6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    DeWalFoto

Time Machine en dan Mac legen?

Hoi,

Ik gebruik Time Machine met een 2TB HDD. Reservekopieen worden steeds gemaakt. Nu wil ik eigenlijk mn hele iMac leeghalen maar ik twijfel door onwetendheid hoe alles hiermee werkt.

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe Time Machine precies werkt? Hoe ik makkelijk een backup bestand kan terughalen in het huidige werkomgeving? Kan ik mn iMac zomaar helemaal leeghalen? Hoe organiseren jullie dit met werkbestanden enzo?

Alvast dikke dank voor jullie hulp om mij op weg te helpen!

Groet! Saskia

Bijdrager
    Beech

Waarom wil je je Mac leeghalen ?
    Wat jij wilt doe je alleen maar als er problemen zijn.
    Omdat jezelf aangeeft onwetend te zijn adviseer ik je dit eens te lezen.

Bijdrager
    MacBeer2

Saskia,

Als je Time Machine gebruikt en er steeds backups worden gemaakt dan zit je safe. Time machine wordt voornamelijk gebruikt om bestanden terug te halen die je (per ongeluk) verwijderd of overschreven hebt. Door Time Machine te activeren ga je letterlijk ‘terug in de tijd’ op je computer en kan je bijvoorbeeld een week terug in de tijd om dat bestand weer terug te zetten op de oorspronkelijke plek.

Wanneer je een nieuwe computer koopt of je bestaande computer leeg maakt dan komt Time Machine ook van pas. Wanneer je de Mac voor het eerst opstart wanneer je ‘m koopt of net hebt herinstalleerd dan zal de machine vragen of je gegevens wil overzetten vanaf een andere Mac of PC of vanuit een Time Machine back-up. Die laatste optie kies jij dan. Zorg ervoor dat je de TM schijf aansluit en de machine zal al je gegevens terug zetten op de oorspronkelijke plek. Ook je emails, contacten etc zet ‘ie terug.

Bijdrager
    rudivd

@MacBeer2:

Zet Time Machine echt ALLES goed terug ? ik heb nu een MBPro, met veel
    software geinstalleerd, wanneer ik nu migreer naar een nieuwe machine, wil
    ik ook dat (device) drivers voor hardware, andere software (macports bijv) ook
    mee gaan, is dat echt zo, of is alleen alles wat in de applications dir en je
    homedir mee gaat, en je dus applicatie-wise misschien met half geiinstalleerde
    dingen blijft zitten ?!

Rudi

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Time Machine zet niet absoluut álles terug: wat niet meekomt, zijn dingen als Unix-programma’s die via de Terminal geïnstalleerd zijn. Heb je het geïnstalleerd met een grafisch installatieprogramma, of door het naar je harde schijf te slepen, dan zou Time Machine het zonder problemen op de nieuwe computer moeten zetten.

Bijdrager
    Beech

Ik gebruik tot volle tevredenheid Carbon Copy Cloner.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.