11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Juss

Time machine hdd disk image encryptie

Mijn Engels is waarschijnlijk niet goed genoeg om de uiteg te begrijpen dus dan maar in het Nederlands mbt het upgraden van Mn privacy/beveiliging de volgende vraag

ik wil graag Mn time machine hdd 1 Tb beveiligen dmv encryptie dat zal een flinke tijd duren zo ook decrypten

hoe is dat op te lossen ik had iets gelezen over disk image maar hoe werkt dat dan als je dan een backup wilt maken met extra files die er bij moeten

ik kan het niet zo goed verwoorden dit is niet echt mijn onderwerp

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien even duidelijk een vraag stellen. Want wat wil je precies weten?

Ja, de eerste backup gaat lang duren. Gewoon ’s nachts lekker laten ratelen. Maar wat maakt dat verder uit?

En wat bedoel je met “zo ook decrypten”?

Bijdrager
    Juss

Goeiendag,

Ok ga ik proberen.

Mn mac heeft uiteraard een wachtwoord maar mn time machine backup (nog) niet.

Da’s niet handig en zeker niet veilig.

Daarom wil ik mijn TM beveiligen oa dmv.  encryptie (ik maak maar 1 p/w een backup)

Nu is encrypten een tijdrovende bezigheid een beetje afhankelijk van 128 of 256 des te nauwkeuriger de encryptie des te meer tijd eea nodig heeft.

Maar betekent dat als ik de TM wil gebruiken om een backup te maken ik dan eerst de boel moet decrypten en dat zal dan ook vele uren kosten en dat is natuurlijk niet handig.

Hoe dat op te lossen ?

Nu lees je ook over het maken van een disk image

Maar hoe werkt dat dan mbt het versleutelen en ont sleutelen van de beveiligde data kost dat ook vele uren of is dat een snellere manier.

Dat snap ik niet goed

Ik hoop het zo beter te hebben uitgelegd

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je gebruikt Time Machine, maar je maakt maar één keer per week een back-up? Koppel je de schijf los na elke back-up of zo?

Hoe dan ook: je kunt encryptie gewoon aanzetten in de voorkeuren van Time Machine — Apple geeft daar uitleg over. Als het goed is zal Time Machine, wanneer de back-up eenmaal gecodeerd is, daar volledig transparant gebruik van maken (d.w.z. dat jij als gebruiker er niks van merkt dat Time Machine de benodigde en- en decryptie uitvoert).

Moderator
    Night

Ik zou TimeMachine in ieder geval nooit handmatig zijn werk laten doen. Zet hem – na encryptie – gewoon op automatisch, dan heb je er geen omkijken naar en kan je het ook niet een keertje vergeten.

Bijdrager
    GoeieDag

Je meldt niet waar je je TM backup op maakt. Ik neem voor het gemak aan op een externe USB HD.

Je kunt de TM backup beveiligen op de manier zoals Jakko aangeeft, en je kunt ook de hele HD encryptie geven bij formatteren (Mac OS Uitgebreid (journaled, gecodeerd).

In beide gevallen moet je eenmalig een nieuwe reservekopie maken, en in beide gevallen heb je er verder geen omkijken meer naar. Je ziet problemen die er niet zijn.

Bijdrager
    Juss

Allen hartstikke bedankt voor de info.

Ik heb het artikel gelezen en ga er mee aan de slag dit weekend.

Ter aanvulling.

Ja ik zet TM maar een keer per week aan en laat het Dock gewoon aangekoppeld maar haal de schijf er wel uit ivm. veiligheidsredenen.

De TM is idd. een externe usb drive/dock

Nog iets wat ik wel gezien had op YT ed, maar niet snap is dat men dan ook nog een disk image maakt .dmg van die backup

Wat voor nut heeft dat ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Juss op 23 maart 2018 om 08:23</p>
    Ja ik zet TM maar een keer per week aan en laat het Dock gewoon aangekoppeld maar haal de schijf er wel uit ivm. veiligheidsredenen.

Welke veiligheid? Je gegevens op zich zijn veiliger als je de schijf altijd aan de computer laat hangen, want dan wordt er elk uur een back-up gemaakt in plaats van elke week — nu loop je het risico een week kwijt te raken.

Als je veiligheid van de schijf bedoelt, tegen diefstal en zo, dan heb je gelijk — afhankelijk van hoe en waar je de schijf opbergt, natuurlijk. Als het daarom gaat zou ik, als ik jou was, een tweede harde schijf kopen en er altijd eentje in het dock laten zitten zodat er elk uur een back-up gemaakt wordt. Dan kun je eens in de paar dagen of week (of wat dan ook) de schijven omwisselen, waardoor je bij gewoon dataverlies een hele recente back-up hebt, en bij diefstal of brand of iets dergelijks, een andere van niet meer dan een week oud.

Nog iets wat ik wel gezien had op YT ed

<ref class=”obscuur”>YT? Wat heeft een skateboardkoerier hiermee te maken?</ref>:)

Bijdrager
    Juss

YT is you tube

Met veiligheid bedoelde ik ivm. stelen/inbraak niet zo zeer dat (beperkte) data verlies dan neem ik wel op de koop toe.

Ik ga eerst eens doen wat eerder in het topic is geadviseerd en dan eens kijken hoe eea uitpakt in de praktijk dat moet al een hele verbetering zijn in wat ik wil.

Een ieder bedankt voor het delen van de info en kennis het is gewaardeerd.

Moderator
    Night

Er zijn drie manieren om je data te encrypten:

1. Via TimeMachine
    2. Via het formatteren van je disk (Journaled, encrypted)
    3. Via de mogelijkheid om je backup in een encrypted .dmg bestand op te slaan.

Dat laatste is echter niet altijd even handig gebleken (traag). De data is overigs bij alle drie de methoden even veilig.

Maar in jouw geval zou ik het anders aanpakken:

1. Je laat je encrypted TimeMachine dedicated disk gewoon 24/7 aan je Mac hangen
      (zo heb je altijd een up-to-date backup).
    2. Voor calamiteiten neem je voor een paar tientjes per jaar een automatisch online backup-systeem, zoals Backblaze.

Zo gebruik je alle software zoals het bedoeld is en hoef je nooit bang te zijn voor dataverlies enerzijds en openbaring ervan of inzage door derden anderzijds én je kan het niet per ongeluk vergeten. Als data-veiligheid is wat je zoekt, is dat de enige juiste methode.
    Overigens heb ik zelf nog een aparte clone (met CCC) die elke nacht automatisch wordt geüpdatet, waardoor ik in het geval van een crash (om wat voor reden dan ook) direct weer up-and-running kan zijn.

Bijdrager
    Juss

Night,

Super, ik duik er in

Hartstikke bedankt

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.