6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    appeltje-e

Time Machine maakt grote kopie / backup

Ik werk met een MacBook pro deels thuis en deels op kantoor en thuis staat een Time Capsule. Donderdag werkte ik thuis en is er nog een reservekopie door Time Machine gemaakt. Vrijdag zat ik op kantoor en wordt er dus niet gebackupt. Nu zet ik me vanmorgen weer thuis achter de MBP en Time Machine gaat weer aan de slag met een reservekopie. Deze beslaat ruim 20 GB, maar er kan nooit zoveel aan data veranderd zijn in die ene dag.

Zou het mogelijk kunnen zijn, dat door het syncen van mijn werkorders met de server op het werk permissies/bevoegdheden o.i.d. van bestanden veranderen en dat daardoor Time Machine een wijziging detecteert en dus zoveel Gig faat backuppen?

Bijdrager
    mooirood

Ik herken dat. Mijn Time Machine maakt een reservekopie van mijn iMac naar mijn Time Capsule. De verschillen in grootte van die back-up acties zijn bizar, van 6 tot opeens 60 Gig. Ben er ook nog steeds niet achter waarom…

Bijdrager
    bartje

Misschien kan het zijn dat 60gB aan bestanden zijn aangepast/veranderd. Zodra er ook maar eenverschil in zit, wordt het bestand opnieuw ‘gebackupped’.

Bijdrager
    boerke

Kijk gewoon even naar wat wordt gebackupped…
    Sommige directories moet je gewoon uitsluiten..
    (zoals downloads/vuze etc)
    Heb je een EyeTV- Uitsluiten, anders backuped hij iedere dag weer je tv-cache
    Parallels, idem, HD image uitsluiten…
    Na iedere opstart van deze software wordt weer die hele HD-image gebackupped ( 5 gig+)

Ik gebruik nu zo’n 6 maanden timemachine,
    en gebruik zo’n 100 GB, en dat lijkt me al erg aan de ruige kant, dus ik moet ook ff zoeken.

Bijdrager
    Pieterr

Gebruik je toevallig VMware, Parallels, Entourage?

Zo ja, misschien is het ook nuttig om eens te kijken of je misschien zaken nodeloos aan het backuppen bent (vmware etc.) Zie:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=141420
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=137242
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=136850

Bijdrager
    palahala

Om te zien wat Time Machine aan het doen is kun je in Console zoeken naar backupd. Diezelfde informatie is gemakkelijker te zien met het Time Machine Buddy widget. Er staan ook verborgen bestanden .Backup.log op de backup disk, in de folder van iedere backup, met daarin wat andere informatie dan wat je in Console ziet (maar ook niet heel veel informatie).

Vaak zie je getallen die niet met elkaar overeenkomen, zoals:
    [code:1:c6b30309f2]No pre-backup thinning needed: 821.4 MB requested (including padding), 84.24 GB available
    Copied 1630 files (3.8 MB) from volume Macintosh HD.[/code:1:c6b30309f2]
    Hierboven gaat er dus in werkelijkheid veel minder naar de backup dan Time Machine eerst dacht. De techniek achter Time Machine houdt per directory bij of er iets in die directory veranderd is. Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat hierboven de gewijzigde directories samen 821,4 MB groot waren, maar dat er uiteindelijk maar 3,8 MB aan veranderingen in die directories was. De werkelijke grootte weet Time Machine dan pas als de directory op de backup vergeleken wordt met de directory op je Mac, maar dat gebeurt pas tijdens het kopiëren.

Een ander programma om de log te bekijken is TM Error Logger. Ik heb dat nooit gebruikt, maar de optie om te laten zien welk bestand mogelijk een probleem geeft is misschien handig — hoewel je natuurlijk ook gewoon zélf goed de logs kunt lezen. De knop “Error Numbers” is misschien ook prettig, maar die zijn natuurlijk ook elders te vinden.

Om te zien welke bestanden veel ruimte op je harddisk innemen kun je Disk Inventory X gebruiken (heeft Rosetta nodig, of probeer de universal binary). In bepaalde gevallen moet je dit als root uitvoeren, omdat je anders sommige bestanden niet zult zien. De totale grootte die je bovenin het resultaat ziet is altijd kleiner dan de ruimte die je ziet in het schermpje waarin je kunt kiezen welke disk je wilt analyseren (bij mijn test 34,9 versus 36,8, of 36,6 versus 36,8 als ik kies voor “Show Physical File Size”). Maar als het verschil erg groot is, dan om als root te starten:
    [code:1:c6b30309f2]sudo "/Applications/Utilities/Disk Inventory X.app/Contents/MacOS/Disk Inventory X"[/code:1:c6b30309f2]

Om te zien wat er bij iedere backup is opgeslagen kun je TimeTracker (GUI) of timedog (command line) gebruiken. Ook die programma’s moet je in sommige gevallen als root uitvoeren, omdat je anders sommige bestanden niet zult zien. Ook de totale grootte klopt dan niet met de getallen die het proces backupd in bijvoorbeeld Console laat zien. Als die getallen niet overeenkomen, dan om de programma’s uit te voeren als root, vanuit Terminal:
    [code:1:c6b30309f2]sudo TimeTracker.app/Contents/MacOS/TimeTracker[/code:1:c6b30309f2]
    of
    [code:1:c6b30309f2]cd "/Volumes/Backup of Palahala/Backups.backupdb/Palahala"
    sudo /path/to/timedog[/code:1:c6b30309f2]

Om bestanden te verwijderen van je backups, schrijft Apple het volgende:

”Apple”

Want to delete all instances of a file or folder previously backed up? Easy enough. Launch Time Machine, select the item to be deleted, then choose “Delete from all backups” from the action menu in the Finder toolbar.

Maar: als het gaat om bestanden die je alleen als root kunt zien, dan moet je “Enter Time Machine” ook als root uitvoeren. En daarvoor moet je dan eerst Finder als root starten:
    [code:1:c6b30309f2]sudo /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MacOS/Finder[/code:1:c6b30309f2]
    Opgepast, want het ziet er als een gewone Finder uit… Maar je kunt het verschil zien doordat er root bij de home folder staat. Je kunt nu met [shift][command]G (menu Go, Go to Folder) het pad intikken dat je normaal in Finder niet ziet. En als je dan eenmaal de geheimzinnige folder in beeld hebt dan kun je op de normale manier Enter Time Machine doen (controleer ook dan even of je root bij de home folder ziet staan), en bovenstaande instructies volgen. Als je klaar bent dan in Terminal [ctrl]C (Ctrl-C) tikken om de root-Finder weer te stoppen. (Mogelijk moet je je Mac ook even helemaal opnieuw starten als je backup disk daarna niet meer goed te benaderen is.)

Bij het gebruik van een sparse bundle (zoals bij backup via het netwerk) komt vrijgemaakte ruimte niet meteen beschikbaar. Dat kun je wel handmatig doen. Als je Time Machine disk TM heet:
    [code:1:c6b30309f2]cd /Volumes/TM
    sudo hdiutil compact naam_van_je.sparsebundle

Starting to compact…
    Reclaiming free space…
    ……………………………………………………………………
    Finishing compaction…
    Reclaimed 640.4 MB out of 84.4 GB possible.[/code:1:c6b30309f2]
    De maximaal vrij te maken grootte die je ziet is de ruimte die nog vrij is op je disk. Dat rekent je Mac voor het gemak ook tot de mogelijke ruimte in je sparse bundle, want dat bestand kan immers groeien tot de disk vol is. (Ik weet niet hoe je kunt zien hoeveel ongebruikte lucht er nog écht in je sparse bundle zit.)

Ook de vrijgemaakte ruimte bij post-backup thinning (verwijderen van oude hourly en daily backups) zie je volgens mij niet (of niet altijd) terug als je een sparse bundle gebruikt. Maar als het goed is weet Time Machine die gaten wél zonder hulp te gebruiken zodra het nodig is, en hopelijk zonder teveel pre-backup thinning te doen. Time Machine zal dan de compact uitvoeren. Omdat het (hieronder) lijkt dat Time Machine dan altijd begint met het verwijderen van een paar oude backups, is het misschien aan te raden om altijd zélf de compact te doen zodra je grote bestanden verwijderd hebt, of als je weet dat Time Machine zelf al grote bestanden van hourly of daily backups heeft weggegooid. Zodra het nodig is zal Time Machine iets zoals het volgende doen:
    [code:1:c6b30309f2]Starting pre-backup thinning: 53.57 GB requested (including padding),
    9.90 GB available
    No expired backups exist – deleting oldest backups to make room
    Deleted backup /Volumes/Backup of XX/Backups.backupdb/XX/2007-12-20-172543:
    9.90 GB now available
    Deleted backup /Volumes/Backup of XX/Backups.backupdb/XX/2007-12-31-005523:
    9.90 GB now available
    Deleted 2 backups: oldest backup is now 8 Jan 2008
    Stopping backup.
    Backup canceled.
    Ejected Time Machine disk image.
    Compacting backup disk image to recover free space
    Completed backup disk image compaction
    Starting standard backup
    [..]
    Starting pre-backup thinning: 53.57 GB requested (including padding),
    12.75 GB available[/code:1:c6b30309f2]
    Hierboven moet Time Machine dan oude backups blijven verwijderen en stoppen om de compact uit te voeren, net zolang totdat er genoeg ruimte is. Maar tijdens de eerste compact wordt ook alle oude lucht die al in de sparse bundle zat (van bestanden die jezelf verwijderd hebt, of van oude daily en hourly backups) vrijgemaakt. En als er heel veel oude lucht in je sparse bundle zat, dan kan blijken dat Time Machine voor niks oude backups weggegooid heeft. (Maar ach, heel erg is dat natuurlijk niet.)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.