19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Nielso

Time machine backup Lion naar Mavericks lukt niet

Ik heb vandaag de nieuwe iMac 21,5 inch gekocht (bedankt mediamarkt) en ik ga dan eindelijk afscheid nemen van mijn witte 17 inch imac (na 6,5 mooie jaren).

Ik wilde graag mijn Time machine backup van mijn oude imac (Lion) overzetten naar de nieuwe iMac (mavericks). Als ik “Transfer information to this mac” selecteer en dan Time Machine backup, dan geeft ie bij mijn iMac aan: “No volumes found in backup”. Als ik op mijn time machine kijk dan zie ik weldegelijk een backup.

Iemand een idee? Het zou toch wel moeten kunnen om mijn time machine backup van Lion naar mavericks over te zetten.

Ik zie graag jullie reactie.

Nielso

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je op je TM drive het bestand ‘backups.backupdb’ opent, wat staat daar dan in?

Bijdrager
    SunKeeper

Ik zou in eerste instantie proberen met Migratieassistent rechtstreeks van je oude iMac naar de nieuwe te kopiëren. (neem aan dat je je oude iMac nog hebt)

Dat kan gewoon draadloos over het netwerk (of bedraad Ethernet in een wat kortere tijd).

Voetnoot: Ik heb wel eens gedacht dat je dat via FireWire moest doen, dus ik sloot vrolijk het kabeltje aan tussen mijn oude en nieuwe Mac, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat alles over Wi-Fi gepompt werd.:o
    In jouw geval niet van toepassing, je nieuwe iMac heeft geen FireWire meer.

Bijdrager
    GoeieDag

Apple geeft aan dat je zoiets via Migratie Ass. moet doen: http://support.apple.com/kb/HT5872

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik maak uit de OP op dat de TS dit al doet gezien hij kiest voor “Transfer information to this mac”.

De foutmelding “No volumes found in backup” krijg je als alle aanwezige volumes in de “do not backup” lijst staan van TM.

In jouw geval niet van toepassing, je nieuwe iMac heeft geen FireWire meer

Als je geen Wi-Fi hebt loopt dat nu via de TB kabel en dan heb je een adapter nodig van FW naar TB omdat die oude Mac natuurlijk geen TB heeft. Die bestaan, maar zijn éénrichtingsverkeer van FW naar TB. Maar er is hier geen sprake van twee Macs verbinden (wat natuurlijk ook kan) maar de data terugzetten vanaf de TM drive.

Geblokkeerd
    Bento

Fijn hè dat Time Machine. Back up máken gaat nog wel maar als je een back up terug wilt zetten heb je vaak een probleem……

Bijdrager
    SunKeeper

Nog fijner dat mensen het proberen toe te passen in een situatie waarin het feitelijk overbodig is.

Dit is een beetje hetzelfde als thuis eerst reservewielen onder je auto zetten om er daarna meteen naar de garage mee te rijden en daar de winterbanden laten monteren. :angel:

Bijdrager
    Nielso
    SunKeeper op 30 januari 2014

Nog fijner dat mensen het proberen toe te passen in een situatie waarin het feitelijk overbodig is.

Dit is een beetje hetzelfde als thuis eerst reservewielen onder je auto zetten om er daarna meteen naar de garage mee te rijden en daar de winterbanden laten monteren. :angel:

Hoe bedoel je dit. Ik heb all mijn gegevens en configuratie (gebruikers etc.) op de oude mac staan en wil dit graag gebruiken op mijn nieuwe mac.

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom haal je het dan uit je backup en niet rechtstreeks van je iMac?

Bijdrager
    Nielso

Ik kan het verkeerd hebben, maar ik dacht dat de TM backup was om de volledige installatie over te zetten in geval van een crash van de huidige harde schijf of bij gebruik van een nieuwe computer. Het blijkt dat de migratie assistent hiervoor gebruikt wordt. Deze heb ik nu ook gebruikt, dus alles draait weer.

Was het echter zo geweest dat mijn oude imac gecrashed was, dan had ik niets aan de Migratie Assistent gehad en niets aan de TM backup.

Bijdrager
    GoeieDag

Zeker wel!
    Omdat jij een nieuwe Mac hebt, is niet alles 1-op-1 overzetbaar, want bv bepaalde systeem-hardware drivers voor dat nieuwe model, staan (uiteraard) niet in de TM back-up.
    Zet je echter een nieuwe HD in dezelfde hardware, of heb je bv de HD helemaal gewist, dan kun je je TM back-up wel direct terugzetten.
    Relax, Apple heeft aan alles gedacht.

Sunkeeper, er is geen reden om niet via de TM back-up gegevens over te zetten; het is uiteindelijk een precieze kopie van de iMac. En het is toch iets gemakkelijker om even dat usb2 schijfje aan de nieuwe Mac te koppelen, dan de oude Mac aan de nieuwe.

Ik spreek uit behoorlijk wat ervaring met deze materie, en die ervaringen zijn zeer goed.
    Dus Bento, ga jij maar lekker fietsen met je brakke TM; waarschijnlijk vind zelfs je eigen TM je onaardig!:twisted:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    SunKeeper op 30 januari 2014

Noem eens een situatie dan waarin het maken van een TM back-up overbodig is? Want of je nu later via die back-up alles terug zet of via de oude Mac, een back-up maken moet je sowieso doen. Ja, je kunt het natuurlijk ook met CCC doen, maar ik snap die klachten niet over TM. Ik heb er totaal geen negatieve ervaringen mee. En bovendien: als iemand een nieuwe Mac gaat kopen verkoopt hij vaak éérst zijn oude Mac om de nieuwe deels te bekostigen, dus dan kun je dáárvan alvast niets meer terugzetten.

Bijdrager
    GoeieDag

Hendrik, hij bedoelt dat als je de ‘oude’ Mac nog hebt (zoals in dit geval geldt), je ‘m evengoed kunt gebruiken om de data middels Migratie Ass. van die Mac naar de nieuwe Mac te brengen. Hij bedoelt zeker niet: ‘een (TM) back-up is niet nodig’.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Sunkeeper vindt het overbodig om aangezien de oude Mac er nog is via de TM backup te werken (dat snap ik), maar dat is het dus helemaal niet want een TM backup heb je sowieso (of althans dat zou wel moeten) maar ruimte om twee Macs naast elkaar te zetten heb je vaak niet. En bovendien: de oude Mac heeft FW, maar dat is bij de nieuwe Mac een TB aansluiting geworden zoals Sunkeeper zelf ook al zegt. Een TM drive aansluiten is dan het makkelijkst en dus niet overbodig. Mogelijk kan de TS het ook via Wi-Fi doen, maar draadloze verbindingen zijn minder snel en minder stabiel.
    Dus de beste methode is gewoon via de TM drive want wil je het met een kabel doen tussen een oude en nieuwe Mac dan heb je weer een FW -> TB adapter nodig.

Bijdrager
    SunKeeper
    hendrik op 31 januari 2014

want wil je het met een kabel doen tussen een oude en nieuwe Mac dan heb je weer een FW -> TB adapter nodig.

Weet jij dan hoe je het systeem (of Migratieassistent) kan wijsmaken dat die kabel gebruikt moet worden?
    Want schakel je Wi-Fi uit en trek je de Ethernet allemaal los, schakelt Migratieassistent Wi-Fi weer in. Als je je thuisnetwerk ook uitschakelt kun je geen bron-Mac meer vinden.

Overigens via Wi-Fi gaat het nog verbazend vlot. Je ziet precies de status (instellingen, programma’s, foto’s etc zo gaat die het lijstje af) wat er op dat moment overgezet wordt. Ik weet het echt zeker aangezien ik via mijn switch het netwerkverkeer kan zien. (activiteitslampjes)

@Goeiedag slaat de spijker op zijn kop door mij nog aan te vullen (dank daarvoor) op het punt wat ik eerder vergeten was in mijn uitleg. De exacte oorzaak van het niet goed herkennen van de backup komt door het feit dat die OS X Lion bevat en je doelmachine OS X Mavericks. Apple gaat er niet vanuit dat je zoveel Macs overslaat dat je oude Mac als hoogst draaibare een OS X-versie heeft die lager is dan de laagst draaibare OS X-versie op je nieuwe Mac.
    Dit geldt raar genoeg ook wanneer je de Time Machine-backup van bijv. een iMac probeert terug te zetten op een Mac Pro. (zelfde OS X-versie) Ik maakte dit mee bij een kennis die (eigen weloverwogen beslissing) een 2012-model Mac Pro heeft aangeschaft als vervanging omdat zijn 2009-model iMac een defecte harddisk had. Om die reden aangewezen op TM, maar alsnog handmatig de mappen eruit moeten kopiëren. (niet dat dat veel werk is in een netjes georganiseerde thuismap)

Maak je via Migratieassistent verbinding, dan gaat de kopie op een meer algemene manier. Je hebt nog steeds kans dat er bepaalde onderdelen overgeslagen kunnen worden wanneer de
    OS X-versies van elkaar verschillen. Bekend voorbeeld is de Photo Booth-foto’s map, in nieuwere versies wordt hiervoor de Photo Booth-bibliotheek gebruikt.

Raar fenomeen blijft dit. Het kan er mee te maken hebben dat Migratieassistent ook vanaf Windows gegevens kan overdragen naar een Mac en om die reden dus meer ‘compatible’ is dan Time Machine.

Bijdrager
    Jeffry

Fijn dat het gelukt is maar toch een vreemd probleem. Hier ging een TM restore vanaf 10.5 Leopard naar 10.9 feilloos. Wel heb ik alleen documenten over laten zetten en niet configuratie etc. Misschien dat het daar nog mee van doen had?

iPhoto moest ik overigens nog wel een extra hulpprogramma voor downloaden om de db te upgraden maar ook dat werd keurig aangegeven. Dus volgens mij zou het niet zo mogen zijn dat een restore naar een nieuwer systeem tot problemen leidt. Wat nu als je oude mac het volledig begeven had en je daarom een nieuwe koopt…

Bijdrager
    SunKeeper

Van dat laatste gaat Apple niet uit.;)

Je moet of een nieuwe Mac kopen als het opvolgende model verschijnt of anders i.i.g. binnen een jaar. Dan kun je praktisch nooit een kapotte Mac hebben die niet meer gerepareerd kan worden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    SunKeeper op 31 januari 2014
    hendrik op 31 januari 2014

want wil je het met een kabel doen tussen een oude en nieuwe Mac dan heb je weer een FW -> TB adapter nodig.

Weet jij dan hoe je het systeem (of Migratieassistent) kan wijsmaken dat die kabel gebruikt moet worden?

Je kunt eerst kiezen voor ‘vanaf een andere Mac’ of ‘via een TM back-up’ en kies je voor de eerste, dan kun je daarna kiezen voor ‘netwerk’ of FW. (Op een nieuwe Mac zal er dan staan ‘Thunderbolt’)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    SunKeeper op 31 januari 2014

Van dat laatste gaat Apple niet uit.;)

Je moet of een nieuwe Mac kopen als het opvolgende model verschijnt of anders i.i.g. binnen een jaar. Dan kun je praktisch nooit een kapotte Mac hebben die niet meer gerepareerd kan worden.

Dat is onzin natuurlijk.

De exacte oorzaak van het niet goed herkennen van de backup komt door het feit dat die OS X Lion bevat en je doelmachine OS X Mavericks. Apple gaat er niet vanuit dat je zoveel Macs overslaat dat je oude Mac als hoogst draaibare een OS X-versie heeft die lager is dan de laagst draaibare OS X-versie op je nieuwe Mac.

Ik lees nergens dat TM niet geschikt zou zijn om meerdere versies te overbruggen. Want als je een TM back-up hebt die oorspronkelijk is aangemaakt door 10.5 kun je vooropgesteld dat de software onder 10.9 draait alles gewoon terug zetten. Wat je dan uiteraard niet terug zet is het systeem want dat heb je dan al op je nieuwe Mac staan. Dus wat je zegt over ‘laagst draaibare OS X-versie‘ is helemaal niet van toepassing. Vervolgens wis je de oude back-up en laat je onder 10.9 een schone back-up maken. Gaat er later dan iets mis met het systeem, ja dan kun je dat natuurlijk ook terug zetten omdat het is aangemaakt door die nieuwe Mac.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.