20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Joefje

[Opgelost] Time Machine: backups niet benaderbaar

Ik heb al tijden een externe schijf aan mijn iMac hangen voor Time Machine. Heeft braaf alles gebackupt, is up to date. Nu wil ik iets terughalen van een week of wat geleden. Als ik Time Machine open zie ik rechts wel de hele tijdlijn met alle backups die er zouden moeten zijn maar ik kan maar terug tot gister! De andere tijden/data zijn allemaal lichter rood als ik met mijn muis eroverheen ga en niet aanklikbaar.

Iemand enig idee hoe dit kan en wat ik eraan kan doen? Ik draai iOS 10.14.5.

Moderator
    Night

Het kan zijn dat je TM disk te klein is om backups van langer geleden te bewaren. Zeker als je veel wijzigende, grote bestanden hebt heb je een disk nodig die al gauw 3 à 4x zo groot is als de hoeveelheid data op je Macintosh HD.

Bijdrager
    Joefje

Dat weet ik. Mijn Time Machine is 8x zo groot als mijn interne HD. Hij schoont wel af en toe op. Maar hij zou zeker verder terug moeten gaan dan gister!

Moderator
    Night

Als je het Finder-venster opent waar jouw bestandje in zou moeten staan, en je gaat dan naar Time Machine. Je klikt dan op een willekeurige tijd in het verleden. Zie je dan het Finder venster als een ‘Rolodex’ verspringen?

Bijdrager
    Joefje

Nee, alleen van de laatste paar backups, daarna stopt dat. Terwijl ik de tijden rechts dus wel allemaal met data zie staan, tot anderhalf jaar terug zelfs (wel met steeds grotere tussenpozen vanwege het opschonen).

Bijdrager
    Joefje

Het maakt ook niet uit waar in Finder ik ga staan, van alle mappen in de backup; er is er geen een die verder terug benaderbaar is dan gisteravond.

Bijdrager
    fred44nl

het kan zijn dat TimeMachine tijd nodig heeft om de backups in te lezen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  fred44nl.

Moderator
    Night

Als je in Time Machine zit, en je drukt op shift-⌘-C, kun je dan wel teruggaan naar een week geleden (door op de rand van eerdere vensters te klikken of m.b.v. de pijltjestoetsen ernaast)?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Joefje op 21 juli 2019 om 12:17</p>
    (wel met steeds grotere tussenpozen vanwege het opschonen).

wat bedoel je daar mee ??

heb je handmatig in de backup zitten op te schonen ??

Bijdrager
    Joefje

<p class=”cite”>fred44nl op 21 juli 2019 om 12:25</p>

<p class=”cite”>Joefje op 21 juli 2019 om 12:17</p>
    (wel met steeds grotere tussenpozen vanwege het opschonen).

wat bedoel je daar mee ??

heb je handmatig in de backup zitten op te schonen ??

Nee uiteraard niet. Maar in eerste instantie bewaart hij elk uur, daarna elke dag, daarna elke week etc. Je kunt toch niet va een maand geleden naar elk uur van een bepaalde dag terug?

Moderator
    Night

Neee Fred, dat doet TM zelf.

Bijdrager
    Joefje

<p class=”cite”>Night op 21 juli 2019 om 12:22</p>
    Als je in Time Machine zit, en je drukt op shift-⌘-C, kun je dan wel teruggaan naar een week geleden (door op de rand van eerdere vensters te klikken of m.b.v. de pijltjestoetsen ernaast)?

Nee de pijltjes worden vanaf gister en verder terug grijs en dus niet aanklikbaar. Ik zie alle data en tijden maar ik kan er niet op klikken.

Moderator
    Night

Dan ben ik het spoor ook even bijster. Dan lijkt het erop dat er iets mis is, maar wát, kan ik je ook niet zeggen. Heb je tussentijds iets veranderd aan je gebruikers-account (naam, wachtwoord)?

Bijdrager
    Joefje

Oh huh! Ik ben eruit!

TM was helemaal niet gemount! Hoe ik dan gister wél kon benaderen geen idee, maar de Mac had hem eruit gegooid (doet ie soms uit zichzelf, ander probleem) en gaf dus geen melding dat de schijf niet connected was. Nu ik hem opnieuw gemount heb kan ik gewoon overal bij.

Hoe ik dan wel bij de backups van gister en vandaag kon…???

Maar opgelost dus, hij staat een mapje terug te zetten, pfieuw.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Night op 21 juli 2019 om 12:27</p>

jawel, maar alleen als de backup schijf vol raakt.

de backup schijf is dus 8x de interne schijf.

en is die backup schijf van bijna vol ??

je kunt door de option-toets ingedrukt te houden en dan het TM-icoontje in de bovenbalk aan te klikken, kiezen voor “Controleer reservekopieën”

Moderator
    Night

Blij voor je dat de oplossing zoiets “simpels” bleek te zijn.

Dat je wel bij backups van vandaag en gisteren kon, heb je waarschijnlijk te danken aan de lokale snapshots. Die worden – zoals de naam al impliceert – lokaal opgeslagen en niet op je TM disk.

Bijdrager
    Joefje

<p class=”cite”>fred44nl op 21 juli 2019 om 12:36</p>

<p class=”cite”>Night op 21 juli 2019 om 12:27</p>

jawel, maar alleen als de backup schijf vol raakt.

de backup schijf is dus 8x de interne schijf.

en is die backup schijf van bijna vol ??

je kunt door de option-toets ingedrukt te houden en dan het TM-icoontje in de bovenbalk aan te klikken, kiezen voor “Controleer reservekopieën”

Sowieso backup ik niet de hele schijf, maar alleen en vooral mijn werkdocumenten. Dus dat is zo’n 300 GB of zo, wat wel steeds wisselt, maar dan is 8 TB toch echt best veel. Maar ja, na anderhalf jaar gaat hij wel opschonen.

Bijdrager
    Shmoo

Sow, een vrouw op het forum, das lang geleden. Waarschijnlijk hebben we nu allemaal zweet in onze knieholtes staan. 😓

Bijdrager
    Joefje

<p class=”cite”>Night op 21 juli 2019 om 12:37</p>
    Blij voor je dat de oplossing zoiets “simpels” bleek te zijn.

Dat je wel bij backups van vandaag en gisteren kon, heb je waarschijnlijk te danken aan de lokale snapshots. Die worden – zoals de naam al impliceert – lokaal opgeslagen en niet op je TM disk.

Ah ja, dat verklaart. En suf van mij dat ik daar niet naar keek, maar omdat ik geen foutmelding kreeg bij het aanroepen van TM dacht ik er niet aan.

Bijdrager
    Joefje

<p class=”cite”>Shmoo op 21 juli 2019 om 12:39</p>
    Sow, een vrouw op het forum, das lang geleden. Waarschijnlijk hebben we nu allemaal zweet in onze knieholtes staan. 😓

Hahaha! Ik ben hier alleen als ik een probleem heb vrees ik, dus geen idee hoe de verhouding man-vrouw onder de gebruikers is, maar blij dat ik je even natte knieholtes heb bezorgd.;-)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.