15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    WimS

Time Machine back-up te klein?

Ik heb een externe harde schijf aangesloten om Time Machine te kunnen gebruiken. Zojuist de eerste back-up laten maken. Op mijn Mac HD staat 110 GB aan data. Aanvankelijk meldde TM dan ook dat er zoveel GB van de 110 was gekopieerd en hoelang dat verder nog zou duren. Toen TM klaar was bleek de kopie echter maar 77 GB groot te zijn. Even daarvoor zag ik inderdaad de melding dat er 77 van de 77 GB (!) was gekopieerd.
    Wat kan hier misgegaan zijn? En is het normaal dat de externe HD voortdurend blijft draaien, ook als er niets geback-upt moet worden? Is daar iets aan te doen?

Sleutelbeheerder
    Night

En als je TM nogmaals laat backuppen (back up now)?

Bijdrager
    WimS

Ik heb de externe HD al een keer opnieuw geformatteerd (ik dacht een fout bij de instellingen gemaakt te hebben) maar het resultaat was hetzelfde. Inmiddels is er ook al een automatische back-up bijgekomen: nog steeds maar 77 GB.

Bijdrager
    fred44nl

er is een verschil tussen de grootte van bestanden en de werkelijke grootte.
    als je in Console kijkt dan zie je bij het backuppen de grootte incl. padding.
    en dat is meer dan de werkelijke grootte.

Bijdrager
    WimS

Begrijp ik goed dat een afwijking normaal is? Maar 33 GB op 110?

Bijdrager
    fred44nl

open het programma Console en vul in de rechter boven hoek het woord “backup in.
    dan kun je precies hoe het zit.

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je getest of de TM backup werkt? Ziet alles er dan goed uit.

Weet je waar de 110 GB op je HD uit bestaat? Want TM zal standaard géén backups maken van caches en trashes.

Bijdrager
    SunKeeper

Toevallig niets toegevoegd aan het lijstje voor uitsluiten?

Zie onder de ”Opties…” knop rechtsonder in Systeemvoorkeuren >Time Machine.

Bijdrager
    computer space

Heb je een macbook? Dan is dat het probleem, die maakt ook al lokaal back-up.

Bijdrager
    WimS

Bedankt voor alle reacties. Met Console (ik wist niet van dat programma) kreeg ik in het overzicht o.m. de meldingen:

Total content size 110.98 GB excluded items size 16.07 GB for volume Macintosh HD.
    Found 720166 files (94.91 GB needing backup
    Copied 660233 items (75.15 GB) from volume Macintosh HD.

en nog de melding dat de back-up succesvol was. Zo wordt er dus begonnen met 110 GB om uiteindelijk uit te komen op 75… Als ik bij de opties voor uitsluiten kijk staat daar alleen TM zelf. Maar wel de vermelding dat de geschatte grootte van een volledige reservekopie 110.51 GB bedraagt (!).
    En dat is waar ik mij zorgen over maak: wordt wel de hele inhoud van mijn HD gekopieerd? Waarom wordt er aan het begin al 16GB uitgesloten?

De back-up lijkt goed te werken maar ik heb niet gecontroleerd of alle bestanden er wel in staan (lijkt me ook lastig).
    En nee, geen Macbook maar een Mac Mini met een WD My Passport 1 TB, vers uit de doos.

Bijdrager
    fred44nl

de gehele inhoud van jouw HD wordt niet gebackupped.
    er zijn standaard uitsluitingen, zoals caches en logs.
    daar heb je verder toch niks aan.
    als je precies wil weten wat er gebackupped wordt, dan kun je dat bekijken met het programma TimeTracker.

http://www.macupdate.com/app/mac/36691/timetracker

Bijdrager
    SunKeeper

Het is mij ook een raadsel.

Op mijn Mac wordt er 132,5GB van de 134,2GB gebackupped als ik alles zou laten meenemen. (wat niet wil zeggen dat ie het ook daadwerkelijk gaat kopiëren trouwens)

De ultieme test is een twee partitie aanmaken en daar Time Machine de OS X op laten herstellen. Dan heb je twee partities die identiek zouden moeten werken.

Als er zaken missen zou je dat moeten opvallen of i.i.g. in beeld moeten kunnen krijgen met WhatSize of GrandPerspective.

Bijdrager
    WimS

Ik heb voor alle zekerheid een bootable kopie van mijn HD gemaakt met SuperDuper! en het op de 2e partitie van mijn externe HD gezet.
    In combinatie met de bestanden van TM lijkt me dan weinig mis te kunnen gaan. Blijft vreemd dat het SuperDuper bestand 100GB is en het TM bestand maar 77.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Bijdrager
    WimS

P.S. Tot mijn verbazing ging TM nu bij het backuppen 12 GB extra kopiëren. Dit terwijl er weinig was veranderd. Het verschil bedraagt nu nog 11GB.

Sleutelbeheerder
    Night

Dat hoeft niet persé “extra” te zijn; omdat TM incremental backups maakt, kunnen dit ook een aantal dezelfde bestanden zijn die om wat voor reden dan ook gewijzigd zijn (modification date).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.