19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    campzzz

Time Machine op 2 harde schijven

Hallo.
    Momenteel ben ik zeer tevreden van Time Machine. Maar omdat ik bang ben dat er bij brand of diefstal niet meer zou overblijven van mijn data (fotos, muziek, documenten) dacht ik eraan een tweede harde schijf te kopen en ook daarop af en toe een kopie van Time Machine te maken. Die harde schijf zou ik dan bewaren bij een familielid van mij. Op die manier hoop ik nooit mijn data te verliezen. Maar op welke manier is het mogelijk Time Machine te gebruiken op 2 verschillende harde schijven? Alvast bedankt.

Bijdrager
    @RoRoNL

Lijkt mij dan makkelijker dat je gewoon een Ghost kopie van je eerste HD maakt naar je 2de hd.

Dan laat je TM voor je 2de hd dus buiten beschouwing en schrikt deze ook niet van je wensen.

Bijdrager
    Edwin377

Het veiligste lijkt het mij om een exacte kopie te maken van de harde schijf waarop je Time Machine laat werken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met het programma Carbon Copy Cloner. http://www.bombich.com/
    Voor graties. Blijf dan de oorspronkelijke schijf gebruiken voor Time Machine maar bewaar af en toe een kopie op de schijf die bij je familie ligt. Mocht je oorspronkelijke schijf stuk gaan dan kun je de familieschijf eraan hangen en je bent weer waar je was op het moment van de laatste kopie.

Bijdrager
    @RoRoNL

Goed idee Edwin, én een mooie link ook nog:-)

Bijdrager
    Oppie

Goed idee?
    Het idee van de TS is prima! En werkt ook uitstekend!
    Als je die tweede schijf eraan hangt, moet je ‘m even in de voorkeuren van TM toewijzen; vervolgens laat je de backup draaien, en koppel je ‘m nadien af, en wijs je de eerste schijf weer toe aan TM. Klaar.

‘Ghost copies’ van TM moet je mee oppassen.

Bijdrager
    @RoRoNL

Wanneer je je een keertje vergist bij het ‘even’ toewijzen van de 2de HD in de voorkeuren, kan het zo maar, bij niet goed opletten, gebeuren dat je een recente TM backup versie kwijtraakt door dat daar overheen geschreven wordt.

Ik zie niet in waarom een kopie maken, moeilijker is dan jouw methode.

Bijdrager
    Edwin377
    roronl op 03 september 2010

Ik zie niet in waarom een kopie maken, moeilijker is dan jouw methode.

Sterker nog; dat vraagt telkens de handeling van het toewijzen van TM schijf dus kopiëren lijkt me veiliger. En roronl je was me net 15 sec. voor met je antwoord!;)

Bijdrager
    @RoRoNL

Mooi dat het forum zo leeft he..:cool:

Bijdrager
    Oppie

Een TM backup laat zich niet kopiëren; met CCC zal het inderdaad (misschien) wel lukken.

Hoe een TM backup zou kunnen worden overgeschreven, zou ik niet weten. Hij gaat namelijk gewoon verder waar ie gebleven was op betreffende schijf, en dat heeft niks met het fout toewijzen te maken. Als je nog de ‘verkeerde’ schijf hebt toegewezen, gebeurt er helemaal niks (behalve een dialoog-venstertje die je dat vertelt).

Gebruiken jullie eigenlijk wel TM?

Bijdrager
    1234

Ghost copies heb ik zelf slechte ervaringen mee. Bestanden die nite kunnen worden teruggezet en mappen die onbereikbaar blijken.

Bijdrager
    Hansi2124

Enige maanden geleden had iemand precies dezelfde vraag. Ik heb nu geen tijd om dat voor je op te zoeken, maar dat kan je natuurlijk ook zelf;-)

Bijdrager
    @RoRoNL

Voor- en nadelen.
    Kortom; campzzz, de TS, kan zelf kiezen wat hem het makkelijskte lijkt, in beide gevallen is het een kwestie van een beetje opletten wat je doet.

Maar dat geldt ook voor de rest van het leven.

Bijdrager
    Oppie

Wat TS wilde weten is of het kon: TM met 2 HD’s. Ja, het kan! En het is veruit de makkelijkste èn veiligste manier.

Bijdrager
    qazwsxedc

Het enige dat je moet doen is als je wisselt van schijf even de juiste schijf in de systeemvoorkeuren aangeven. Niet heel praktisch als je iedere dag 2 keer wisselt (ik maak op deze manier zowel thuis als op kantoor backups van mijn laptop). Je hoeft je absoluut geen zorgen te maken over verlies van data door het gebruik van 2 schijven, TM gaat hier op een goede manier mee om.

Een systeem terugzetten via deze manier van backuppen werkt uitstekend heb ik uit ervaring gemerkt. Vorig jaar ging de HD van mijn laptop stuk. Nieuwe erin geschoven en 2 uur later was ik weer helemaal up-en-running met een backup die minder dan een halfuur oud was:)

Bijdrager
    @RoRoNL

Het zou mooi zijn, en gewaardeerd worden als de TS, campzzz eens laat weten of hij iets aan onze reacties gehad heeft…

Bijdrager
    Hansi2124

Het is inderdaad al 3 dagen geleden…..

Bijdrager
    Pimst

Met de opzet om in verband van brand e.d. de date te beschermen heb ik ook twee verschillende HDD’s waarop de timemachine backups maakt.
    Deze vervang ik 1x in de maand.

Omdat een maand relatief lang is en ik in de tussentijd niets kwijt wil raken maak ik gebruik van dropbox.
    Door bewust mijn bestanden zo te ordenen dat actuele bestanden (projecten e.d.) continu in dropbox staan en dus via een cloud altijd een backup hebben voorkom ik dat ivm brand/diefstal/crash de actuele bestanden verloren raken.

Wanneer een project verlopen is, verplaats ik de folder met bestand uit de dropbox-map naar een ‘long-stay’ map, waar bestanden bewaard worden maar over het algemeen niet meer worden aangepast.
    Op deze manier worden actuele files (documenten, foto’s, etc) altijd actief gebackuped via dropbox en (1x in de maand op een andere schijf) opgeslagen.

Hierdoor zijn altijd en overal waar ik ben de actuele bestanden te raadplegen via dropbox en de afgeronde (longstay) bestanden staan op de iMac, externe timemachine hdd en een twee timemachine hdd.

Het systeem werkt perfect, mits consequent de twee externe HDD’s wisselt en de actuele folders in/uit de dropbox folder plaatst.

(dropbox is een variant op mobile.me wat ik geschikt vind voor online backup en bereikbaarheid via http en nog andere opties)

Bijdrager
    campzzz

Bedankt voor de vele reacties. Ik heb er heel wat van geleerd!
    Ik gebruik momenteel de methode van de ghost. Heel erg bedankt!

Bijdrager
    Oppie

‘De ghost’? Wat bedoel je daarmee?
    Als het over een kopie gaat: dat werkt niet met een TM backup, is mijn ervaring. En die van anderen (zie timmyboy) ook!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.