5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    jesje72

Time Machine: ik kan geen reservekopie meer maken.

Beste ervaren Mac gebruikers,

Het spijt me bij voorbaat als ik deze vraag in een verkeerde categorie heb geplaatst. Heb best een tijd gezocht naar de juiste.

Helaas kan Time Machine geen reservekopie├źn meer maken. De laatste kopie is van 13 maart 2019 en de oudste van 12 april 2018. De externe harde schijf die ik hiervoor gebruik heeft een geheugen van 250 GB, maar nu nog maar 13,6 GB.

Mijn computer geeft geen bericht waar het precies aan ligt. Als het aan een geheugentekort ligt: ik dacht eigenlijk dat in dat geval de oudste kopie├źn automatisch werden overschreven. Zo staat het althans vermeld. Kortom: wie weet raad?

Bijdrager
    fred44nl

het is inderdaad zo, dat bij gebrek aan ruimte, de oudste reservekopie├źn verwijderd zouden moeten worden. helaas is dat niet altijd het geval.

als je Systeemvoorkeuren – Time Machine opent ├Ęn dan via het icoontje in de boven balk een backup laat starten, dan kun je wellicht meer duidelijkheid krijgen.

je kunt met Finder de schijf, waar de backup naar toe moet aankoppelen.

ga dan naar de sparsebundle en dubbelklik daarop, zodat deze ook wordt aangekoppeld

open dan Backups.backuppb en ga daar in, tot je een lijst met backups ziet staan.

scroll omlaag en controleer of daar een folder/bestand staat met de naam inProgress.

zo ja, verwijder deze dan.

Bijdrager
    boerke

Haal een grotere externe disk, 250 GB is natuurlijk helemaal niets.

4-6 TB kost onderhand tegen de 100 euro.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb je misschien nog een schijf aangeschakeld waarvan TM ook een backup maakt?

Kijk eens in de Systeemvoorkeuren > TimeMachine > opties als er nog een andere schijf is moet die erin staan. En anders, een grotere externe schijf kost vandaag geen geld.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je moet inderdaad een grotere schijf kopen. Het liefst minimaal twee maal zo groot als de schijf die je wilt backuppen. Vergeet niet dat met elke verandering die je maakt de backup aangroeit en dan is een schijf van 250 GB absoluut te klein.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.