6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    maaaarie

Time machine op nieuwe iMac

Hallo

Ik heb een nieuwe iMac aangeschaft en de Time machine er ook op aangesloten. Maar als ik in de bestanden kijk van de time machine zie ik geen oude bestanden staan alleen de bestanden van de nieuwe Mac. Terwijl hij wel aangeeft dat de schijf vol is en dat moet ook kloppen, want daar staat de back-up op van de oude Mac, maar die kan ik dus nergens terug vinden op de time machine. Iemand enig idee hoe dit kan? Alvast bedankt!

Bijdrager
    csteelooper

In de interface van Time Machine ga je die oude backup niet terug vinden. Dat lukt alleen als je de nieuwe Mac hebt geïnstalleerd met behulp van die backup. Je kan als je nog gegevens wilt terugzetten (zoals bijvoorbeeld documenten) gebruik maken van de Migratie-assistent. In de Time Machine interface zie je alleen backups die zijn aangemaakt op je nieuwe Mac. Zou je de schijf nu alsnog aan je oude Mac hangen, dan zou díe ook alleen zijn eigen backups zien hier; niet de backups van je nieuwe Mac.

Als je geen gegevens meer hoeft terug te zetten en je wilt je schijf volledig voor de nieuwe Mac gaan inzetten, dan moet je met behulp van Schijfhulpprogramma de huidige inhoud van de schijf wissen. Daarna kun je die dan opnieuw selecteren als Time Machine schijf.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Voor de volledigheid: als je een nieuwe Mac koopt en hem precies zo wilt hebben als je oude, dan hang je de Time Machine-schijf van de oude Mac aan de nieuwe voordat je die voor het eerst aanzet. Wanneer je hem dan aandoet, zal hij vragen of je gegevens over wilt zetten — daar kies je ervoor om dat te doen van die Time Machine-backup. De rest wijst zichzelf.

Bijdrager
    maaaarie

Aaaaah oke duidelijk. Dan had ik dus eerst de time machine aan moeten sluiten en dan de gegevens over moeten zetten… Bedankt wist niet dat het zo werkte met de time machine.

Bijdrager
    KR1275

<p class=”cite”>csteelooper op 24 januari 2021 om 16:51</p>
    In de interface van Time Machine ga je die oude backup niet terug vinden. Dat lukt alleen als je de nieuwe Mac hebt geïnstalleerd met behulp van die backup. Je kan als je nog gegevens wilt terugzetten (zoals bijvoorbeeld documenten) gebruik maken van de Migratie-assistent. In de Time Machine interface zie je alleen backups die zijn aangemaakt op je nieuwe Mac. Zou je de schijf nu alsnog aan je oude Mac hangen, dan zou díe ook alleen zijn eigen backups zien hier; niet de backups van je nieuwe Mac.

Als je geen gegevens meer hoeft terug te zetten en je wilt je schijf volledig voor de nieuwe Mac gaan inzetten, dan moet je met behulp van Schijfhulpprogramma de huidige inhoud van de schijf wissen. Daarna kun je die dan opnieuw selecteren als Time Machine schijf.

?? Raar…

Als ik mijn TM backup van mijn MacPro (Mojave) aan mijn MBP (Big Sur) hang, zie ik gewoon alle mappen en bestanden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>maaaarie op 25 januari 2021 om 13:51</p>
    Aaaaah oke duidelijk. Dan had ik dus eerst de time machine aan moeten sluiten en dan de gegevens over moeten zetten… Bedankt wist niet dat het zo werkte met de time machine.

Je kunt ook achteraf nog gegevens overzetten, zoals @csteelooper zegt: met de Migratie-assistent die op je Mac staat.

Een alternatief, als je nog niks echt gedaan hebt op de nieuwe Mac, is om hem opnieuw te installeren (opstarten met ⌘R ingedrukt) en dan de Time Machine-backup terug te zetten. Je bent dan natuurlijk wel alles kwijt dat er nú op staat, dus ook alles wat je erop gedaan hebt sinds je de nieuwe computer gekocht hebt. Als dat niks belangrijks is, is dat geen punt; is er wat klein spul dat je wilt behouden, dan kun je dat eerst op bijvoorbeeld een USB-stick zetten, dan de computer opnieuw installeren en de bestanden dan met de hand terugzetten van die USB-stick.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.