13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    cezanne

Time Machine gebruiken om Mavericks op Yosemite mac te zetten

Ik heb een goed draaiende iMac (2009) met een volledige TM backup hiervan op externe schijf.
    Vandaag tweedehands imac (2010) gekocht waarop Yosemite staat. Ik heb liever Mavericks dus wat wil ik doen:
    a. nieuwe tweedehands mac opstarten met Cmd-R en dan aangeven dat ik systeem herstel wil
    b. vervolgens verwijzen naar de externe harde schijf met Time Machine Mavericks en alle programma’s en documenten en dit zo terug laten zetten

Eindig ik dan met een nieuwe tweedehands imac die in feite een kopie is van mijn oude imac of gaat dit niet lukken?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, vergeet alleen niet om eerst met Schijfhulpprogramma (in de Recovery HD) de schijf te wissen.

Anders gaat het niet lukken. Als je Yosemite hebt gewist wel.

Bijdrager
    cezanne

dank voor de snelle reactie!
    maar weet niet of ik je goed begrijp: op welk moment wis ik van waaruit?
    krijg ik die wismogelijkheid als ik op de ‘nieuwe’ mac ben opgestart na cmd-r?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, de Recovery HD (Command+R) biedt je ook Schijfhulpprogramma.

Die open je, kies daar links je schijf, daarna het tabblad ”Wissen” in het midden bovenaan.
    Je hoeft het alleen leeg te maken, daarna sluit je Schijfhulpprogramma. Dan zie je weer bovenstaande en kies je voor de Time Machine optie.

Pas op dat je niet je Time Machine wist, let dus goed op de namen als je de schijf aanklikt in Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    cezanne

great! morgen pik ik de imac op en zal je tips volgen, nogmaals dank!

Bijdrager
    gipsman

Ik respecteer dat je Mavericks verkiest bover Yosemite, maar in mijn ervaring werkt Yosemite sneller en meer betrouwbaar.
    Bedenk ook dat het straks moeilijker is om vanuit Mavericks te upgraden naar bv.El Capitan.
    Ik weet niet hoe het gaat lopen met de app Photos die niet bestaat in Mavericks.
    Kun je iPhoto nog vinden in de appstore ?
    Geen probleem natuurlijk als je die apps nooit gebruikt hebt.

Bijdrager
    SunKeeper

Hij heeft nu toch iPhoto? Die komt keurig uit de backup.
    Wat in de Store staat zal worst wezen. Bestaande versies kan Apple je gelukkig niet afpakken.

Bij een upgrade naar El Capitan is het niet anders dan van 10.10.2 naar 10.10.3. Je komt van iPhoto in Foto’s terecht.

Bijdrager
    cezanne

bedankt voor het meedenken
    ik heb veel software en ben nog steeds niet zeker dat alles werkt onder yosemite,
    verder vind ik het interface niet mooi,
    iphoto gebruik ik niet, ik doe veel met fotografie maar alles loopt via lightroom en photoshop;
    enige reden om toch over te stappen zou de snelheidswinst zijn maar ik hoor ook wel eens andere geluiden;
    bovendien: overstappen naar 10.10 en 10.11 kan altijd nog, terugstappen naar 10.9 is een stuk lastiger:-)

Bijdrager
    SunKeeper

Met een goede kloon (Carbon Copy Cloner) wordt ook dat terugstappen vrij makkelijk. Je hebt alleen een (extra) externe schijf nodig die net zo groot is als de ruimte die je nu op je interne schijf in gebruik hebt.

Comptabiliteit kun je nazoeken op http://roaringapps.com/apps

Maar dat kost wel allemaal een hoop tijd en als je die tijd niet hebt, lekker zo laten. Als Mavericks goed is dan is dat zo.

Bijdrager
    cezanne

op een andere externe schijf heb ik een CCC kloon staan, dus dat is inderdaad ook nog mogelijk;
    maar welke van de 2 nu beter/sneller is weet ik niet;
    ik begin gewoon met terugzetten via TM, loopt dat spaak dan kan ik altijd nog aan de slag met CCC

Bijdrager
    cezanne

operatie geslaagd! TM heeft netjes alles teruggezet op de nieuwe imac;
    apart wissen van de partitie was mss niet nodig want toen ik de terugzet opdracht gaf zei de mac dat hij voordat hij dit ging doen de partitie ging wissen…
    ben nu de trotse bezitter van een 27 inch imac met 2TB hd en 16GB RAM, weliswaar uit 2010 maar hij gaat als een speer:-)

Bijdrager
    SunKeeper

Mooi. Veel plezier ermee.(y)

Bijdrager
    cezanne

en jij bedankt voor je prima suggesties!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.