28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    AlexvK

Time Machine op netwerkschijf

instructie

Deze instructie kwam ik tegen op internet. Heeft iemand hier ervaring mee?
    Als ik dit zou doen, formatteert hij dan de bestaande schijf?

Bijdrager
    fred44nl

een beetje achterhaald:)
    een tegenwoordige NAS van bijv. Synology hebben hier ingebouwde ondersteunig voor.
    vertel es, wat je van plan bent:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

een tegenwoordige NAS van bijv. Synology hebben hier ingebouwde ondersteunig voor.

En je denkt niet dat de instructies dan wellicht nog handig kunnen zijn voor iemand die een NAS heeft die daar géén ondersteuning voor heeft? (Wil je trouwens het artikel lezen, dan zul je met de hand een : toe moeten voegen na de http en voor de // … )

vertel es, wat je van plan bent:)

Laat ik eens een wilde gok doen: Alex wil back-ups van z’n computer(s) op een NAS maken?

Bijdrager
    TheBigZ

Deze instructie kwam ik tegen op internet. Heeft iemand hier ervaring mee?
    Als ik dit zou doen, formatteert hij dan de bestaande schijf?

Ja dat zijn ongeveer dezelfde instructies als hier: http://www.readynas.com/?p=253
    Er wordt niks geformatteerd. Je maakt met deze methode een “lege” sparsebundle aan op je netwerkschijf. Vervolgens vertel je aan Time Machine dat die daar in het vervolg zijn backups op moet maken.

Deze methode werkt prima, alleen zoals Fred al aangaf, tegenwoordig komen veel NASsen al standaard met Time Machine support. Dat bespaart je het uitvoeren van deze trucs.

Bijdrager
    AlexvK

Ik heb een cheapo Nasje van medion staan die ik dan enkel als back up wil gaan gebruiken.
    Zit geen standaard TimeMachine ondersteuning op. Wel staat er al wat data op in de vorm van films en dergelijke.

Ik kan dit dus gewoon laten staan en de instructie uitvoeren. Zonder het risico dat alle films van de nas af zijn.

Naar aanleiding van een ander topic besloten om actief te gaan werken met een USB harde schijf, direct aangesloten.
    Ik wil echter wel iets achter de hand hebben. De Medion nas werkt wel, maar wil ik niet afhankelijk van zijn om dagelijks op te werken.
    Back up zou prima voldoen.

Moderator
    Night

Inderdaad; de oplossing van TheBigZ voldoet dus aan jouw wensen.

Bijdrager
    AlexvK

Even een update:

Tot op heden is het nog niet gelukt. Ik heb de complete instructie nauwgezet gevolgd. Ik heb een sparsebundle lokaal aangemaakt.
    Daarna een kopie naar de NAS. Origineel van de lokale schijf afgehaald.

Daarna kan ik echter niet kiezen voor de juiste locatie om de back up weg te schrijven.
    Ik vraag me af of het volume goed gemount is. Maar goed, ik zie de NAS altijd wel automatisch in Finder staan.

Bijdrager
    fred44nl

als je de NAS in Finder ziet, dan moet je op de NAS met Finder ook de aangemaakte sparsebundle kunnen vinden.
    als je dan dubbel-klikt op die sparsebundle, dan moet ie gemount worden.
    dat kun je dan weer in de linker kolom van Finder zien.

Bijdrager
    AlexvK

als je de NAS in Finder ziet, dan moet je op de NAS met Finder ook de aangemaakte sparsebundle kunnen vinden.
    als je dan dubbel-klikt op die sparsebundle, dan moet ie gemount worden.
    dat kun je dan weer in de linker kolom van Finder zien.

Dat dubbel klikken op de sparsebundel op de NAS heb ik dus nog niet gedaan. Ben benieuwd of dat de verlossende factor is.

Bijdrager
    AlexvK

Dubbel klik en hij staat gemount. Nog steeds niet kan ik hem selecteren in de Time Machine applicatie….pfff

deze instructie heb ik al wel gegeven na het mounten: defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Bijdrager
    fred44nl

wat is het merk en type van je NAS ??

Bijdrager
    AlexvK

Medion Nas P89635.

Goedkoop dingetje, ik weet het, maar wil alleen de back up in de lucht krijgen…..

Bijdrager
    fred44nl

OS X heeft 2 manieren om verbinding met een share te maken, t.w. SMB en AFP.
    de ene is ouder, de andere is nieuwer.
    wellicht zit daar het probleem, maar zeker weten doe ik het niet.

je kunt ook met een ander programma belangrijke data naar je NAS kopieëren.

Bijdrager
    AlexvK

welk programma raad je dan aan hiervoor?

Bijdrager
    TheBigZ
    AlexvK op 20 november 2014

deze instructie heb ik al wel gegeven na het mounten: defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Heb je daarna al een keer je Mac opnieuw opgestart?

Bijdrager
    AlexvK

Ja, meerdere keren al afgemeld en weer aangemeld. dat zou voldoende moeten zijn……

Bijdrager
    fred44nl
    AlexvK op 20 november 2014

welk programma raad je dan aan hiervoor?

geen idee:)
    bij mij werkt TimeMachine heel erg goed.

Bijdrager
    AlexvK

ik ga er nog van het weekend nog 1 keer aan zitten.
    ;!

het mounten is mij niet helemaal duidelijk.
    soms staat time machine wel links in finder en als ik opnieuw opstart weer niet.

iemand nog een link waar dit duidelijk is uitgelegd?

Bijdrager
    fred44nl

als ie alleen maar in de linker kolom van Finder staat, dan is ie nog niet gemount.
    dat is ie pas, nadat er een “pijltje omhoog” (eject-teken) voor is gekomen.

vraagje:
    heeft jouw NAS een vast ip-adres ??
    dit kun je instellen in jouw router, op basis van mac-adres. kies dan een adres binnen de dhcp-range.
    ook kan dit als het goed is in de NAS. kies dan een adres buiten de ip-range.

normaal

gemount

Bijdrager
    AlexvK

hoi Fred,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb hem een vast IP adres gegeven, nog binnen de range.
    Weet niet meer zeker of ik dit in de router of NAS zelf heb gedaan.

Bij mij komt de Time Machine zichtbaar bij Apparaten en niet bij gedeeld…..?

Bijdrager
    fred44nl

hie heb je de Finder voorkeuren ingesteld ??

Bijdrager
    AlexvK

Bijgaand een screenprint van mijn finder.
    Ik heb de NAS een vast IP adres gegeven. De router deelt enkel van 2 tot 99 uit.
    De NAS server pakt hij gelijk met inloggen. De time machine moet ik handmatig iedere keer dubbel klikken om te mounten.

Ik heb de sparsebundel als volgt genoemd: MacBook-Air-van-Blackbird_d0e14090c132.sparsebundle
    Mac adres zonder puntjes of streepjes. Computernaam uit het systeem gehaald.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik had destijds een probleem met spaties in de Computernaam. Toen heb ik eerst mijn Mac een kortere naam gegeven, zonder spaties, en daar de “lege” sparsebundle voor gemaakt volgens de instructies uit de eerder gegeven link.

Bijdrager
    AlexvK

Na de post, heb ik dat ook gedaan. ik zal niet rusten tot het werkt:-?

Bijdrager
    AlexvK

ook een nieuw volume aangemaakt op de nas. misschien houden lees en schrijfrechten iets tegen……helaas……

de sparsebundel heeft een grootte van 330mb

Bijdrager
    fred44nl

bij het instellen van TimeMachine op een Synology NAS,
    moet er in de configuratie van de NAS een instelling gedaan worden m.b.t. het functioneren in combinatie met TimeMachine.
    die instelling moet je hier misschien ook doen, ergens in de WebConfigurator.

Bijdrager
    AlexvK

bij het instellen van TimeMachine op een Synology NAS,
    moet er in de configuratie van de NAS een instelling gedaan worden m.b.t. het functioneren in combinatie met TimeMachine.
    die instelling moet je hier misschien ook doen, ergens in de WebConfigurator.

Het geval is dat deze Medion geen TM ondersteuning heeft. Ik dacht met deze work around het op te kunnen lossen en het zelf voor elkaar te krijgen.
    Ik hoor wel een beetje in jullie reacties dat de mogelijkheden een beetje ophouden.

heb nu superduper gedownload. Laat wel weten of dit wel gaat lukken…..

update; volgens mij hetzelfde probleem als TM.
    Heb nu een sync folder app geprobeerd. dit lijkt wel te werken. doen we het toch zo…..

Bijdrager
    AlexvK

Sinds deze week heb ik de medion uit elkaar gehaald. Er zat een WD Green 2TB schijf in.
    Deze geplaatst in een HDD USB 3.0 behuizing. Even formatteren.

Werkt allemaal direct en heb 1 partitie aangewezen als Time Machine back up.

Ben er blij mee.(y)

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.