7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    sander63

Time Machine, hoe bestanden verwijderen tot 3 dagen geleden

Ik heb gisteren en vandaag wat dingen geïnstalleerd waar ik nu spijt van heb, maar niet weet hoe ik ze volledig van mijn MacBook krijg.

Nu heb ik wel een backup van een paar dagen geleden met Time Machine op een externe harde schijf. Is het mogelijk om een herstel naar een paar dagen geleden uit te voeren, zonder een compleet systeemherstel te doen? Dus dat alle bestanden worden verwijdert die na bv 28-08-2008 op de MacBook zijn gekomen? Ik kan er niets over vinden.

Bedankt!

Bijdrager
    MacTS

Time Machine is eigenlijk voor andersom bedoeld: wat je (on)bewust verwijderd hebt en er is een backup van, kun je weer terughalen.
    Maar wat heb je precies geinstalleerd dat je nu wilt verwijderen? Programma’s, bestanden? We helpen je wel.

Bijdrager
    sander63

Ja dat dacht ik al. Maar dacht misschien is het wel mogelijk.

Ik wilde Ruby on Rails installeren. Toen heb ik op de website van Ruby gelezen dat ik Apple Xcode moest installeren (1gb), Macports, en dus Ruby, Rubygems en Rails. Het schijnt dat ik iets verkeerd heb gedaan waardoor het niet werkt en ik dingen in verkeerde mappen heb zitten of zo. Omdat ik nu een andere veel eenvoudigere oplossing voor Ruby on Rails (online programmeren) heb gevonden heb ik al deze dingen niet meer nodig en kunnen die weg.

Daarom leek mij zo’n bestanden herstel gemakkelijker dan alles te deinstalleren. Ook omdat niet alles een simpel uninstall icoontje heeft.

Bijdrager
    Edwin
    ”sander63″

Ja dat dacht ik al. Maar dacht misschien is het wel mogelijk.

Dit is ook mogelijk. Ik heb hetzelfde een keer aan de hand gehad en ondanks dat alles uiteindelijk liep wilde ik toch terug naar een aantal dagen geleden. Het is wel rigoureus want de Leopard partitie wordt geformateerd met de herstel procedure vanuit TM.

Ik heb het destijds via een howto van MacFreak gedaan maar er is genoeg aanvullende informatie te vinden via Google op ‘time machine restore’

http://www.macfreak.org/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=16&topic=5929&start=0

Ik vind de TM restore prachtig werken omdat je echt een bepaald restore-point kan kiezen. Daarnaast maak ik voor de zekerheid overigens nog met regelmaat een image mbv Carbon Copy Cloner.

Bijdrager
    sander63

Bedankt voor je uitleg.

Dit is gewoon zonder risico en het is jou dus ook goed bevallen? Ik zal het zo meteen even proberen.

Bijdrager
    sander63

Te gek, het is gelukt. Wel vergeten aantal dingen te backuppen zoals iCal maar goed, dat is mijn fout. Bedankt!

Bijdrager
    Edwin
    ”sander63″

Te gek, het is gelukt. Wel vergeten aantal dingen te backuppen zoals iCal maar goed, dat is mijn fout. Bedankt!

Ah dat is mooi Sander. Echt zonder risico is het natuurlijk niet, de TM backup kan beschadigd zijn, vandaar dat ik nog regelmatig een extra CCC image maak naar een andere externe FW disk.

In principe moet je iCal gegevens toch ook weer terug kunnen halen van de TM backup. Je restorepoint was van een aantal dagen terug maar de TM backup was gewoon actueel.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.