21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Sylvester

Time machine map in de root

Weet iemand hoe het komt dat deze twee mappen in de root staan? Ik denk dat dit is sinds de upgrade naar Catalina.

De bovenste is 0 k groot, de onderste is een aanzienlijke 90 GB groot.

Ik zou willen weten of die een functie hebben en of ik ze gewoon kan wissen.

Mijn Time Machine backup loopt op een extern volume. Is dit toevallig de plaats van de interne backup? Ik meen mij te herinneren dat TM ook ergens lokaal een TM backup bijhoudt.

Root TM

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door Sylvester.
    Bijdrager
    GoeieDag

Gewoon wissen, joh. Alles in de root kun je wel wissen; niks aan het handje.

Bijdrager
    Sylvester

Alles in de root wissen? Zal ik maar niet doen zeker….;-)

Bibliotheek, gebruikers, systeem…

Ik zal maar eens proberen om die twee mappen weg te gooien.

Waar zit eigenlijk de ‘lokale’ TM backup?

Bijdrager
    Sylvester

Die twee mappen zijn blijkbaar niet zondermeer te verwijderen. Ik krijg de melding dat die vereist zijn voor het Mac OS.

Bijdrager
    fred44nl

localsnapshots waren er onder Mojave ook al, alleen niet op die plaats.

hoe heb je TimeMachine ingesteld ??

welke backup-schijf staat daar geselecteerd ??

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb daar mijn TM volume geselecteerd zoals altijd. Dat is een volume op een Synology NAS.

Bijdrager
    GoeieDag

Sylvester op 11 november 2019 om 13:36

Die twee mappen zijn blijkbaar niet zondermeer te verwijderen. Ik krijg de melding dat die vereist zijn voor het Mac OS.

Zoals alles in de root.

Wat ik met mijn eerste posting wil zeggen: over het algemeen staan dit soort zaken er niet voor niks. Dat je wilt weten wat e.e.a. precies is, is natuurlijk oké. Maar waarom het gelijk willen wissen? Wat is dat voor een tic om alles wat je niet snapt maar te willen weggooien?!

Vraagje vwb die onderste map: hoe lang is het geleden dat je een TM backup hebt gemaakt?

De map ‘snapshots’ is iig een onderdeel van macOS Catalina.

Bijdrager
    fred44nl

wat mij opvalt, dat is dat de programma’s niet meer in de map Programma’s staan, want bij jou staan ze in Apps.

of komt dat door Catalina ??

Bijdrager
    GoeieDag

TM op een NAS. Dat wordt niet ondersteunt door Apple, en is een implementatie van Synology zelf. En dat kan natuurlijk wel eens problemen geven bij een macOS upgrade, als de 3e partij software nog niet is bijgewerkt.

Je kunt even de TM feature afzetten, en dan weer aanzetten, dan zou e.e.a. opgeruimd moeten worden.

Bijdrager
    GoeieDag

Fred, zet gewoon een keer Catalina op een externe HD of zo; dan blijf je bij en hoef je geen triviale vragen te stellen.

Bijdrager
    fred44nl

je kan natuurlijk ook gewoon antwoord geven:)

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, de map Programma’s heet sinds Catalina Apps… 😙

Bijdrager
    Ome Kor

<p class=”cite”>GoeieDag op 11 november 2019 om 14:08</p>
    Ja, de map Programma’s heet sinds Catalina Apps… 😙

Brrr, nog een reden om voorlopig niet over te stappen.

Bijdrager
    Sylvester

Ik wil geen dingen weggooien die niet weg horen, maar het minste dat je kan zeggen is dat die mappen daar nooit hebben gestaan tot Catalina, en eigenlijk daar ook niet horen te staan, vermoed ik.

Een map die begint met com.apple….. is eigenlijk iets voor in een bibliotheek.

Dat TM op een NAS niet wordt ondersteund heb ik al heel vaak moeten aanhoren. Nochtans werkt dit prima en heeft altijd prima gewerkt.

Sterker nog, dit werkt beter dan de TM capsule of Airport indertijd, want daar ging de TM backup regelmatig de mist in en moest ik opnieuw beginnen.

Voor zover ik me kan herinneren was de ‘LOKALE’ backup ook al een probleem in de tijd van de TM capsule. Soms (of altijd?) maakte de Mac een lokale backup als extern niet lukte, maar het is even uit mijn gedachten wat er mis was.

Bijdrager
    McPim

Ome Kor op 11 november 2019 om 14:31
    Brrr, nog een reden om voorlopig niet over te stappen.

Haha, ja eng hoor, ‘Apps‘. Ik denk dat het zo blijft, dus misschien kun je je ervoor laten behandelen. Anders nooit geen Catalina voor Ome Kor 😰.

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    GoeieDag

– Sylvester, in je OP vraag je of ze gewist kunnen worden.

– Ja, sinds Catalina zijn er zaken veranderd. Niet zo vreemd toch. Dit is misschien ook zo’n verandering.

– Ik zeg ook niet dat TM niet goed gaat op een NAS, ik geef alleen een mogelijke verklaring voor de aanwezigheid van de onderste map. Ik heb die map namelijk niet.

– Ik vroeg al: hoe lang is het geleden dat je een TM b.u. hebt laten maken? En heb je al even TM uit- en weer aangezet? Dat schoont in principe local snapshots op.

– Er was niks mis met een ‘lokale backup’. Dat was een -goede- feature, en geen bug.

– De snapshot-map lijkt een bug te zijn, want deze zou normaliter verborgen moeten zijn. Bij een herinstall van Catalina schijnt ie dan ook te verdwijnen. Wel kostelijk te lezen op discussions.apple.com: er zijn mensen die hoe dan ook die map willen wissen, ook via rootgebruiker en Terminal, zonder dat ze ook maar het geringste idee hebben wat ze doen en of dat wel slim is. Gewoon, omdat ze vinden dat die map daar niet hoort. Bizar.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat dit soort veranderingen betreft sinds Catalina (maar ook al eerder), zoals apps i.p.v. programma’s en mappen die voor verwarring zorgen en waar je eigenlijk niet veel mee kan/moet of een van oorsprong perfect ontworpen GUI keer op keer opnieuw ‘uitvinden’ c.q. om zeep helpen:

Apple heeft nu in zijn ‘wijsheid’ besloten dat ze het de afgelopen 20 jaar helemaal verkeerd hebben gedaan met OS-X…☹️

(Ik open overigens nog steeds een programma, geen ‘ap’.)

Bijdrager
    McPim

Wat is perfect..? Misschien is ‘apps’ in deze tijd wel perfect. In mijn Engelse (UK, niet in de US-) versie heet de Trash opeen ‘Bin’! Overal, ook in Mail dus dat is dan weer consequent. Ik moet er wel om lachen, dat ‘men’ zich druk maakt om dit soort futiliteiten. Het went snel, soms is het beter, soms is het slechter. Het valt in ieder geval in het niet bij de échte bugs en issues die Catalina en iOS 13 hebben, daar maak ik me wel druk over. Met mate, dat dan weer wel ☺️.

Excuus, dit is een beetje off-topic in dit draadje.

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb niet gezegd dat de lokale backup een bug is. Het had (heeft) zijn redenen van bestaan, maar het was toch geweten dat die soms voor problemen kon zorgen en de schijf onnodig vol kon duwen met backup materiaal, gewoon omdat de externe backup niet aanwezig is.

Ik vind het ook niet meer dan normaal dat vooral die ene map daar niet hoort, en eigenlijk beiden niet. Dergelijke ‘schoonheidsfoutjes’ zijn als een puist, die probeer je ook te verwijderen, en niet altijd met het gewenste resultaat….:-)

Ik heb TM backup al uitgezet en terug ingeschakeld. TM backup loopt continu zoals het hoort, elk uur.

Bijdrager
    Sylvester

<p class=”cite”>fred44nl op 11 november 2019 om 15:21</p>
    local backups is een oud verhaal:)

en dat kun je uitzetten, als je denkt dat je dat niet nodig hebt.

https://www.howtogeek.com/212207/how-to-free-up-space-used-by-time-machines-local-backups-on-your-mac/

http://osxdaily.com/2011/09/28/disable-time-machine-local-backups-in-mac-os-x-lion/

Dat heeft ooit gewerkt maar nu niet meer. Hij herkent dat commando niet.

Ik zit nu eigenlijk met een lokale backup die heel waarschijnlijk 90GB is, terwijl mijn schijf maar 250 GB groot is. ‘k Vind het toch niet zo netjes dat Apple zomaar mijn harde schijf gijzelt voor iets dat bijna niets waard is. Want als mijn schijf crasht ben ik totaal niets met die backup. En dat ook nog zonder mijn toestemming….

Foei Apple…

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Sylvester.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.