6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Shmoo

Time Machine enkel voor Mail gebruiken – eenvoudig?

Zou het mogelijk, en vooral eenvoudig zijn om de dinosaurus app Time Machine los te laten op het programma Mail?

Het zit zo. Soms krijg je wel eens mailtjes van bedrijf Pietje of Jantje. Mailtjes die gewoon amper toegevoegde waarde hebben, of lijken te hebben. Activeren zodat je ze gelezen hebt en daarna in de prullenmand. Een maandje later verdwijnen ze dan automatisch van de server (IMAP), opgeruimd en klaar.  Mailbox lekker klein en opgeruimd.

Echter heel soms kom je wel eens in een soort bewijslast-situatie terecht waar je even iets wilt/moet aantonen. Je wil dan even zo’n oud mailtje erbij pakken maar die is al verdwenen van de server. Nu gaat dit niet om advocaten shit en rechtszaken winnen maar het is toch wel irritant dat je het mailtje niet meer hebt vanwege het IMAP protocol.

Ik was aan het denken, een klein SSD-tje aan de computer hangen en dan zeggen, TM jij mag eens per week alleen Mail in de gaten houden en verder geen enkel ander bestand aanraken of volgen op de computer.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Denk dat dat wel moet kunnen, als je een backup laat maken van de juiste  .mbox files in je home>library>mail folder

Echter, Mail heeft een speciale functie hiervoor, Archive genaamd:

“The Archive mailbox is useful for storing email messages when you don’t want to delete them, but you also don’t want them sitting in your Inbox, fighting for your attention.”

Lijkt me eigenlijk makkelijker, zowel  kwa setup en voor het terughalen. Bij mij is die mail folder een onoverzichtelijke bende.

Bijdrager
    Buzz

Je kan vervolgens ook die Archive folder eens in de zoveel tijd exporteren naar een bestand en dan opschonen, om je IMAP storage klein te houden.

Time Machine is perfect om je computer of account te kunnen herstellen, en minder geschikt als lange-termijn archief. Als je schijf vol is dan verdwijnt je backup, en het kan ook wel eens voorkomen dat de backup opnieuw moet worden opgebouwd. Bovendien is zoeken in Time Machine, en oude email restoren zonder meteen je IMAP overhoop te gooien geen pretje.

Bijdrager
    feek

Wat je ook kan doen is een locale postbus maken (op je Mac), vervolgens een regel aanmaken (Mail>Voorkeuren>Regels) waarin dat alle email ouder dan “zoveel maanden” wordt verplaatst naar de betreffende locale postbus. Deze kan je gewoon “oneindig groot” laten worden:)  Maak dan twee postbussen aan, eentje voor “ontvangen” en “verzonden” berichten. Dat maakt het zoeken wat eenvoudiger!

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ja wat Feek zegt! Maar dan op je externe, ben je meteen klaar, en geen TM nodig!

Bijdrager
    Jos Opel

Ik gebruik hier Mailsteward voor. Werkt perfect met een interne zoekfunctie. En is gratis tot een resultaat van max 15000 mailberichten per zoekactie.
    https://mailsteward.com/

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.