7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Picazi

Time Machine iPhoto folder kleiner dan origineel!?

Mac kenners, ik gebruikt voor backup nu een externe harddisk van Transcend die Time Machine ook ‘ kan’ en ik heb dus een TM backup gedaan. Dat lijkt goed te gaan, ik zag alleen dat mijn originele iPhoto folder 160 gb is, en dezelfde backup folder in TM is zo’n 50 gb kleiner! Iemand idee hoe dat kan?

Overigens overweeg ik bij aanschaf nieuwe iMac later dit jaar alleen een backup te maken van iPhoto folder, iTunes folder en my documents en die dan te vervangen op de nieuwe iMac. Ik draai slechts een aantal andere programma’s als Logic en die zet ik er dan weer ‘nieuw’ op. Dit moet toch dan wel lukken op deze manier?

Dankjewel voor meedenken
    Picazi

Bijdrager
    fred44nl

TM maakt geen backup van caches, die in iPhoto zitten.

Als je alles van je oude mac wilt overzetten, dan moet je Mail niet vergeten.
    Die zit in ~/Bibliotheek en die noem je niet:)

Maak voor de zekerheid een bootable kloon met SuperDuper of CCC, op een aparte externe HD.

Bijdrager
    Picazi

Hai Fred, jeutje zou dat cache dan zo’n 50 gb zijn? dat besefte ik mij niet dat dit zoveel is.
    Mail gebruik ik met gmail dus dat is geregeld:-)

Een Bootable kloon is toch een exacte kopie?. Is dat niet wat je met Time Machine ook doet? Ik heb nu een Time Machine backup en heb deze externe schijf nu bij mn ouders in huis. Dat is prima, of bedoel jij wat anders?

Ik ga als ik ik later nieuwe Mac koop een kopie van de iPhoto en Muziek map maken en vervang deze dan op de nieuwe Mac. Dan kan ik de rest ‘vers’ installeren. Ik besef mij nu dat ik dan dus wel een hoop cache bestanden meeneem. Is het dan niet beter om de mappen iPhoto en Music uit de laatste TM te halen en die te vervangen op de nieuwe iMac? Ik wil namelijk niet een exacte kopie van mn iMac nu omdat er veel programma’s op staan die ik echt niet meer gebruik (Vuze e.d.)

Thanks!

Geblokkeerd
    Humain

Dat brengt bij mij de vraag boven, waarom zo veel cache?

Bijdrager
    GoeieDag

Caches en de prullenmand (in Finder) worden inderdaad inderdaad niet meegenomen door TM, want overbodig.
    Maar dit verschil lijkt me veel te groot om dat te verklaren met ‘grote caches’.

Bijdrager
    fred44nl

TM maakt een incremental backup en voegt dus steeds alleen nieuwe en gewijizigde bestanden toe.
    Bovendien kun je van een TM-backup niet opstarten.
    Van een SD of CCC kloon kun je dat wèl en dat kan wel es handig zijn.

Dat je niet zo maar alles terug wilt zetten op een nieuw Mac is natuurlijk prima.
    Maar als je een kloon bij de hand hebt, kun je eventueel kleine dingen terug halen.
    Beteter safe than sorry.

Je kunt voorzichtig met Finder in de iPhotoLibary kijken, met toon pakketinhoud.
    Uit mn hoofd moet daar een folder met caches te zien zijn.
    Als ik me goed herinner heet ie iPodcaches, o.i.d.
    Wees wel voor zichtig:)

Edit:
    Als je met het hulpprogramma Console naar het verloop van een TM-backup kijkt,
    dan zie verschil tussen de werkelijke grootte en de grootte van de bestanden op de HD.
    Je kunt dit goed bekijken, door rechtboven het woord backup als filter in te geven.

Bijdrager
    Picazi

OK ik ga het bekijken. Ik moet mij ook maar eens verdiepen in een SD kloon of CCC kloon want ik weet niet wat dat is/zijn

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.