18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    brams

Time Machine "laat onderdelen weg" grijs

Hallo,

Ik wilde een nieuwe Time Machine backup maken, en enkele mappen weglaten uit de backup, zoals ik al vaak heb gedaan.

Dus ik klik op “opties” en dan op het + je bij “laat deze onderdelen weg uit reservekopie.

In het findermenu wat dan komt, zijn alle mappen grijs. Van geen enkele harde schijf kan ik een map aanklikken, alles is grijs.
    Dit is ook zo als ik andere backup disks selecteer.

Ik snap niet wat er aan de hand is en hoop dat iemand kan helpen.

Alvast bedankt

Moderator
    Night

Heb je al eens gewoon herstart?
    Heb je voldoende rechten (admin account)?

Bijdrager
    brams

Ja herstarten al gedaan.
    En ik zit op het admin account en heb dit al vele malen gedaan waarin het wel lukt.
    Ik weet niet waarom het opeens niet lukt..

Bijdrager
    GoeieDag

Gaat het dan wel om de opstartschijf die je wilt backup’en? Want je hebt het over “geen enkele harde schijf kan ik een map aanklikken”…

Bijdrager
    brams

Nee ik wil niet de opstartschijf backupen.
    Ik wil externe HD schijf 2 op externe HD schijf 2 backuppen, maar enkele mappen van die HD 1 weglaten.

Maar inderdaad, het venstertje dat verschijnt als ik op “laat deze onderdelen weg uit backup” klik, is een findervenstertje waarin alles grijs is. Alle mappen, alle schijven zijn grijs, en ik kan daarom niet op de knop “Laat weg” drukken.

Heel vreemd, en ik heb heel internet afgestruind, maar kon nergens op geen enkel forum iemand met dit probleem vinden…
    Irritant want ik moet snel een backup maken, maar zonder die ene map want die past niet op de schijf.

Bijdrager
    brams

Sorrie ik bedoel hierboven natuurlijk externe HD schijf 1 op HD 2 backuppen.

Bijdrager
    GoeieDag

Externe volumes zijn standaard uitgesloten van de TM backup. Je zult ze dus even moeten ‘insluiten’ en dan zou je weer die mappen kunnen uitsluiten.

Bijdrager
    brams

Hm we zijn al iets dichter in de buurt. Ik heb nu de opstartschijf “ingesloten” (want die was eerst uitgesloten), en die kan ik inderdaad nu weer “uitsluiten”. De opstartschijf is nu in ieder geval niet meer grijs.

Echter, de externe harde schijven stonden al “ingesloten”, (mijn lijst met uitgesloten items is nu leeg behalve de backupschijf en opstartschijf). Maar ik kan dus de externe harde schijf niet uitsluiten omdat nu alle externe harde schijven grijs zijn. Ik heb 5 ext. harde schijven maar ze zijn allemaal grijs.

Je zegt dat TM standaard externe volumes uitsluit. Zou het daarmee te maken hebben? Ik heb toch echt altijd mijn externe HD’s met TM gebackupped…

Bijdrager
    GoeieDag

Dat laatste is niet vreemd, want als je ze één keer insluit, zullen ze meedraaien in de backup routine.

Bijdrager
    brams

Oke, maar de vraag is waarom nu alle externe harde schijven grijs zijn, en ik dus niks meer uit kan sluiten..

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien eens een screenshot laten zien, dat zou verhelderend kunnen werken.

Bijdrager
    brams

Hier een screenshot!
    Je ziet dat alles grijs is.
    Zo is het dus bij alle harde schijven..

Bijdrager
    GoeieDag

Het gaat hier zo te zien om het volume ‘PortableHD’.
    Heb je deze wel weggehaald uit het lijstje ‘weg te laten onderdelen’ waar ie automatisch inkomt, in het dialoogvenster wat onder het getoonde venster ligt?

Hij moet dus niet meer in dit lijstje staan:

Bijdrager
    brams

Ik had nu “PortableHD” geselecteerd, maar het zijn alle harde schijven. Dus het is niet alleen bij dat volume.
    Ik heb hem idd weggehaald en geprobeerd terug te zetten maar dat kan dus niet.
    In mijn screenshot kan ik niet alle harde schijven laten zien, maar alle items van alle volumes zijn dus grijs. Da’s het probleem..

Bijdrager
    GoeieDag

Ik begrijp dat het ook om ander volumes gaat. Ik wil gewoon het plaatje begrijpen.
    Want ik heb het idee we elkaar niet helemaal begrijpen in dit draadje.
    Wat mij zou helpen is een screenshot van het ‘Opties…’ venster van jouw TM instellingen.

Bijdrager
    brams

Oké snap ‘t!
    Hier een screenshot van opties.

“Bram 2TB backup” is het backup-volume.

Mijn uiteindelijke doel is om één map van “Portable HD” volume in de lijst te krijgen..

Bedankt!

/uploads/community/426fba02b395107286eadb795d0af809c88b8dbc_5897.png

Bijdrager
    brams

Bijdrager
    GoeieDag

Er mag geen volume (schijf, HD) is dat venster staan waar je een backup van wilt hebben.
    Want als dat volume er wel staat, zal de daarin liggende data (mappen) grijs zijn.
    ‘PortableHD’ staat er idd niet niet in, dus daar zou je mappen van moeten kunnen selecteren. Misschien de Mac eens herstarten na dit ‘gerommel’.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.