10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Sumar

Time Machine Backup breekt af

Goededag,

Ik wilde een schone TM backup maken op een verse nieuwe schijf. Na een paar GB breekt de backup af met de melding dat er iets fout gegaan is bij het kopieeren (maar niet wat). Schijfherstel gedaan van de nieuwe schijf: geen problemen. Ook het handmatig plaatsen van een paar (forse) bestanden geeft geen probleem.

Waarschijnlijk stikt TM op bestanden die niet 100% lekker zijn. Hoe kan ik die opsporen zodat ik ze kan terugzetten van een (hopelijk) goede backup?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Startup schijf ook al gecontroleerd?

Bijdrager
    Sumar

Ja, die is OK.

Wat verder gespit en een corrupt RAW bestand gevonden. Als ik die (en alleen die) handmatig kopieer gaat de kopie goed (bestand is natuurlijk nog steeds corrupt), markeer ik er er twee (een goede en de foute) en dan kopieer via de Finder komt er een foutmelding (data kan niet gelezen worden). Het corrupte bestand terugezet van backup en opnieuw peprobeeerd. Nu klapt de zaak op het volgende foute bestand.

Ik zoek dus iets dat alle corrupte RAW bestanden opspoort en een lijst aanmaakt zodat ik in een keer de zaak kan terugzetten van de backup.

Moderator
    Night

Ik weet niet hoe up-to-date- jouw systeem is. Ik kwam alleen dit tegen, waarmee je enige kans hebt corrupte RAW bestanden eruit te vissen:
    https://basepath.com/new/detail-ImageVerifier.php

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als een RAW bestand echt corrupt is zou je het ook niet kunnen openen met b.v. Photoshop of een ander programma dat er mee overweg kan.

Eerlijk gezegd betwijfel ik of het bestand echt corrupt is. Als je het selecteert en je drukt de spatiebalk in verschijnt de foto dan?

Je gaat er nu namelijk van uit dat er meerdere RAW bestanden corrupt zijn en dat lijkt me nogal ongeloofwaardig. Ik heb zelf 3 mappen met RAW (DNG en NEF) met in totaal meer dan 4000 bestanden die allemaal goed zijn en nooit een probleem hebben gegeven.

Wat je beter kunt doen is gewoon alle mappen met RAW via de opties van TM uitsluiten. Ze worden dan niet gekopieerd. Dan start je de TM backup. Krijg je dan weer een foutmelding dan is er iets anders aan de hand en ligt het dus niet aan de bestanden zelf (want anders zou alles wel corrupt kunnen zijn en daar zou je dan wat van merken ook zonder TM).

p.s: @night

Ik had mijn reactie ingetypt (maar nog niet verzonden) nadat ik op jou link had geklikt. Daarna ging ik via de gebruikelijke pijlen van de browser nog even terug naar die link. Toen ik weer naar OMT ging was mijn tekst verdwenen. (M.a.w: typ je tekst in en klik je op een link in het topic dan is bij terugkeer je tekst weg als de link niet opende in een eigen tab). Dit kan anders want in een ander forum blijft de ingetypte tekst staan. Zou een mooie verbetering zijn als dit bij OMT ook zo ging.

Moderator
    Night

helaas heb ik dat niet voor het zeggen. Anders was het forum allang 100x beter *kuch*

Bijdrager
    Sumar

<p class=”cite”>Night op 1 maart 2020 om 08:58</p>
    Ik weet niet hoe up-to-date- jouw systeem is. Ik kwam alleen dit tegen, waarmee je enige kans hebt corrupte RAW bestanden eruit te vissen:
    https://basepath.com/new/detail-ImageVerifier.php

Dank. Die ga ik proberen en zal het resultaat laten weten.

Bijdrager
    Sumar

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 1 maart 2020 om 13:31</p>
    ..

Je gaat er nu namelijk van uit dat er meerdere RAW bestanden corrupt zijn en dat lijkt me nogal ongeloofwaardig. Ik heb zelf 3 mappen met RAW (DNG en NEF) met in totaal meer dan 4000 bestanden die allemaal goed zijn en nooit een probleem hebben gegeven.

Ik heb voor de lol een kopie van een folder met allemaal RAW bestanden (CR2 om precies te zijn) proberen te maken en die kopie brak af op een bestand (die teruggezet van backup) , daarna brak die af op de volgende. In een Aperture bibliotheek heb ik er al een stuk of 3 gevonden die niet fris waren.

Het gaat mij puur om een controle van alle RAW bestanden (de foute moeten er dan uitspringen met naam en locatie) en ik wil dat liever niet met het handje doen. En ja, het klopt dat photoshop oid gaat klagen bij een corrupt bestand, maar dan moet je ierder besatnd ff laden en da’s niet de bedoeling.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je alle RAW bestanden selecteert (met de verdachte er mogelijk tussen) en je drukt op de spatiebalk voor een quick preview gaat dat dan goed?

Bijdrager
    Sumar

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 1 maart 2020 om 20:09</p>
    Als je alle RAW bestanden selecteert (met de verdachte er mogelijk tussen) en je drukt op de spatiebalk voor een quick preview gaat dat dan goed?

Eh, nee.

Het heeft  even geduurd (en het loopt nog steeds) maar ik heb een andere opspoor methode gevonden. Ik zoek alle bestanden met het terminal command find /users -type f -name ‘*.NEF’ (of Nef, CR2 etc) en de output sla ik op in een bestand. Vervolgens heb ik een Python programma gemaakt (dat duurde even, vandaar late reactie) dat alle bestanden in de lijst controleert en het resultaat in (alweer) een bestandje stopt.

Nu nog ‘even’ iets maken dat in de backup de juiste bestanden zoekt en vervolgens terugzet. Het is een beetje plakband & paperclip geval maar voorzover ik kan zien werkt het prima (maar wel aan de langzame kant)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.