Je bent nu dus bij stap 3 van Kopieer de reservekopiegegevens van de oorspronkelijke schijf naar de nieuwe schijf?

Krijg je een melding dat de disk vol is van Time Machine?

Kijk bij de informatiegegevens van de disk zelf (⌘i) hoeveel vrije schijfruimte er nog is.

Bijdrager
    McMeller

Interessant vraagstuk. Geen ervaring met dit specifieke probleem, maar wat je omschrijft voelt toch een beetje alsof het niet goed gaat met de z.g.h. incrementie. Dit zorgt ervoor dat bij een nieuwe backup alleen de wijzigingen worden gekopieerd, maar elke individuele kopie er toch volledig uitziet. Time Machine leunt voor deze werkwijze volledig op het HFS-bestandssysteem.

Daarom vraag ik me af of je de structuur van de nieuwe harde schijf wel goed hebt gecontroleerd volgens het eerste gedeelte van het stappenplan. Heb je deze schijf nieuw gekocht? Dan moet hij heel vaak nog geformatteerd worden, is dat wel gebeurd?

Bijdrager
    RJ

Hoi Night, bedankt voor je antwoord.

Ik ben inderdaad bij Kopieer de reservekopiegegevens van de oorspronkelijke schijf naar de nieuwe schijf, ik heb daar mijn wachtwoord ingevoerd en dat gaat hij kopieëren (na heel lang inventariseren).

Na heel lang (2 dagen) geeft hij aan dat de nieuwe TM schijf vol is (partitie van 2TB). De oude schijf (die dus maar 500 gb is) was volgens time machine destijds vol en daarom wou Time Machine de oudste backups weggooien. Dit is nu gestopt omdat Time Machine niet actief is.

Bijdrager
    RJ

@mcmeller

Volgens mij heb ik die stappen netjes gedaan:

De nieuwe schijf heeft een GUID partitie indeling en de partitie is MAC OS uitgebreid formatted.

Ik zag wel dat de oude schijf een Apple-partitie indeling heeft, ipv een GUID?

Moet ik de schijf opnieuw formateren en partities aanmaken?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  RJ.

Bijdrager
    RJ

<p class=”cite”>Night op 25 februari 2018 om 17:40</p>
    Je bent nu dus bij stap 3 van Kopieer de reservekopiegegevens van de oorspronkelijke schijf naar de nieuwe schijf?

Krijg je een melding dat de disk vol is van Time Machine?

Kijk bij de informatiegegevens van de disk zelf (⌘i) hoeveel vrije schijfruimte er nog is.

Dat had ik gecontroleerd. ( ik kan nu even niet bij de schijf)

De oude had capacity 499,99 GB Available 14,99 GB

De nieuwe had capacity 2,0 TB Available xx kb

Moderator
    Night

Nee, de formatterings-stappen kloppen wel. het enige wat ik me kan voorstellen, is dat TM een compleet nieuwe backup aan het maken is terwijl de hele zaak wordt overgezet. Heb je TM wel uitgezet voordat je met de hele zaak begon?

Een andere optie is om de hele kopieer actie te stoppen, de schijf wissen en vervolgens de oude TM schijf m.b.v. Carbon Copy Cloner te ‘clonen’ naar de nieuwe schijf. Buiten dat dat veel sneller gaat, heb je gegarandeerd een exacte kopie met dezelfde grootte. Pas als je TM instelt op de nieuwe schijf, zal daarmee verdergegaan worden. Ook dan zal er hoogstwaarschijnlijk een complete backup gemaakt worden, maar kan TM beter in de gaten houden hoeveel ruimte het tot zijn beschikking heeft.

Bijdrager
    RJ

Bedankt. Time machine staat uit.

Ik ga het volgend weekend via zo’n clone manier proberen.

Moderator
    Night

Succes en houd ons op de hoogte of het gelukt is. Indien dat niet het geval is, kunnen we altijd verder kijken naar een passende oplossing.

Bijdrager
    iDEOwen

De reden waarom het niet goed gaat, is dat time machine Hard Links maakt naar je backup. De eerste backup is volledig, en alle backups daarna wordt alleen hetgene in de backup meegenomen wat is veranderd. Van alles wat niet veranderd is, worden er bij elke snapshot hard links (soort van shortcuts) gemaakt. En deze hard links worden door de Finder als gehele bestanden mee gekopieerd, met als gevolg dat je ruimte te kort komt. Carbon copy cloner zou het waarschijnlijk wel goed moeten doen.

Bijdrager
    McMeller

Ik denk dat die technische onderbouwing wel correct is, maar dit niet zou mogen optreden aangezien Apple dit stappenplan zelf aanbeveelt.

Het probleem lijkt te zitten in het kopiëren van de bestanden, wat niet goed samengaat met de incrementele backups. Kan de Zet terug-functie van Schijfhulpprogramma wellicht helpen?

Bijdrager
    fixar

Wat een gedoe…. is het niet handiger/verstandiger/sneller om gewoon op de nieuwe 2TB schijf te beginnen met een NIEUWE TimeMachine backup? Bewaar die 500GB versie anders nog even een paar weken voordat je deze uiteindelijk wist voor ander gebruik.

Ja, ik snap dat het heel fijn is om ooit nog eens een backup terug te zetten van 23 september 2016 (of een andere datum in een grijs verleden) maar ik zou je willen afraden om TimeMachine te gebruiken als een soort super-archief waarin je tot het einde der tijden oude bestanden kunt blijven bewaren. De rapen zijn veel gaarder wanneer blijkt dat er na het overzetten van al die oude backups naar de nieuwe schijf er iets is mis gegaan (en die kans is er) en je als gevolg daarvan helemaal niet meer kunt beschikken over een geschikte backup.

Bijdrager
    RJ

Hallo!

Bedankt voor alle reacties! Ik had helaas de reacties na night niet meer gezien (ik had blijkbaar de notificaties uitgezet).

Het probleem is opgelost, ik had inderdaad een schijfkopie gemaakt zoals Night, IDEOW en McMeller aangaven. Ik heb het via schijfhulp programma gedaan. Ik had nog een tussenstap genomen door eerst een schijfkopie te maken (naar een DMG) op een andere partitie en daarna “zet schijfkopie terug” te gebruiken. Het viel mij op dat de schijfnaam van de partitie daarbij ook aangepast werd naar de schijfnaam van de originele bron. Deze kon ik daarna wijzigen. Time machine ging weer back-upen en ik kon weer netjes terug in de tijd.

@fixar ik ben het met je eens dat een nieuwe kopie makkelijker was geweest en dat time machine niet zou moeten dienen als archief. Het was alleen niet voor mijzelf en ik heb geen invloed op wat die andere persoon met zijn Mac doet. Daarbij komt dat die persoon eigenlijk 5 jaar geleden zijn time machine anders had moeten gebruiken, maar time machine staat niet toe om ook fysiek 5 jaar terug te gaan en iemand (nogmaals) te waarschuwen ;-)  (hij geeft overigens aan dat hij eigenlijk niets weggooit wat hij nog nodig denkt te hebben, maar is daar toch bang voor). Afijn, het is nu opgelost en de oude schijf is nu netjes ontkoppeld als extra kopie.

p.s. Volgens mij kan ik mijn originele vraag niet editen waardoor ik bij het topic titel ook niet opgelost kan toevoegen toch? (blijkbaar kan ik alleen de laatste post bewerken, of de post die ik heb gepost sinds ik ingelogd ben)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door  RJ.

Bijdrager
    McMeller

Ben blij dat het gefixt is en vond het interessant om mee te denken. Bedankt voor het delen van de uiteindelijke oplossing.

Moderator
    Night

<p class=”cite”>RJ op 17 maart 2018 om 10:34</p>
    Volgens mij kan ik mijn originele vraag niet editen waardoor ik bij het topic titel ook niet opgelost kan toevoegen toch? (blijkbaar kan ik alleen de laatste post bewerken, of de post die ik heb gepost sinds ik ingelogd ben)

Dat heb ik maar even voor je gedaan:-) Fijn dat je probleem is opgelost.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.