One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » time machine backup niet bereikbaar

time machine backup niet bereikbaar

Profielfoto van marcoenhop

marcoenhop op 14 juli 2017 #

Ik heb een vreemd probleem. Mijn Time Capsule draait gewoon zijn rondjes, maar ik krijg wel af en toe een melding dat er al ‘x aantal dagen geen backup gemaakt is.’ Een paar dagen geleden bleek de backup helemaal niet bereikbaar te zijn. Niet vanuit time machine, maar ook niet vanuit de finder. Ik krijg de melding dat de ‘resource tijdelijk niet beschikbaar is’. Op dezelfde TC draait ook de backup van een andere mac en die doet het gewoon. Ik heb de hele handel weggegooid en ben aan een nieuwe backup begonnen en die geeft exact hetzelfde probleem. Schijf EHBO van mijn interne ssd gaf een probleem dus gekloond, opgestart vanaf externe schijf en ssd weer probleemvrij gemaakt en wat denk je… nog steeds hetzelfde time machine probleem. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Profielfoto van Pivni Pes

Pivni Pes op 15 juli 2017 #

Ik heb een beetje hetzelfde probleem.
Een aantal iMacs’s, Mac mini’s en een Macbook hebben wij aan de TM hangen, alle computers werken probleemloos met de TM op 1 iMac na.
Wat ik ook doe met die iMac, hij wil gewoon niet praten met de TM.
Dit deed hij niet met een HDD, later is deze iMac onbebouwd met een SSD, maar nog steeds niets.
De TM werd te krap en ik heb er een 6TB schijf ingezet, alles werkt weer perfect, alleen die ene iMac weer niet.
Ik maak er verder geen drama meer van, 3 iMac’s draaien hetzelfde, als er wat gebeurt dan zet ik de TM backup van een andere iMac terug en pas deze met namen enzo even snel aan, de data staat toch op de fileserver.
Maar een wazig stom probleem is het wel.

Profielfoto van SusanUSA

SusanUSA op 15 juli 2017 #

En dan blijven mensen toch maar volhouden dat TM zo goed werkt.

marcoenhop op 15 juli 2017 #

Beste SusanUSA, Dank voor je bijdrage aan de discussie, maar als ik een topic had willen openen waar mensen lekker met elkaar over Time Machine konden klagen, had ik een andere vraag gesteld. Ik heb een inhoudelijke vraag en hoop dat iemand me verder kan helpen. Als je dat niet kan, houd dan lekker je mond en ga klagen bij Apple over het slecht functioneren van TM. Ik ben echt zo klaar met mensen die op een vraag die je ergens online stelt, meteen hun mening geven die op geen enkele manier bijdraagt aan de oplossing.  

Profielfoto van Carp

Carp op 15 juli 2017 #

Yep, TM back-up voor Dummies en als t dan nodig hebt, krijg je zoiets als de TS.

Profielfoto van SusanUSA

SusanUSA op 15 juli 2017 #

Oh maar ik kan je wel helpen hoor: goede back up software gebruiken. En dan bedoel ik software die niet alleen goed back ups maakt maar ook goed is bij het terughalen / zetten.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 15 juli 2017 #

Ik vroeg me al af waar Suus-uit-de-USA bleef. En paardenman Carp meld zich ook nog; nou dan hebben we dom&blond wel bij elkaar.

@marcoenhop: wat was het probleem op je SSD? Je zou zeggen dat het daar toch mee te maken heeft, gezien normaliter de betrouwbaarheid van TM/TC.
Misschien loont het de moeite om eens een TM backup van deze Mac te draaien op een externe (USB) HD; kijken hoe het dan gaat.
Overigens ook wat weinig info; welke hardware, welk OS, etc.
Eventueel maar van deze Mac een EtreCheck rapport hier neerzetten, dan hebben we veel relevante info voorhanden.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 15 juli 2017 #

@susanusa: Ik gebruik (naast andere vormen van backup) ook dagelijks TimeMachine en heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad. En met mij nog miljoenen andere Apple gebruikers over de gehele wereld. Dus zal het toch wel werken. Wat je denk ik schijnt te vergeten is dat dit een forum is waar (incidentele) problemen, door welke oorzaak dan ook, naar voren komen om deze opgelost te krijgen. Je zult hier dus zelden een topic tegenkomen met de titel “Mijn TimeMachine backup werkt uitstekend”. Ik verzoek je dan ook vriendelijk doch dringend je te onthouden van onzinnige opmerkingen hieromtrent. Je aversie betreffende TimeMachine is inmiddels alom bekend en behoeft geen verdere ondersteuning. Wil je dit ondanks deze waarschuwing toch blijven ventileren, dan kan je erop rekenen dat deze reacties in de toekomst verwijderd zullen gaan worden.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 15 juli 2017 #

[ON TOPIC]
Heb je deze door Apple geadviseerde stap al uitgevoerd?

Controleer de reservekopie
Als de reservekopie gemaakt wordt op een server, een AirPort Time Capsule of een schijf die is aangesloten op een AirPort Extreme-basisstation, controleer dan of er met de huidige Time Machine-reservekopie geen problemen zijn die verdere reservekopieën in de weg staan:

1. Houd de Option-toets op het toetsenbord ingedrukt en klik op het Time Machine-menu  in de menubalk. Kies vervolgens ‘Controleer reservekopieën’.
  2. Als Time Machine een probleem vindt in je reservekopie, wordt er een bericht weergegeven met de details. Volg de instructies op het scherm.

Meer info en start-tips vind je hier:
https://support.apple.com/nl-nl/HT204157

Controle van de reservekopie gaat tot 77% en stopt dan gewoon. Twee keer achter elkaar. Geen melding, helemaal niks. Tijd om de kopie weg te gooien en dan opnieuw kijken.

Profielfoto van McPim

McPim op 15 juli 2017 #

En tijd (zoals GoeieDag zegt) om wat meer over die SSD te vertellen. Het lijkt dat daar het échte probleem zit.

crucial 500 gb. Wat de fout was, weet ik niet, maar het is hersteld. Macos 10.12.5. Time machine op Time Capsule 2TB

Profielfoto van McPim

McPim op 15 juli 2017 #

Heb je ná het herstellen van je SSD ook je TM backup weggegooid en een nieuwe backup gemaakt?

Dat ben ik nu aan het doen Pim.

Profielfoto van McPim

McPim op 15 juli 2017 #

(y) . Ik vraag het omdat een TM backup van een schijf met ‘issues’ uiteraard een onbetrouwbare backup geeft. Ik begreep uit je eerste post dat je op zeker moment de backup hebt weggegooid, een nieuwe hebt gemaakt, en pas daarna de SSD hebt gerepareerd.

En nog even dit: een TM ‘controleer reservekopie’ kan een tijd duren. Het komt vaker voor dat er tussen 60-80% heel lang (een paar uur) niets lijkt te gebeuren. Dat hoeft niet te betekenen dat er iets mis is. Als je maar lang genoeg wacht hoort er uiteindelijk hoort er een (fout)melding te komen.

marcoenhop op 16 juli 2017 #

De backup ‘na de reparatie’ loopt nu. Wat jij zegt is inderdaad het geval.
Mbt de controle. Die loopt tot 77%, blijft daar dan een tijd op hangen en stopt daarna. De TM voorkeuren geeft ‘wachten op volgende reservekopie’ aan dus ik concludeer dan dat er echt helemaal niks meer gebeurt. Ging twee keer achter elkaar op die manier. Er kwam ook geen melding dat de controle klaar was of dat alles in orde was of juist niet.

marcoenhop op 16 juli 2017 #

Ik denk dat dit wel is opgelost. De melding ‘resource tijdelijk niet beschikbaar’ blijft, maar volgens mij is de reservekopie nu bereikbaar. Helemaal 100% vertrouw ik het nog niet, maar er is ook een planB online. Dank voor jullie meedenken.

Over dit topic

Gestart op 14 juli 2017 door marcoenhop

Laatste reactie door marcoenhop

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?