11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    nicolasvantomme

Time Machine hard disc way legen

Mijn Time Machine harde schijf zit zo goed als vol. Kan je zomaar de harde schijf legen? Enkele oudere back-up mappen verwijderen? Mag dit zomaar?

Bijdrager
    wertheimer

Is het niet zo, dat de schijf, als hij vol is, zodanig geleegd wordt, dat de nieuwe content erbij kan?

Moderator
    unSOUND

Ja. Als Time Machine in ruimte-problemen komt gaat hij zelf oude backups opruimen… MITS je dat aan hebt staan in de voorkeuren van Time Machine.

Bijdrager
    Basket Case

Je hebt een Mac gekocht omdat je niet over al dat soort ongein na wilt denken:lol:

En dat hoeft dus ook niet. Gewoon lekker vol laten lopen. OS X begint vanzelf wel te piepen wanneer de schijf vol is en je de optie die unSOUND noemt niet aan hebt staan. Ik meen dat de optie standaard wel aan staat, dus als je het niet aangepast hebt, hoef je helemaal niets te doen en zal Time Machine netjes zijn huishoudelijke taken uitvoeren wanneer het nodig is.

(En nee, het is geen goed idee zomaar mappen te verwijderen van een Time Machine backup. Redelijke kans dat het goed gaat, maar Apple heeft dusdanig idiote trucjes toe moeten passen om Time Machine te kunnen laten werken op het arme oude HFS+ dat ik er niet mee zou rommelen. Het kaartenhuis zou zomaar in kunnen storten.)

Bijdrager
    kogel

Ik gooi hem ook wel eens gewoon leeg. Eerst timemachine uitzetten, met schijfhulpprogramma schijf wissen en TM weer aan.

Moderator
    unSOUND

En als je dan een bestand mist wat eergisteren nog op de backup stond ? De kans dat je iets recent per ongeluk weg hebt gegooid is het grootst, daarom gooit Time Machine ook enkel de oudere backups weg. De hele backup weg gooien is veel risico-voller.

Bijdrager
    kogel

Dat klopt. Maar de vraag was of het kan. En het kan. Alleen dan is alles weg en begint hij opnieuw.

Moderator
    unSOUND

Maar de reden dat hij het vroeg was dus al door een verkeerde aanname, namelijk dat je dat zelf zou moeten regelen. Je kunt dan wel gaan uitleggen hoe dat moet, maar het is dan beter om uit te leggen hoe het gaat, en dat het dus niet nodig is.

En ALS je dan met de hand backups weg wilt gaan gooien, zou ik eerder via Time Machine enkel een paar grote overbodige backups weg gooien dan de hele backup gelijk wissen.

Bijdrager
    kogel

je hebt gelijk. Ik doe het wel eens en dat is een risico. Beter als dat even wordt uitgelegd.

@nicolas: Niet doen. Automatisch laten doen zoals anderen hier hebben geschreven. Dat werkt prima en is ook the apple way.

Moderator
    unSOUND

Ik heb zelf nog wel eens de neiging om per ongeluk een backup te laten maken van grote videobestanden die bijvoorbeeld tijdelijk op mijn bureaublad staan… Dat soort “foutjes” kunnen een schijf ook vol maken. Ik gebruik daarom nog wel eens het programma Backup Loupe om te kijken waar de grootste backups zitten en hoe wat er in staat. Zo kun je nog wel eens nuttige GB’s opruimen zonder backups van belangrijke bestanden op te hoeven geven…

Bijdrager
    SunKeeper

Zo heb ik hier ook een aantal externe schijven staan uit de tijd dat ik nog rechtstreeks USB-schijven aansloot voor Time Machine.

Daar staan ook nog backups uit 2009 tot ergens vorig jaar op bijv, niet dat ik daar ooit iets uit nodig had, maar dat weet je nu eenmaal niet vantevoren.
    Mochten de schijven ooit een andere bestemming krijgen, zal ik nog wel eens bekijken of daar de back-ups voor weg hoeven.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.