7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ericmbp

Time Machine backup maken op Synology via internet

Ik heb een paar weken geleden en Synology NAS gekocht en ingericht om Time Machine Backups te maken. Thuis via het lokale netwerk functioneert het allemaal. Betreft 3 verschillende Macs die prima zijn ingericht. Eén Mac staat op kantoor en dus niet in m’n lokale netwerk.

Via internet kan ik wel de NAS bereiken. Ik gebruik de QuickConnect tools die standaard op de Synology NAS zitten. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de NAS als ‘schijf’ op de MAC te krijgen om dan vervolgens te kunnen selecteren in Time Machine.

Kan dit überhaupt en zo ja is er ergens een instructie te vinden?

Alvast bedankt voor meedenken!

Eric

Bijdrager
    Pivni Pes

Beste Eric,

Best wel een interessant iets zo’n TM backup via internet of misschien beter via een VPN tunnel.
    Een ander iets, ik heb nu een TM staan, maar ±2,5 jaar geleden heb ik wel eens een TM op gezet met een Ubuntu server die zich voordeed als een TM.
    Backups liepen perfect, alleen daar was in een keer dat moment dat ik de TM backup nodig had, maar op dat moment kon ik fluiten naar mijn backup.
    Stom natuurlijk dat ik dit niet van te voren getest hebt, wellicht werkt het wel goed met zo’n NAS, alleen zou ik het wel eerst even grondig testen.

Bijdrager
    TheBigZ

Time Machine remote wordt lastig. Je kunt wel de Remote Backup faciliteiten van Synology zelf gebruiken.

Backup tussen twee Synology Diskstations

Bijdrager
    IGBA
    ericmbp op 10 januari 2016

Kan dit überhaupt?

Nope.

Bijdrager
    Sirious

Absoluut kan dit, ik doe het zelf ook op een Synology NAS via het internet. Mijn modem is zo ingesteld dat ik bij het benaderen van mijn ip-adres vanaf een ander netwerk ik word doorgestuurd naar mijn Synology. Vervolgens heb ik aan de NAS een externe HDD gehangen waarop ik al mijn Time Machine-backups had staan. Schakel vervolgens op je NAS file-sharing in.

Wanneer alles bereikbaar is druk je in de Finder van jouw Mac op Cmd+K, vul je als serveradress afp://[IP-ADRES] in, waarbij [IP-ADRES] natuurlijk wordt vervangen door jouw IP-adres. Je mount folder waarop jouw backups staan, deze kan je vervolgens in de Time Machine instellingen als backup locatie instellen.

Bijdrager
    Pivni Pes

Je computer wordt gestolen (niet zo’n raar voorbeeld, dat is bij ons al 2x gebeurd), je koopt een nieuw computer en je wil een backup terug zetten.
    Gaat dit dan ook gewoon?
    Ik bedoel herken die nieuwe mac die TM?

Bijdrager
    Sirious

Deze zelfde externe schijf hing eerst altijd een Airport Extreme, er stonden dus al backups op. Nadat ik de HDD aan mijn NAS heb gehangen herkende Time Machine dat er al backups op stonden en is gewoon daarop verder gegaan. Ik neem dus aan dat alles werkt zoals het hoort. Misschien dat ik dit binnenkort nog even ga testen met een oude MacBook. Gelukkig heb ik aan mijn Airport Extreme nog altijd een extra HDD hangen waarop ook backups worden gemaakt. Deze is echter niet via een extern netwerk te bereiken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.