14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    shakey

[Opgelost] Time Machine backup gaat tergend langzaam. Hoe kan dit?

Ik heb Time Machine aan het werk gezet om een backup te maken van mijn iMac 2009 3 TB HD (Mac OS Extended – Journaled) op een nieuwe externe schijf, 3 TB Western Digital – My Passport (Mac OS Extended – Journaled).
    Die backup gaat tergend langzaam. Na vier uur en drie kwartier is er nog maar 9,15 GB gebackupt.

Hoe kan dit?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Moderator
    Night

Ben je ondertussen bezig op je Mac? TM ‘werkt’ eigenlijk alleen tijdens ‘idle time’. Laat hem gewoon een nachtje doorpruttelen en dan komt het wel goed.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 5 juli 2018 om 23:02</p>
    Ben je ondertussen bezig op je Mac? TM ‘werkt’ eigenlijk alleen tijdens ‘idle time’. Laat hem gewoon een nachtje doorpruttelen en dan komt het wel goed.

Nee, ik was intussen niet op de iMac bezig. Er stonden alleen een paar programma’s open. Ik heb ze inmiddels gesloten. Maar maakt geen verschil.

Bijdrager
    Brombeer

Is dat die kapotte schijf die je vervangen hebt?

Mocht zowel bron- als doelschijf in orde zijn, dan is het mogelijk dat het Os de boel op de nieuwe schijf nog aan het indexeren is. Dat schijnt ook een nogal tijdrovende klus te zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Dit is toch de eerste backup?

Gewoon een nachtje laten ratelen, en niet naar elke GB die over gaat gaan lopen staren.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Brombeer op 5 juli 2018 om 23:20</p>
    Is dat die kapotte schijf die je vervangen hebt?

Mocht zowel bron- als doelschijf in orde zijn, dan is het mogelijk dat het Os de boel op de nieuwe schijf nog aan het indexeren is. Dat schijnt ook een nogal tijdrovende klus te zijn.

Het is de nieuwe interne HD die gebackupt wordt. Als het indexeren van de nieuwe interne HD de oorzaak is van de langzame backup, zou ik dit dan moeten kunnen zien, bijvoorbeeld in Activity Monitor?

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>GoeieDag op 5 juli 2018 om 23:32</p>
    Dit is toch de eerste backup?

Gewoon een nachtje laten ratelen, en niet naar elke GB die over gaat gaan lopen staren.

Ik heb hem een nachtje laten ratelen. Hij is nu zo’n twaalf uur lang bezig geweest. Er is nog maar 37 GB gebackupt. Dat is toch niet normaal?

Bijdrager
    TheBigZ

Minder dan één MB per seconde, nee dat is inderdaad niet normaal.

Bijdrager
    shakey

Ik heb hem nu uitgezet. Ik wis opnieuw de schijf, met secure erase, sluit de schijf aan op een andere usb-poort – en begin dan opnieuw.

Bijdrager
    shakey

Ook secure erase gaat tergend langzaam… Na ongeveer een kwartier is ‘ie nog amper begonnen.
    Had daarvoor al First Aid ingeschakeld om te kijken of er soms iets mis was met de Western Digital. Geen foutmeldingen.

Bijdrager
    shakey

Het is een USB 3 externe schijf. Mijn iMac heeft USB 2-poorten. Kan dat de oorzaak zijn van het probleem?

Moderator
    Night

Nee. Wat je wel kan proberen is de andere USB poort te gebruiken of een andere kabel te nemen. Je moet verder altijd een USB poort nemen op de Mac zelf, niet van een bedraad toetsenbord.

V.w.b. het veilig wissen: Het is logisch dat dat ook zo lang duurt. De héle disk wordt op dat moment nl. overschreven met ‘0’ data. Doordat dat met de hele disk gedaan wordt zal het zelfs nog langer gaan duren dan een TM backup. Ik snap overigens niet waarom je het advies om de TM backup gewoon door te laten pruttelen niet ter harte hebt genomen. Een eerste backup kost altijd erg veel tijd en is op zich niets om je zorgen over te maken.

Wil je weten of je disk wel voldoende I/O capaciteit heeft, kun je dat beter even controleren met het gratis BlackMagic Disk Speed test. Dat kon je trouwens al doen tijdens het maken van een TM backup.

Bijdrager
    shakey

<p class=”cite”>Night op 6 juli 2018 om 15:37</p>
    Nee. Wat je wel kan proberen is de andere USB poort te gebruiken of een andere kabel te nemen. Je moet verder altijd een USB poort nemen op de Mac zelf, niet van een bedraad toetsenbord.

V.w.b. het veilig wissen: Het is logisch dat dat ook zo lang duurt. De héle disk wordt op dat moment nl. overschreven met ‘0’ data. Doordat dat met de hele disk gedaan wordt zal het zelfs nog langer gaan duren dan een TM backup. Ik snap overigens niet waarom je het advies om de TM backup gewoon door te laten pruttelen niet ter harte hebt genomen. Een eerste backup kost altijd erg veel tijd en is op zich niets om je zorgen over te maken.

Wil je weten of je disk wel voldoende I/O capaciteit heeft, kun je dat beter even controleren met het gratis BlackMagic Disk Speed test. Dat kon je trouwens al doen tijdens het maken van een TM backup.

De boosdoener bleek het kabeltje! Met een andere kabeltje verliep de backup wel opeens op normale snelheid.
    Hartelijk bedankt voor het advies!

Moderator
    Night

👍

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.