7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    arri

Time machine delete vanalles?

Recent heb ik voor het eerst echt aan den lijve ondervonden hoe relaxt het is om met behulp van een (recente) timemachine backup een volledig in de soep gedraaid systeem in een handomdraai weer helemaal operationeel te hebben. Fijn.

Wat ik alleen van te voren niet wist, en ook zeker niet verwacht had, is dat bij het restoren van de backup alles wat NIET in die backup zat, maar wel op de harde schijf staat, wordt gewist… WTF?

Ik heb er ooit voor gekozen bepaalde directories NIET met time machine te backuppen. Hiertoe behoren o.a. de Music en Movies directories, een map met een serie VMWare-diskimages, maar bv. ook de Downloads directory. Dit scheelt snel zo’n 160Gb, bevat toch geen kritieke data, en mn main film- en muziek-libraries staan op een andere (externe) HD…

Maar het komt er dus op neer dat dat nu allemaal verdwenen is, terwijl ik alleen een corrupt OS wilde restoren..

Mijn vraag: is dit ‘expected behaviour’ ?

En is het te voorkomen?
    Dus had ik beter uit mn doppen moeten kijken bij het restoren?

Dit gaat trouwens nog over snow leopard, op een mbp 13″ 2009.

gr
    arri

Bijdrager
    mowat

Ja, het is logisch. Timemachine maakt een momentopname. Alles wat op dat moment op een bepaalde plaats staat wordt opgeslagen. Als je dat nadien terugzet , maar je hebt bv. iets aan die map nadien toegevoegd , dan verdwijnt dat al je die map gebruikt om terug te zetten. want het zat om het moment dat timemchine die map opsloeg niet in die map.

Voor dergelijke gevallen neem je bv. beter een (meerdere) superduperkopie(s) , dan kan je nadien alles daaruit terughalen.(Kijk uit , als je één superduperkopie telkens vervangt door een nieuwe versie dan gaat ook alles verloren.)

Moderator
    unSOUND

Een corrupt OS restoren doe je dan ook niet met Time Machine, maar met een Archive & Install.

Bijdrager
    arri

@unsound:
    ik had het OS zelf zelf corrupt gemaakt en wist dat dit gewoon te restoren was.
    maar dat heeft verder geen enkel verband met het probleem lijkt me..

@mowat:
    het punt is juist dat die mappen uitgesloten zijn van de backup. waarom zouden ze dan wel inneens betrokken moeten zijn bij een restore? Nu heeft die restore dus 160GB aan data gewist.

iets specifieker zijn over wat ik ‘expected behaviour’ vind:

Om directories uit te sluiten van de backup, sleep je ze in het lijstje in de TimeMachine SystemPreferences.

En ik ga er dan vervolgens vanuit dat deze directories volledig genegeerd zullen worden door timemachine. Dus zowel bij het backuppen, als bij het restoren.

En deze theorie lijkt ook op te gaan voor de disk-partitie (hds) en de Developer-Documents directories die ook in het lijstje staan (zijn nog volledig in tact) — alleen voor de 3 mappen Downloads, Movies en Music gaat het fout.

Wat mij betreft is dit in ieder geval niet logisch en/of consistent.

Moderator
    unSOUND
    arri op 10 september 2011

ik had het OS zelf zelf corrupt gemaakt en wist dat dit gewoon te restoren was.
    maar dat heeft verder geen enkel verband met het probleem lijkt me..

Dat denk je dus verkeerd. Time Machine is NIET bedoeld om een besturingssysteem terug te zetten. Time Machine is bedoeld om alles wat je vervolgens op dat besturingssysteem gezet hebt terug te zetten.

Als je losse onderdelen terug wilt zetten, doe je dat vanuit de Time Machine interface, zonder dat je OS X vervangt. Zet je een backup terug waar dingen uit ontbreken, is het eigenlijk logisch dat je dan dingen mist. Je gaat immers feitelijk een Clean Install uitvoeren, en die aanvullen met de Time Machine backup. Dus alles wat daar niet tussen staat raak je kwijt.

Bijdrager
    Dargakis

Als het niet bedoeld is om een besturingssysteem terug te zetten (waar ik het overigens ook nooit voor gebruikt heb/ zal gebruiken), waarom laat je hem dan wel elk systeembestand dat er op je harde schijf aanwezig is backuppen elke keer?

Bijdrager
    arri

@unsound: ik begrijp je niet geloof ik. hopelijk jij mij wel.

ik zal proberen het simpel te houden.
    Een discussies over de vraag of je wel/niet het OS kunt recoveren mbv een TM-backup is niet relevant of aan de orde.

Ik heb gewoon gebruik gemaakt van de “Restore System From Backup…” TimeMachine-feature, welke te vinden is in de installer applicatie op de (Apple) OSX installatie-DVD. (ik was dus geboot van DVD)

Dat is alemaal perfect verlopen. Zoals verwacht, bevond de machine zich in exact de toestand zoals die was toen de laatste backup gemaakt werd (± 1,5 dag eerder)

Het enige wat raar is, of tenminste ‘wat ik raar vind‘, is dat TM het ook nodig vond om de volledige inhoud van 3 directories te deleten, terwijl het die directories juist had moeten negeren..

en dan gaat mijn vraag dus over dat laatste: is dit ‘expected behaviour’ (is het normaal) ??
    en had het voorkomen kunnen worden? of heb ik iets over het hoofd gezien??

dat is het.

en misschien heb ik het ingewikkelder gemaakt dan het is, door te zeggen dat ik het zelf het systeem corrupt had gemaakt. negeer die opmerking dus verder aub.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.