7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Henk

Time Machine back up wegschrijven naar iCloud

Beste OMT-ers,

Is het mogelijk om met Time Machine een back up te maken en die weg te schrijven naar iCloud ?

Kan iemand mij helpen met een goede back up strategie voor mijn iMac (iMac (Retina 5K, 27-inch, 2020) met 0,5 TB harddisk.

Alvast bedankt voor de feedback,

Henk.

Bijdrager
    GoeieDag

1- Nee

2- Da’s een hele andere vraag. TM backup naar een externe 4 TB HDD, bv?

Bijdrager
    Henk

GoeieDag, bedankt voor je antwoord tav iCloud.

Een onderdeel van de backup strategie is the TM backup naar een externe schijf, dat onderschrijf ik. Maar dat is slechts een manier en als de externe harddisk wegvalt ( brand, diefstal) heb ik nog niets. Kan ik ook iCloud gebruik om al mijn data van de interne en externe harde schijf te borgen ?

Henk

Bijdrager
    Antwoordapparaat

iCloud is geen backup dienst, maar een synchronisatie service. Je kunt wel bestanden in iCloud drive zetten maar dat valt niet onder een backup-strategie, als je een bestand op je Mac verwijdert is het ook foetsie in de cloud. Denk eerder aan een service zoals BackBlaze: onbeperkte (!) online backup voor een euro of 5 per maand. Of stal een fysieke kopie bij je schoonmoeder (voorbeeld 😜), nog goedkoper op lange termijn.

Bijdrager
    penseel

Of gebruik deze,    https://bombich.com/nl

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door penseel.
    Bijdrager
    GoeieDag

Over het in deze altijd genoemde brand & diefstal, wil ik nog best wat kwijt.

Als je –regelmatig– een tweede TM backup maakt, op bv een portable, niet-gepowerd usb-HDD, en deze niet bij de computer legt, maar ergens opbergt (bv in een boekenkast), is de kans op diefstal van dat ding wel héél klein. Dit geldt ook voor een draadloze TM backup naar een AirPort HD, of een NAS, als deze  op een redelijk verborgen locatie is geplaatst.

Voor wat brand betreft: huizen branden maar heel zelden tot de grond toe af. Vaker overlijden mensen bij woningbrand aan de rookontwikkeling. En daar heeft zo’n HDD nou weer weinig last van. En ik vermoed dat zelfs bij het beschadigd raken van een HDD door open vuur, de data heel vaak nog te recoveren zal zijn.

Dus alhoewel het goed is dat je risico’s uitsluit, gaat men naar mijn idee hierin wel eens te ver. Terwijl uiteindelijk backup strategieën vaak mislukken door klungelen, gebrek aan discipline, laksheid, etc, van de gebruiker zelf.

Bijdrager
    MrBelloNLD

of twee eenvoudige TimeMachine compatible NASjes aanschaffen, ene NAS boven op zolder, andere in de kelder oid.

en daar middels TM naartoe laten backuppen. (dan gaat ie om&om

kun je ze niet vergeten aan te sluiten…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.