7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Max_G

Time Machine disk: met of zonder eigen voeding?

Opstelling/instellingen:
    • iMac mid 2011 met SSD (met USB-2 poorten).
    • Time Machine disk: externe 2.5″ HDD (USB-2) met voeding via USB.
    • Sys Prefs > Energy Saver: alles uitgezet (slaapfuncties etc.)
    • iMac wordt nooit uitgezet, scherm gaat wel in slaap na ingestelde tijd (of opdracht)
    .
    Probleem: meestal is er ’s morgens de melding dat MacOS geen back-up op TM kon maken.
    Workaround tot nu toe: HDD eruit en weer erin, schijf opnieuw aan TM toewijzen en het werkt de hele dag probleemloos.
    .
    De oorzaak lijkt te zijn dat de HDD op een gegeven moment geen stroom meer krijgt en daarna niet weer geactiveerd lijkt te kunnen worden. Maar hoe komt dat?
    • Ligt dat aan de (oude) HDD?
    • Zou het kunnen worden opgelost met een externe SSD (ipv HDD)?
    • Of heeft een TM-HDD een eigen voeding nodig ivm gebrek van de iMac aan een eigen batterij?

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 dagen, 8 uur geleden door  Max_G.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je die foutmelding krijgt is dan ook het icon verdwenen van het bureaublad? (Er zou dan ook een venster moeten staan dat zegt dat de schijf onjuist is verwijderd).

Als het icon weg is, dan is de drive uiteraard off-line geraakt en dat gebeurd wel eens als de drive (ongeacht of dat een HDD of SSD is) via een hub werkt waar ook andere apparaten op aangesloten zijn (er wordt dan teveel ampère getrokken). M.a.w: Het is dan beter om die drive direct op de Mac aan te sluiten.

Of een drive wel of geen extra voeding (nodig) heeft hangt van het model af. Zo hebben kleine draagbare HDD drive’s nooit extra voeding nodig (hebben die aansluiting ook niet) maar de grotere ‘desktop’ modellen dus wel en die zit er dan standaard bij omdat ze zonder gewoon niet werken.

Omdat je er overdag geen last van hebt maar wel als de Mac kennelijk een tijd niet gebruikt is (en mogelijk dan geheel in de sluimer gaat i.p.v. alleen het scherm) zou je een SMC reset kunnen proberen omdat dit een USB probleem kan oplossen.

Staat het icon echter nog wél op je scherm dan zit de oorzaak in het kopiëren op zich en dat wordt lastiger.

Bijdrager
    Max_G

Dank hendrik ijzerbroot

De vorige TM stond op een 3.5″ drive met voeding en die deed het probleemloos. Maar die is stukgegaan. Dus heb ik een 2.5″ USB-2 HDD eraan gekoppeld, in de veronderstelling dat dat wel zou werken. Op mijn MBP bijvoorbeeld werkt het perfect (met USB-3 SSD)

Ik zal inderdaad een SMC reset proberen, goede tip.

Bijdrager
    fred44nl

volgens mij wordt er één vraag op twéé forums gesteld.

Bijdrager
    Max_G

<p class=”cite”>fred44nl op 13 augustus 2019 om 17:36</p>
    volgens mij wordt er één vraag op twéé forums gesteld.

Klopt. Is dat niet goed?

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Max_G

<p class=”cite”>TheBigZ op 13 augustus 2019 om 18:27</p>
    Iemand met een vergelijkbaar probleem.

Zelfs compleet hetzelfde.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.